Snart blommar Qiiwi Interactive ut på riktigt
2017-11-08 10:37Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Qiiwi Interactive släppte idag 7/11 sin första delårsrapport efter noteringen. Där nettoomsättningen ökade med 175% från föregående år. Över 700k nedladdningar av deras succéspel Backpacker. Håller vi på att bevittna ett nytt svenskt spelutvecklingsunder?
Qiiwi är ett svenskt spelbolag med säte i Alingsås. Bolagets nuvarande verksamhet startade 2012 och Bolaget har sedan dess utvecklat och distribuerat ett 20-tal spel som tillsammans laddats ned cirka fem miljoner gånger.
Under våren 2017 kontaktades Qiiwi av det framgångsrika mobilspelbolaget MAG Interactive AB. Qiiwi och MAG inledde strax därefter ett samarbete innebärande att MAG kommer bidra med sin kunskap och erfarenhet kring analys, spellogik, marknadsföring och tillväxtstrategier för att lansera BackpackerTM globalt till en mångmiljonpublik. Backpacker har utvecklats under lång tid sedan 2014, och inledde den 12 oktober i år den globala lanseringen av spelet.
"Att vi lyckats nå fram till att starta den globala lanseringen har inneburit ett rejält uppsving i antalet registrerade spelare och per den 6 november 2017 hade cirka 736 000 spelare skapat ett konto i Backpacker. Vi arbetar nu vidare tillsammans med MAG Interactive för att växa spelarbasen avsevärt större över tid. När den globala lanseringen nu har löpt ett antal veckor har vi fått ett bra analysunderlag för att ytterligare optimera speltiteln vilket skall bidra till att skapa högre lönsamhet på de nya marknaderna", kommenterar vd Erik Dale Rundberg i delårsrapporten"
Det som jag tror många missat från dagens rapport som visade ett resultat på 2,2 milj (en ökning med 175% jämfört med samma period förra året) kommer endast från Sverige, Norge och Danmark.
De intäkterna kommer mest från "in game"-köpen som spelarna köper. Priserna varierar från det minsta paketet på 20kr till det största på 995kr. Dom 2,2 milj kommer från runt 150k nerladdningar. Tänk nu då efter bara en månad på marknaden ligger nerladdningarna på nära 740k. Lågt räknat då, delar man 2,1 milj kr på 150k användare får man en genomsnitts siffra på 14kr (dvs genomsnittsspelaren spenderar 14kr på spelet). Multiplicera 14kr med 740k så får man 10,3 milj kr i intäkter. Även om Google och Apple tar 30% med sina plattforms-avgifter blir det en väldans massa pengar över till Qiiwi. Detta är pengar som borde finnas redan nu, tänk då hur siffrorna kommer se ut nästa rapport den 20 februari 2018. Ratingen på spelet håller en stabila 4,3 vilket betyder trogna spelarna som kommer generera väldigt mycket pengar åt bolaget.
"Detta är taget från G5:s rapport men jag tänker att samma princip gäller för Qiiwi"
DE STARKASTE KVARTALEN PÅ ÅRET
De historiskt sett starkaste kvartalen när det gäller publik och omsättningstillväxt: Q4 och Q1. Det är under dessa kvartal de stora tillverkarna lanserar nya enheter på marknaden och människor kommer sannolikt att uppgradera till nya modeller med mer minne och större skärmar. Detta leder vanligtvis till ett förnyat intresse från användarna till att ladda ner appar och spel för att testa den nya enhetens förbättrade funktioner. Det första och fjärde kvartalet har också de mest populära helgdagarna och intresset för teman baserade på dessa helgdagar är mycket högt och innebär att människor spenderar mer tid att spela och spenderar mer pengar i spelen. Bolagen har sina tidigare högsta nivåer när man ser till dagliga intäkter, och vi hittar också fler möjligheter att förvärva nya användare."
VD Erik Dale Rundberg äger 354 000 aktier i bolaget ser jag också som positivt.
Tisdagens stängningskurs (11.40kr) är 50% lägre en toppen på (17.10kr).
Med fler spel på väg ut på marknaden tillsammans med en marknadsföringspartner som Mag med över 100 miljoner nerladdningar på sina spel är det svårt att se hur Qiiwii skulle misslyckas.
Jag tror vi har en kurs över 30kr innan 2018 är slut.