Post entry

IT-konsulter jag köper 2010

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

IT-konsulterna gick generellt starkt på börsen under 2009 men det bör finnas mer att hämta.

T.ex. handlas Connecta och Know IT i häraden som kan sägas ligga kring kurssnittet för högkonjunkturen, men då ska man minnas att bolagen vuxit kraftigt fram till 09. För Know IT fortsätter faktiskt tillväxten.

IT-konsulterna har värderingsmässigt behandlats rätt styvmoderligt på börsen sedan IT-bubblan. P/E-talen är generellt rätt låga. Vad det beror på vet jag inte men här är några generella intryck av branschen:

- Den är icke-kapital-intensiv.

- Det är relativt enkelt att justera antalet anställda och på så vis försvara vinst-marginaler.

- IT är idag en integrerad del av företags processer och en nödvändighet.

- De bästa konsulterna flockas där gräset är grönast. Om man inte passar sig är det möjligt att tappa ett helt gäng kompetent och lönsamt folk som t.ex. slutar och öppnar eget. Man ska därför passa sig att anställa folk som dead meat.

- Att outsourca komplexa saker till Indien är inte så enkelt och attraktivt som det kan låta. 80% av allt som går snett inom teknologi beror på social issues som att folk är dåliga på att kommunicera etc. Förtroende är ett nyckelord. Mitt intryck är att många på de globala jättarna är slöa, omotiverade och dåliga på teknik och kommunikation. Pengarna hamnar hos management likt ett pyramidspel.

- Inom IT är det motiverat att betala för kvalitet. Kostnaden för mediokra utvecklare kontra superba är enorma i långa loppet. Börsvärde för en Google-anställd är 66 miljoner SEK.

Utifrån detta perspektiv har jag valt några bolag jag gillar.

Avega. På Avega får konsulterna (enligt vad jag hört) en procent på sina intäckter vilket kan liknas lite grann med att vara egen. Ett riktmärke kanske är att man får behålla 70% till löne- och bilönekostnader på det man drar in. Det gör att man lockar duktigt folk och går starkt trots sämre marknad. Kunderna betalar bra men får bra kvalitet i form av motiverade konsulter. Värderingen ser ok trots sjunkande vinstmarginal, f.n. ca 6%. Man har ca 2.4 SEK i kassan per aktie. Vinsten 2010 blir kanske 2 SEK aktie. Justerat P/E är då ca 7. Med tanke på bolagets kvaliteter och historiska tillväxt finns det en klar uppsida och bolaget borde handlas med sektorpremium. Orosmolnet är att man inte får upp marginalerna.

Know IT är ett stabilt bolag med bra erbjudanden. Kunderna finns ofta i offentlig sektor. Har en del belåning. P/E för 2010 bedömer jag till ca 9. Med tanke på att man är något av sektorledare vad gäller tillväxt och vinstmarginal bör dock bolaget handlas med premium. Upp till P/E 12 tycker jag är köpvärt, men skulle gärna se en viss dipp i aktiekursen innan köp.

Softronic. Stabilt bolag med en hel de produkter och erbjudanden som gör att man går längre i sin förädlingsgrad. Jag har stort förtroende för ledningen som tar låga risker och prioriterar lönsamhet framför allt. Justerat P/E för 2010 bedömer jag till ca 7. Bolaget har kvaliteter som gör att det borde handlas med premium jämfört hela börsen i min mening. En nackdel med aktien är att handeln är liten men lägger man in köpordrar kan man göra klipp när aktier vräks ut.

I min IT-korg lägger jag tillsvidare 50% Avega och Softronic med bevakning på Know IT som jag köper om kursen skulle falla ned mot 52-53.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?