Post entry

Intryck från SinterCast stämman 2015

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Positiva vibbar från årets stämma. Största kunden Tupy mycket optimistisk om framtiden.

Tupys VD pratade om att andelen CGI kommer att öka andelen CGI från 13% till 20% de kommande åren. Om man uppskattar att blocks och heads idag står för 600.000.000 kg vilket skulle innebära att Tupy ökar 40.000.000 CGI relativt nu. Innebär att intäkterna från enbart Tupy skulle öka med 20 MSEK om vi räknar 50 öre kilot. Förvisso är Tupy SinterCasts största kund men inte den enda. Tupys VD extremt nöjd med samarbetet med SinterCast.

Tupys VD sade också att uppramningen på Ecoboosten ej var klar ännu och att Ford vill ha mer kapacitet. Om jag minns rätt skulle van klara 300000 st 2.7 l motorer på dtygt 9 h / dag. Antingen en rejäl ytterligare ökning eller så är det frågan om att Chihuahua skall bygga fler Powerstroke-motorer.

Steve D undvek att precisera när, inte om, SinterCast når 150.000.000 kg (3 MMEKV) men jag fick intrycketet att det kunde gå snabbare än trenden 18% tillväxt per år. ( då skulle det ju ske inom 2 år).

På fråga gällande Kina var Steves bedömning att det dröjer några år innan det tar fart men när det väl tar fart så finns redan SinterCast på gjuterierna. SinterCast gynnas av att Europeisk tänk vad gäller motorer sprider sig för det är i Europa som CGI är störst vad gäller lastbilar

Vad gäller utdelning så pratade en aktieägare om att SinterCast skulle vara tydligare en sin generösa utdelningspolicy mot marknaden. Hela det fria kassaflödet skickas vidare och dessutom utan skatteavbränningar.

"T_he Board’s intention is to continue to provide an ordinary dividend to the shareholders, based primarily on the cashflow from operations. In the event that the Board considers that the liquidity exceeds the amount needed to support the operational requirements and strategic objectives, the Board has the option to propose an extraordinary dividend or a share buy-back to further adjust the liquidity_"

SO var tyldig med att återköp av aktier var inget som stod på agendan. Som jag tänker kan aktieägarna fixa samma sak genom att återinvestera sina utdelningar i fler Sintercast aktier.

När vi kom ut från stämman fanns ett Ford Ecoboost 2.7 l block utställt. Jag klarade inte att lyfta det från det höga bordet men sonen fixade det. Innebär att blocket torde vägt mellan 40-45 kg bearbetat dvs en gjutvikt på kanske 45-50 kg att basera royaltien på. Beroende på dollarkurs borde vinsten per kilo vara i spannet 39-45 öre. ( i Q1 var den närmare 45 öre)

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?