SHELTON - Värden över 100 kr per aktie ?
2013-03-22 12:33, Edited at: 2013-03-24 13:02Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Lyssnade till den färska presentation som VD höll på Redeyedagarna. Till min överraskning ser det än bättre ut än vad jag tidigare uppfattat. Gasfälten i Ukraina är 200 % större än vad jag uppgav i min förra blogg och tempot är nu så uppskruvat att man kan ana ett avstamp i aktiviteterna i närtid. Exxon, Shell och många andra gasar på rejält nu i spåren av de PSA - avtal som nu gäller.
VD bekräftar återigen att man har ytterligare 100 miljoner fat olja att utvinna ur befintliga fält. 100 miljoner fat är exceptionellt för ett så litet bolag som Shelton. Produktionen skall flerdubblas enligt VD. Jag tycker VD gör en av de bättre presentationen jag sett i dessa sammanhang. Shelton är finansiellt stabilt. Man har bevisat olja och man lyfter den redan nu. Inte någon gång i framtiden.
Bolaget har fått pris som bästa MicroCap bolag av Financisal Hearings. Ett mycket gott betyg och visar på den seriositet som bolaget har.
Ukraina skall flerdubbla gasproduktionen på kort tid. Alla vill in och jättarna satsar flera miljarder USD i pågående arbeten sedan januari 2013. Lilla Shelton med de stora möjligheterna sitter på fantastiska licenser där partnern är den bästa av alla. De producerar själva och äger ett stort antal riggar som alla behöver. Gasen finns det vet man. Fälten kan innehålla över 600 Miljoner fat oljeekvivalenter med 50% till Shelton. Tillsammans med den Ukrainska partnern är detta rena julbordet för oss aktieägare. Den Ukrainska partnern är den dominerande aktören på området med närmast monopol på riggar och transport.
Bolaget har vidare en del dolda tillgångar i form av delägarskap i oljeterminaler i Baltikum, Danmark samt Holland.
100 kr i värden är sannolikt mycket konservativt. Särskilt när man beaktar att ex 20 miljoner reserver i produktion brukar värderas till 1 miljard. (20'8'6,3).
Jämför det med mängden olja och gas som VD talar om. Sheltons börsvärde är blott 200 Mkr. Vad är i så fall värdet på 100 miljoner fat olja samt 300 miljoner fat oljeekvivalenter gas. Särskilt när infrastruktur och rätt partner finns på plats samtidigt som det nu gasas för fullt i hela regionen runt om Sheltons licenser.?
Tycker det råder Screaming Buy på Shelton.