Post entry

Sintercast redo för stor uppgång

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Hoppas många Redeye läsare fastnade för mina premiärbloggar om energiåtervinnaren Opcon. Upp nästan 100% sedan första bloggen för knappt 4 veckor sedan. Ni som missade tillfället får en ny chans i nästa vinterrökare. Starka uttalanden från företaget samt högaktuella uppgifter från känd motorjournalist, ej officiellt bekräftade, borde närsomhelst kunna sätta eld i baken på aktiekursen. Marknaden verkar vara helt ovetandes.

Under inledningen av 2011 har många svenska börsbolag återtagit förlorad mark från finanskrisen. Ett bolag bland de som det aldrig tidigare gått bättre för är det lilla utvecklingsbolaget Sintercast. Aktiekursen är dock än så länge kvar på låga nivåer.

Produktionen översteg i oktober 1.2 Miljoner motorekvivalenter, vilket är nästan 50 % mer än tidigare rekord under 2008. CGI är inte bara en framgång för motorer till tunga lastbilar och racingcars. Det är nu på väg in i personbilsproduktionen. Finns ex redan i samtliga V-dieselmotorer från Audi : ….Audi A4, Audi A5, Audi A6, Audi A8, Audi Q5, Audi Q7. Några andra exempel är peugot 407, 607 samt Porsche Cayenne och VW Touareg. Bättre prestanda och lägre bränsleförbrukning gillar alla. Särskilt när bränslepriserna bara verkar ha en väg framför sig. Dessutom hårdnar miljökraven i Usa och Eu.

Färska uppgifter från motortidningen automotiveworld.com skulle vara stora nyheter för Sintercast om de stämmer och ytterligare ge bränsle till bolagets kommande intjäning.

US: New V8 diesels to surface in 2011
By: John Mortimer, Friday, January 07, 2011, AutomotiveWorld.com

_""Rumours abound in the US that two ‘doomed’ diesel engines will come to life in 2011.Cummins is set to supply 5.0-litre V8 diesel engines to Chrysler for fitment to the Dodge Ram 1500 pick-up, while General Motors will bring to life its 4.5-litre Duramax V8 diesel for pick-up use.

Dodge Ram dealers are mystified that a 2011 5.0-litre Ram 1500 with a two-mode hybrid transmission has appeared in their vehicle ordering system. Sources suggest that while the Ram 1500 was not officially cancelled, neither has Chrysler officially committed to it.

In 2009, during Chrysler’s bankruptcy proceedings, a Cummins spokesman admitted that while Chrysler’s initial contract with Cummins was dead, the programme itself had not died, suggesting Cummins was still working on the engine programme.

The new Duramax V8 is reportedly heading for some GM pick-ups as well as possible large-car applications. The engine can improve fuel economy by 25% and CO2 by 13%. The engine reputedly delivers 310bhp and 520lb ft torque.

Both Cummins’s 4.5-litre V8 and GM’s Duramax turbocharged diesel engines feature compacted graphite iron (CGI) cylinder blocks""_

I november förra året kom något som kan liknas vid en omvänd vinstvarning. Framtidsutsikterna är enligt bolaget bättre än någonsin men i aktiekursen, som under 2010 pressats av skatteaffärer, syns ännu ingenting och det kan vi som nu köper aktier skatta oss lyckliga över. För en dramatisk uppgång är oundviklig och den kan inte vara långt borta. Dagens värdering är blott en tredjedel av den som gällde när den stora börsnedgången började ta vid. Skillnaden är att det är nu man börjar tjäna pengar.

Sintercast har under 6 års tid haft en tradition av att i genomsnitt 2-3 ggr per år, inom loppet av en eller ett fåtal veckor, dundra iväg mellan 40% – 200% för att sedan återgå i en trist trend. Nu har det gått 6 månader sedan senaste rycket och det bör vara dags igen. Denna gång bör det emellertid bli en bestående uppgång. I pipeline finns nämligen nära 5 miljoner motorekvivalenter och skall man tro företagets pm i november kommer det slå gnistor i ledningarna till nyhetsbyråerna under året.

Den som vill förstå bolagets verksamhet och potential till kommande stora utdelningar skall läsa nedanstående analys från Björn Davegårdh daterad maj 2007. Även om datumet är passé så är den högst aktuell. Kursen steg då 200% på några veckor. Finanskrisen som påbörjades kort tid därefter orsakade stora stopp och fördröjningar även för Sintercast men nu ser det onekligen ut som om Davegårdh kommer få rätt. 2011 och framåt kan bli Sintercasts tid.

