Post entry

Börsdagarna (liveblogg dag 2)

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Så var det dags för dag 2 för Redeye och Avanzas Börsdagar på Hamburgerbörs i Stockholm. Jag ska försöka mig på att live-blogga under förmiddagen. Det är nytt för mig så ha överseende med stavfel mm. Högt tempo får går före formalia den här gången.

Cellavision
VD Yvonne Mårtensson kör sin presentation för Cellavision. Är detta börsens bästa VD? Inte omöjligt. Tydlig, lugn, kompetent och hon utstrålar pondus. Och där.. nu kör hon igång sin bolagsfilm (som hon brukar göra) där hon ackompanjerat av skön filmmusik förklarar (nästan rappar) Cellavisions produkter. Så bra. Drag i lokalen. Att inte alla VD:ar gör som hon. Cellavision är ett Lunda-bolag med 50 anställda som säljer automatiska system för analys av blod och andra kroppsvätskor. Bolaget säljer mest i Europa men sedan ett par år också i USA (själva och via partnern Sysmex). Bolagets omsättning ligger kring 100 miljoner på årsbasis och tjänade under 2009 hela 25 procent (delvis dock tack vare en aktivering av förlustavdrag). Snyggt jobbat ändå. Då lanserade bolaget också en ny viktig produkt kallade DM1200. Q1 blev dock tuffare och då visade bolaget förlust. Kan Yvonne vända skutan på rätt spår redan i år? Redeye räknar i alla fall med vinst på helåret.

Frågor:
Hur fungerar säljarbetet i USA med eget sälj och distributörer? Yvonne Mårtensson: Vår tanke är att de ska dra varandra framåt och jobba parallellt. Det känns bra.

I Europa är SysMex exklusiv leverantör men nästa år faller exklusiviteten?
Yvonne Mårtensson: Det är riktigt och vi får se om vi startar eget sälj i Europa eller vilka andra vägar som finns.

Konkurrenssituationen?
Yvonne Mårtensson: Det är tre spelare på väg in på marknaden och som har produkter som är CE-märkta och kan börja säljas. De liknar ungefär där vi var när vi lanserade under 2001. Vi har ett tidmässigt försprång. Konkurrens är också bra eftersom vi fram tills nu fått utbilda marknaden själva tillsammans våra distributörer.

Topotarget
Nu dags för Topotarget och bolagets VD Francois Martelet. Språket byts därmed från svenska till engelska – eller nja engelska med en skön fransk brytning. Lite ”Clusseau” om ni förstår vad jag menar… VD känns dock väldigt professionell och ger ett betydligt starkare intryck än många svenska branschkollegor.

Topotarget är dock ett mycket spännande bolag och ett bioteknikbolag som verkligen lyckats med en egen produkt på marknaden. Bolagets fokus är cancer-forskning. Bolagets aktien har gått upp nästan 80 procent de senaste två månaderna vilket gör aktien till den starkaste i branschen i Europa. För någon månad sedan presenterade bolaget starka data för preparatet Belinostat i USA vilket uppmärksammats en hel del. Bolaget har redan slutit avtal med en partner för den amerikanska marknaden men utvärderar nu partners och avtal för Asien och Europa.

Det som gör bolaget ännu mer intressant är att bolaget kommer med rapport senare i eftermiddag. Bolaget räknar med att göra en vinst på 0-20 mln danska kronor i år och räknar med att då ha en nettokassa på 23-25 mln euro i kassan. Känns ovanligt tryggt för att vara ett bioteknik-bolag.

Frågor:
Många bioteknikbolag satsar på ett avtal med ”big-pharma” men ni har lite annorlunda strategi?
Francois Martelet: De flesta big-pharma satsar på partnerskap med bolag som ligger i fasII. Vi har kommit längre och vi vill jobba med partners som vill växa med oss och ger oss full attention.
Belinostat för Europa, kommer ni söka en partner för det eller ska ni marknadsföra det själva?
Francois Martelet: Intressant fråga. Det återstår att se. Vi undersöker möjligheterna för en partner men det är intressant att ta det själv också.

