Post entry

Tele5 och Servage

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Igår fick vi ett litet PM om att Tele5:s dotterbolag Servage drar ifrån konkurrenterna. Trevligt att se att Tele5 äntligen verkar förstå att bättre kommunicera med marknaden. Jag tror dock marknaden ännu inte förstått vilket utmärkt förvärv Tele5 gjort i Servage. Nedan tänkte jag därför försöka synliggöra värdet litet bättre.

De enda siffror vi klart kan utläsa beträffande Servage är utifrån Q1-rapporten 2007, där vi kan få fram Servage siffror genom att ta skillnaden melllan proformasiffrorna och de legala siffrorna. Vi får då fram att Servage omsatte 2 768 tkr med en vinstmarginal på drygt 20 % Q1 2007.

Genom att följa siffrorna på Servage hemsida avseende antalet hemsidor som Servage härbärgerar så kan vi se hur antalet växt från ca 70 000 sidor vid årsskiftet 06/07 till 150 000 vid årsskiftet 07/08, alltså mer än en fördubbling på ett år.

Vid förvärvet i maj uppgavs Servage ha ca 18 000 kunder. Samtidigt gick det att utläsa att antalet sidor uppgick till nästan 90 000. Varje kund har alltså i genomsnitt ca 5 hemsidor.

Om vi antar att samma genomsnittliga antal sidor per kund består liksom priset 6.35 EUR (i Sverige har det höjts ca 15 % vet ej hur det förhåller sig i övriga världen) och växelkursen, så går det att räkna fram omsättningen 2008 vid ett antagande av tillväxten av antalet sidor under 2008.

Under 2007 växte Servage som tidigare nämnts med 80 000 sidor till 150 000 sidor. Om vi försiktigtvis antar en lugnare tillväxttakt under 2008 och antar att 40 000 sidor tillkommer, alltså 10 000 per kvartal, får vi fram en årsomsättning på ca 25 Mkr för Servage.

Vad kan då vinsten uppgå till. Ja, som Tele5 är inne på i PM:et så innebär varje ny kund att de fasta kostnaderna fördelas på fler kunder. De rörliga kostnaderna är mycket låga och bruttovinsten ligger över 90 %. Q1 2007 låg de fasta kostnaderna på ca 2 Mkr. Om vi antar att de fasta kostnaderna ökar till i snitt 2,5 Mkr per kvartal i år så har vi 10 Mkr i fasta kostnader. Om vi vidare antar 90 % bruttomarginal så har vi en bruttovinst på 22,5 Mkr. Nettovinsten skulle då bli 12,5 Mkr, vilket alltså skulle betyda en vinstmarginal på 50 %.

För säkerhets skull drar vi ned vinstmarginalen till 40 % (vilket inte är en ovanligt hög vinstmarginal för webhotell). Vi får då en vinst före skatt på 10 Mkr motsvarande ca 2 kr per aktie för Servage.

Enbart Servage bör således mer än väl kunna motivera dagens kurs för Tele5 på ca 19 kr.

Att sedan Tele5:s övriga verksamhet bör kunna generera en minst lika hög vinst per aktie som Servage gör aktien till ett riktigt fynd.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?