Det ar en fraga som alla investerare brottas med nu. Jag ar den forsta att saga NEJ, NEJ, NEJ.
Financial Times av mig uppskattade kronikor Gillian Tett ar lika forvanad som jag over optimismen.
Six weeks ago the financial system was beset with gloom as it reeled from the credit turmoil.
But now the sun is shinning - equities are rallying, credit speads have tightened and investors are gobbling up new bonds.
Sa langt en forvanad Gillian Tett fran FT 9/5 2008.
Nu till ett annat forbryllande fenomen som ror till det.
Vi som ar lite aldre kommer ihag finansminister Gunnar Strang (tva prickar over a naturligtvis). Han var finansminister pa 60-talet i Sverige. Hans basta konjunkturmatare var att ringa till SJ (statens jarnvagar) och fraga om fraktfrekvensen. Lagre frakter = samre tider. Fler frakter = bra konjunktur.
Jag har tidigare i blogg skrivit om ett kant index som anvands sedan 1905. I det ingar transportindex som en viktig del.
Men nu har USA bekymmer. Sa har skriver Michael Mackenzie i FT samma datum 9/5 2008.
- Transport has been singled out as a reliable guide to the direktion of economy. Transports stocks have long been a leading indicator for equity bulls and, in spite of surging oil prices, this bell-wether sector has charged ahead in recent weeks.
Jag fortsatter med att oversatta:
En av Dows viktigaste teorier ar att en uppatgaende marknad eller en nedatgaende marknad for transportaktier ar en signal. Det baseras pa att transportaktier visar hur den underliggande ekonomin ar och det ar en forhandsvisning om vart ekonomin skall ta vagen.
- Det ar darfor tekniska analytikerna ar sa optimistiska i vara dagaer, sager Jack Ablin, chef for investeringen hos Harris Private Bank i USA.
- De tekniska analytikerna argumenterar att transportaktierna ar en sa saker och tidig indikator som brukar snart bekraftas av de strax efterliggande industriaktierna.
- Investering i aktier brukar peka pa vad som kommer att handa i ekonomin fran sex till niol manader senare, sager en annan tillfragad investeringsstrateg.
-Transportaktiernas uppgang visar att vi har sett botten i marknaden och att ekonomin nu bara kommer att bli battre och battre.
Transportaktierna i USA har gatt upp med arton (18 procent) sedan mitten av mars.
Men alla ar inte lika imponerade.
En chef for en stor trading firma sager:
- Optimismen ar forvanande. Investors are not paying attention and, if we do not see an upturn in the economy, a lot of people are going to get hurt.
-If there was a lot of volume behind this rally. I would say people have it right. Volume is not hig enough to suggest we have seen a bottom.
Slut fran Financial Time (9/5 2008.
Min bloggkommentar ar att jag ocksa uppmarksammat den enormt laga volymen pa Stockholmsborsen.
For ett ar sedan har jag minne av att borsen kunde komma upp till 40 miljarder pa en dag.
I dag ar det sallan den gar upp till 20 miljarder.
Den gamla regeln galler att en uppgang i kurs maste vara bekraftad aven av en uppgang i omsattning.
En nedgang ar inte bekraftad om inte omsattningen gar ned ocksa.
Den senaste manaden har vi haft uppgang i kurs men inte i omsattning. (Orovackande for de som ar bullish och en bekraftelse pa att allting inte ar bra for de som ar bearish).
Sa ett klipp som journalisten Mikael Tornwall skrivit fran bolagstamman i Warren Buffets bolag i Dagens Industri i dag (12/5 2008).
En aktieägare som har rest hela vägen från Indien undrar vad som varit Warren Buffetts viktigaste inspirationskälla genom åren.
“Läs The Intelligent Investor av Benjamin Graham kapitel 18 till 20. Jag läste den 1950 när jag var 19 år gammal, och det som står där håller fortfarande”, svarar Warren Buffet.
En 20-åring från Tyskland har en ännu större tro på Warren Buffett.
“Vad ska jag göra med mitt liv?” är hans fråga.
Gör något du har en passion för, är kortversionen av svaret