Post entry

Styrkan i SinterCast missad

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Q1 rapporten visade att affärmodellen håller och att man trots att lastbilkunjunkturen har ytterligare ungefär 60% att ge till ett normalläge i USA och Europa kunde visa vinst och en fastastisk utveckling av serievolymerna. Dessa växte med från 550.000 takt till 900.000 takt från 2009Q4 till 2010Q1!

Den ledande indikatorn mätkoppsleveranser ökade från 18600 till 23250 eller 25% under senaste kvartal vilket indikerar en fortsatt uppgång i volymerna.

I dag rapporterade Land Rover, vars större dieslar år gjutna med sintercast utrustning att mars i år var deras bästa säljmånad i England någonsin.

Igår rapporterade Automotiveworld att Scanias nya V8 är i kompaktgrafitjärn OCH gjuts i ett sintercastgjuteri i Tyskland (Hallberg) och att alla Scanias V8 på sikt kommer att gjutas i CGI.

Vidare att Sintercastgjuteriret Cinfusa försöker ta delar eller hela volymen till Paccars MX-motor. Upprampad volym säljs vara 65.000 block per år eller 37.000 ton (740,000 motorekv i årstakt.)

MX- produktionen för USA startar före sommaren 2010 i 250.000 motorekv i årstakt.

Sammantaget borde vi kunna räkna med att komma över 1.200.000 redan nästa månad vilket direkt skulle öka intäkterna under Q2 till 10 MSEK 2010Q2 ( +25% på ett kvartal och +200% relativt 2009Q2)

Vinsten går då från 1 MSEK till 2,5 MSEK (+150% på ett kvartal ) Detta visar tydligt på hur snabbt vinsten ökar när volymen växer till.

Detta gör också att vi från och med 2010Q2 kan börja räkna med ett positivt kassaflöde trots de ökade kapital som binds i kundfordringar.

Jag håller fast vid åsikten att SinterCast har god kursdubblar-potential för 2010.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?