Vitrolife
Dags för branschbyte och Vitrolifes finanschef Eva Nilsagård har ordet. Hon känns klart kompetent. Dessvärre läser jag att hon ska sluta på bolaget i augusti. Vitrolife är ett bolag som är en blandning mellan medicinteknik- och bioteknik-företag. Bolaget säljer ”system” och produkter för celler, vävnader och organ inom bland annat fertilitet och transplantation. Låter det komplicerat? Det är det också. Bolaget jobbar globalt och har en årsomsättning på cirka 300 miljoner. Och tjänar en 10-12 procent. Bra där! Bolaget vill fortsätta växa inte minst genom förvärv. Hon presenterar bolagens tre områden; fertilitet, transplantation och stamceller. Bolaget investerar mycket i det två sistnämnda områdena och det är främst i dessa två som bolaget tror på stark tillväxt framöver. Därefter pratar hon en hel del kring bolagets projekt och studie kring lungtransplantation - ”STEEN Solution”. Under gårdagen släppte bolaget en pressrelease kring just denna studie.

Frågor:
Tidsmässigt när kan man få ett godkännande av FDA kring STEEN solution? Eva Nilsagård: Om jag visste det vore jag nästan Nobelpristagare (skratt). Tidigare har vi sagt 2010. Nu drog studien ut lite på tiden så nu är det nog mer troligt med andra halvan av 2010 eller under 2011.

Det borde finnas potential med metoden för andra transplantationer?
Eva Nilsagård: Det gör det absolut. Bland annat vet vi att metoden borde lämpa sig för levertransplantationer. Antalet levertransplantationer per år i världen är betydligt fler än lungtransplantationer.

Systemair
VD Gerald Engström tar plats på scen och börjar med att visa en fantastisk vacker naturbild från bolagets huvudkontor i Skinnskatteberg. ”Så här vackert har vi det upp hos oss” säger Gerald. Han är onekligen en stolt man från skogarna väster om Sala som byggt Systemair till att bli ett bolag med cirka 3 miljarder i omsättning och dotterbolag i 38 länder. Han är den överlägset största ägaren i bolaget med 42 procent av aktierna. Inte illa. Man blir helt klart imponerad av denne man med relativt blygsam framtoning. Han känns äkta och långsiktig. Systemair säljer ventilationsprodukter av olika slag såsom fläktar, aggregat etc. Trots krisen som varit har bolaget inte dragit ned på säljresurserna utan tvärtom stärkt säljorganisationen i en rad länder. En större fabrik byggs nu också i Litauen då bolaget fortsätter att ha tilltro till Östeuropa trots att det är där som bolagets intäkter vikt mest det senaste året. Han pratar en hel del om bolagets logistik som är lite annorlunda än många andra. Bolaget producerar inte när man få en order som många andra. Grejjerna ska redan finnas på lagret när ordern kommer för att kunna leverera snabbt. Den är en nyckel till att hålla marginalerna uppe. Gerald är också öppen för nya förvärv. Bolaget visade negativ tillväxt förra året. Det har aldrig hänt förut och ”ska inte hända igen på ett par år” enligt Gerald.

Vad är de viktigaste drivkrafterna i er bransch just nu?
Gerald Engström: Kunden blir alltmer medveten om nyttan med bättre inomhusmiljö. Kravet på komfort och miljötänk i form av energiåtervinning gynnar också oss. Det finns också ett EU-direktiv att fastigheter över 1000 kvadratmeter ska energideklareras. Det betyder att fastighetsägaren måste peka ut de brister som finns i fastigheten och hur de kan åtgärdas. Det gynnar också oss.