SinterCast på väg att bli en sedelpress

2007-05-22 10:13:21 Björn Davegårdh

Miljöförstöringen oroar allt fler. Trots bättre avgasrening och andra åtgärder är bilismen en av de stora miljöbovarna. EU-kommissionen kräver att bensinförbrukningen ska vara högst 6 liter per 100 km år nästa för nya bilar. För diesel handlar det om 5,3 liter. De amerikanska miljölagarna skärps också kraftigt de närmast åren. Det är en viktig anledning till att allt fler biltillverkare går över till dieseldrivna fordon. I USA ser det ut som att dieselmarknaden kommer att explodera de närmaste 3-4 åren.

SinterCast har utvecklat ett processkontrollsystem för mätning och korrigering av smält metallmassa till så kallat kompaktgrafitjärn (CGI). Kompaktgrafitjärnet kombinerar de bästa egenskaperna hos gråjärn och segjärn. I dieselmotorer ger CGI betydligt högre styrka, vridstyvhet och nötningsbeständighet än gråjärn. Det ger nya möjligheter att öka cylindertryck, minska vikten och öka motorprestandan. Bättre cylinderstabilitet ger minskade friktionsförluster, oljekonsumtion och skadliga utsläpp. Dessutom förbättras de akustiska egenskaperna i bilen.

SinterCasts utvecklingen av metoden har tagit lång tid och vägen har kantats av besvikelser. Men nu är marknaden för CGI äntligen vara på väg att lossna. Det handlar om både personbilar, lastbilar och stationära motorer på marknader i hela världen.

SinterCasts motorblock i CGI används redan av världens sju största biltillverkare i 16 olika modeller. Nu är även Volvo med på tåget. Även i tävlingssammanhang är SinterCast med. I Nascar Nextel Cup championship har mer än två tredjedelar en SinterCastmotor. Toyota använder också SinterCast-teknologin i sina bensindrivna tävlingsbilar.

De senaste två kvartalen har SinterCast visat positivt kassaflöde. Bolaget får betalt per ton CGI från gjuterierna som i sin tur har kontrakt med biltillverkarna. En anledning till det positiva kassaflödet hittills är att bolaget säljer sin teknologi till gjuterierna. Varje system inbringar 3-4 miljoner kr. Men betydelsen av den försäljningen kommer att klinga av. För att gå runt enbart på royalty-intäkter från gjutna motorblock krävs ungefär en miljon motorekvivalenter (motsvarande personbilsmotorer). Den siffran är SinterCast uppe i mot slutet av 2007. Men det är alltså bara början. Grovt räknat tjänar SinterCast ca 25 miljoner kr per en miljon motorekvivalenter. Bolaget räknar med att ytterligare 4 miljoner motorekvivalenter finns i pipeline och kommer att annonseras de närmaste åren. Och då är det också bara en början.

Bilindustrin är oerhört konservativ. Man gör inte karriär på att införa nymodigheter utan på att inte göra misstag. Men nu har världens största tillverkare av maskinutrustning för bilindustrin, MAG Automation, tillkännagivit att man fått fyra stora order, det handlar om hundratals miljoner kr, för bearbetning av V-dieselmotorer i CGI bara från amerikanska fordonstillverkare. Den globala tillverkningen av V-diesel och tunga fordon väntas öka från 10 miljoner 2006 till 18 miljoner motorekvivalenter under 2012.

Det har tagit lång tid för SinterCast att nå så här långt – främst på grund av svårigheterna att maskinbearbeta CGI. MAG uppskattar att det har tagit åtta år, men att man nu är framme.

Det finns konkurrenter, men SinterCast är obestridlig ledare inom det här området. Ibland kan det kännas som att svenska Nova Cast i sina pressmeddelanden vill surfa på CGI-vågen. Men det är som att jämföra en myra med en elefant på det här området.

SinterCast har nästan alltid fått gliringar och efterslängar i pressen, men för en dryg vecka sedan hade faktiskt Dagens industri en riktigt seriös artikel. Det är också ett bra tecken. På några års sikt är SinterCast en nästan säker sedelpress. Fler och fler kommer att upptäcka det och vi behåller våra aktier. Gå gärna in på bolagets hemsida, http://www.sintercast.com, och titta på intervjuerna från bolagsstämman.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?