Senaste nyheten ( www.businesswire.com/news/home/20120106005432/en/Sino-Agro-Food-Begins-Trading-OTCBB ) med ett litet hopp upp från Pinksheet till en “förberedande” lista ( OTCBB ) inför notering på större lista är såklart positivt.

“ Company transparency and the market for our Company´s common stock. We will now turn our focus towards greater corporate governance by taking the steps necessary to be eligible for a senior listing or cross listing on a foreign exchange.”

I senaste pm:et öppnar man också upp officiellt för en listning utanför USA / Nasdaq. Det är inte längre fördelaktigt för Kinesiska bolag att listas på t ex Nasdaq och därför tittar man på alternativ utanför staterna. Stockholm, Hong Kong och Kuala Lumpur har det bland annat spekulerats om. En omlistning i slutet av året eller början av nästa år känns som en rimlig tidsaspekt beroende på vilket alternativ man väljer.

Utdelningen för 2011 var 1 cent i cash och 1 cent i så kallad convertible note. Dock har Finra ( amerikanskt organ som skyddar investerare ) satt käppar i hjulet för convertible noten. Detta för att de anser att aktieägare med ett fåtal aktier skulle få problem att dra nytta av den. Men kontantdelen är utbetald som utlovat och bolaget jobbar på att lösa convertibledelen. Det råder också lite frågetecken hur det skulle gå till rent praktiskt när man vill konvertera till akiter. Min personlig åsikt är att jag tycker man ska skippa convertiblen och påsikt, i takt med att kassaflödet förstärks, utöka kontantdelen. Convertiblen är tänkt att löpa med en årsränta på 8 % fram till att man väljer att omvandla den.

Nu har vi tre av fyra kvartal för 2011 rapporterade och allt pekar på att SIAF kommer uppfylla sin prognoser. Det kommer innebära att bolaget nu handlas till ett p/e på drygt 1 för förra året. Och ett p/e på 0,5 baserat på detta års prognoser.

Även om ett kinesiskt bolag ska handlas med viss rabatt så är denna värdering, i mina ögon, löjligt låg. Speciellt efter som man verkar inom en konjunkturokänslig nisch. Ledande Kinesiska politiker har i flera uttalanden senaste månaden uttalat stöd till sektorn ekologisk mat. Och Kina har ett 5 års program för att stödja bolag i sektorn. Detta innebär ett flertal fördelar för SIAF baln annat skattelättnader och fördelaktiga lånemöjligheter från de statliga bankerna ( ränta 1% ). Vd:n Solomon har dock en kraftig allergi mot att sitta i skuld till banker vilket gör att han gärna väljer andra ( i mina ögon sämre ) finansieringalternativ. Detta kan man så klart som västerlänning ha synpunkter på.

Den planerade utdelningen i år är 2 cent cash och 2 cent i convertible note. Tills vi vet vad som händer med 2011´s convertible note så är de 2 cent:en inget att räkna med. Två cent i cash är ju dock inte fel. Speciell eftersom detta är ett tillväxtbolag som växer med ca 100% per år så ser jag utdelningen som en liten bonus. Utdelningsprognosen för 2013 ( bör betraktas som väldigt preliminär ) är 5 cent cash och 5 cent i convertilbe note.

Vill man kan man ju roa sig med att räkna på vad ett rimligt p/e-tal för SIAF skulle vara. Ett lågt p/e på 5 skulle innebära en 10 dubbling baserat på årets prognos. Räknar vi på p/e 10 en tjugodubbling och så vidare.

Förr eller senare kommer värderingen av aktien komma i kapp det fundamentala läget i SIAF. Jag tror det kommer ske i takt med att SIAF levererar enligt prognoserna och att man listas om och då gärna utanför USA.

SIAF´s sektor ( producent inom ekologisk mat ) och den låga värderingen gör att jag ser fram emot vad SIAF kommer prestera under 2012!