Ni har ju köpt mycket bolag historiskt. Kommer ni göra något större förvärv framöver i närliggande områden?
Gerald Engström: Vårt huvudspår kring förvärv är fortfarande ventilation. Jag tror vi ska hålla oss där även framöver.

Vilka regioner ser intressanta ut?
Gerald Engström: Vi ser bra potential i Asien framför allt i Indien. Vi är fortfarande lite rädda med Kina. Ryssland har varit svagt men är på väg att återhämta sig.

Sensys Traffic
VD:n Johan Fridlund börjar dramatiskt med att säga ”Jag ska prata i 30 minuter. Under dessa minuter kommer 68 personer att dö i trafiken”. Ojoj…. VD gör en stabil och intressant presentation av Sensys och poängterar att bolaget numer, eller åtminstone under 2010, kommer fokusera mycket på nyförsäljning på befintliga kunder och att bolaget blir alltmer internationellt med en påbörjad satsning exempelvis i USA. VD betonar att marknaden har varit trög under 2009 där säljcyklerna för Sensys och alla andra konkurrenter varit långa som en effekt av en sämre konjunktur. Johan Fridlund tycker dock att 2010 börjat bättre men att Sensys jobbar nu hårt för att ta fler order i en högre takt.

Frågor:
Ni har ju ändrat affärsmodell något, varför då? Johan Fridlund: Det är en konsekvens av att stora projekt och upphandlingar har en tendens att dra ut på tiden och bli ett mycket stort politiskt beslut. När vi nu siktar in oss på mindre order är sannolikheten större till en enklare process, ett snabbare beslut och ett beslut på en lägre nivå. Därefter har vi möjlighet till tilläggsbeställningar.
Ni hade ett turbulent 2009 där den stora Saudi-ordern till slut inte blev av. Är den helt borta nu?
Johan Fridlund: Vi har skrivit av den helt finansiellt. Vi har fortfarande ett avtal som anses giltigt av oss och vår kund. Vår kund har dock en diskussion med slutkunden som vi inte vet var den landar och det kan ta lång tid. Det är utanför vår kontroll och vi fokuserar nu på andra affärer.
Vad är era förväntningar och mål för 2010?
Johan Fridlund: Affärer och order!

Capilon
Så var det dags för Capilon och VD Alex Molvin. Som vanligt propert klädd och konfirmationsfrisyr. Han ger ett tydligt intryck när han presenterar bolaget som är ett investmentbolag eller riskkapitalbolag (vad är skillnaden?) som har ganska kort historik. Sedan starten 2006 har bolaget förvärvat tre industribolag varav två under 2009. Totalt räknar Redeye med att koncernens bolag kommer att omsätta drygt 500 miljoner under 2010. Bolaget resultat ligger runt nollsträcket.

Frågor:
Märker Capilons bolag av en något förbättrad konjunktur?
Alex Molvin: Allt inom koncernen har bättre skjuts nu med undantag från Alkopropeller som är den enhet i gruppen som är sencykliskt.
Orkar ni med fler förvärv?
Det finns fortfarande intressanta möjligheter för oss att göra förvärv i år. Vi gjorde två bra förvärv i fjol och vi har ingen större kassa idag för förvärv. Nya förvärv kommer finansieras antingen med egna aktier eller nya emissioner. Vi ser dock väldigt bra förvärvstillfällen nu. Vi har alltid tre tänkbara förvärv på gång.
Vilken har varit ert bästa förvärv hittills?
Det vi är mest nöjda med är Österby Marin där vi lyckats ta fram bra resultat i det bolagets tre enheter. De andra två är nog för tidigt att utvärdera ännu men vi är nöjda hittills. Vi är dock inte helt nöjda med att vi inte fått upp försäljningen inom Kvarnmon Group.

--

Av logistiska skäl blev det tyvärr ingen blogg-bevakning på de två första bolagen Öresund och Studsvik. Vi ska försöka få ihop något för dessa två bolag ändå under dagen.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?