Det känns skönt att skriva blogg igen efter ha fikat på Systrarna Voltaire´s café på Djurgården. Caffe latte och en stor kardemumma bulle i en riktig behaglig atmosfär. En stor rekommendation för som söker efter en trivsam café.

Jag tänker på SKF som imponerade marknaden med sin rapport. Deras bokslutsrapport var starkare än vad marknaden väntat sig. Resultatet före skatt för fjärde kvartalet blev 1.7 miljarder kronor något högre än analytikernas genomsnittliga prognos på 1.5 miljarder kronor. Omsättningen blev högre än väntat, och rörelsemarginalen uppgick till 12.1 procent. Mycket starkt av SKF!

Jag blev lite konfunderad på marknadens skeptiska funderingar på varför SKF vill höja utdelning med 0.50 kronor till 5 kronor per aktie. Kanske för att marknaden tänker på konjunkturen? Men man ska lita på SKF:s ledning som vet om utvecklingen än marknaden.

SKF är mycket optimistiskt om framtiden, och tror på ett bättre efterfrågan för samtliga divisioner under första kvartalet 2008. Europa ligger i högsta fokus däremot Nordamerika osäkert. De planerar också söka mandat för återköp av egna aktier. Det är mycket intressant för SKF.

Börsen under januari 2008 blev historiskt sämsta börsmånad på 28 år. Många aktier har fått mycket stryk pga oron, och det är dags att köpa aktier igen. Microsoft lägger ett bud på Yahoo har fått många investerare höja ögonbryn för aktier igen. Jag tror att det blir flera uppköp i de kommande tiden pga låga börsvärdet.

Ericsson, AstraZeneca, Volvo, SAS och IFS riskerar att bli uppköpta av större konkurrentbolag. Det finns också mindre bolag som har värderas mycket lägre än andra konkurrenter utanför Sverige.

Vi har fått positiva besked från USA. Det är ISM dvs inköpschefsindex för tillverkningsindustrin. Indexet landade på 50.7 i januari mot marknadens förväntningarna 47.3. Det var bättre än december som landade 48.4. Siffran som ligger över 50 innebär en ökad aktivitet i amerikanska industrin.

Det är intressant att se hur marknaden tänker agera nästa vecka eftersom vi har fått en positiv statistik som pekar på att den amerikanska industrin har börjat växa igen. Oron för recession ligger mycket längre nu.

Kul att Sigge är tillbaka!

Må så gott, Oskar Fredrik