TRIGGERS 2011 - KOMMER DUGGA TÄTT
2011-01-09 05:17, Edited at: 2011-01-09 05:18Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Satt och summerade potentiella triggers 2011 för några av mina innehav. Det var mest för eget bruk men när jag ändå hade dem på print så tänkte jag dela med mig av dem. Nedanstående är bara en del av de triggers vi kan vänta oss under året.
Portföljen har rivstarat 2011 med Dignitana som draglok. Har även ökat i SensoDetect som går från klarhet till klarhet. I den minimala dipp som blev vid beskedet om emissionen lyckades jag knipa åt mig ett knippe aktier. Med tanke på SensoDetects utsikter för 2011 så är uppgången i kursen knappt startat. Jag ska satsa på att 2011 blir tredje året i rad där jag tjänar betydligt mer från aktiehandeln än mitt ordinarie jobb.
**Om någon har fler triggers lämna gärna kommentarer!
DIGNITANA**
* Resultat av studien i UK. Här kan vi förvänta oss positiva resultat. Det finns ingen anledning att tror att de skulle visa på något annat än befintliga studier. UK är för övrigt den största marknaden för skalpkylning. Studien väntas i närtid.
* Nya avtal och ordrar. Jag tror att vi får se en rad nya avtal under året och en kraftigt ökad omsättning.
* Godkännande och marknadspenetration på nya marknader som USA, Japan, UK och Kina.
* Resultat från forskningen inom hjärnkylning, BrainCool, vid t ex stroke. Lyckas man här så är det ett enormt genombrott då marknaden är betydligt större än skalpkylning.
SENSODETECT
* Publicering av Tysklandsstudien. Det ska bli intressant att se exakt hur bra resultat den visar på.
* Information om hur det fortsatta samarbetet med Charité kommer att se ut. Det är mycket positivt att bolaget meddelat ett fortsatt samarbete med ett av Tysklands mest framstående sjukhus. Vi får i början av året information om hur formerna för samarbetet kommer se ut.
* Emissionsmemo:t där vi får mer information om hur pengarna i emissionen kommer att användas. I detta är jag övertygad om att vi kommer få matnyttig information.
* Nya ordrar. SensoDetect har tidigare meddelat att det har låtit tillverka 10 st SD-BERA. Man har också sagt att man inte ämnar ha något lager med SD-BERA utan beställa dem “On-demand”. Det är därför en inte för vild gissning att dessa ska ut till kunder relativt omgående vilket skulle innebära en kraftig ökning av mätningar / intäkter. VD:n har redan flaggat för att flera köpare står på stand-by och bara väntar på publicering av tysklandsstudien innan köp.
* Publicering av bipolärstudien i Umeå. Denna väntas när som helst.
* Resultat från andra pågående studier t ex på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
* Utökning till att omfatta fler sjukdomstillstånd och användningsområden.
Spännande med SensoDetect är även att ledningen garanterar den pågående nyemissionen till ca 60 %. Ledningen och storägarna äger redan ca 80% av aktierna. Man har även utfärdat teckningsoptioner till nyanställd personal som har ett inlösen som motsvarar en kurs på ca 70 SEK eller en ökning på ca 80%. Man förväntar sig alltså en kraftig kursökning de närmaste året för att optionen ska bli riktigt lönsam för personalen vilket så klart är tanken. Tecknas de optionerna så tillför bolaget drygt 40 MSEK vilket får mig att undra vilka dessa nya involverade i företaget är. Kapitalstarka bör de vara om dessa ska kunna tecknas.
Ledningen har så klart vetskap om resultatet av studier, vilket köptryck som finns från kunderna, responsen från användare och annan information. Att de då går in ännu tyngre, och garanterar så pass mycket av NE, i bolaget är grymt positivt och visar att det verkligen tror på succé.
Många av SensoDetects triggers kommer den närmaste tiden vilket gör Q1 riktigt spännande.
I övrigt har inte beskedet om nyemission rubbat kursen nämnvärt. Som jag skrivit tidigare så detta ingen emission som görs för att finansiera forskning, finansiera misstag eller överleva. Denna emission görs för att kunna sälja mer och expandera snabbare. Det verkar även marknaden förstå och enda chansen att komma in har varit att köpa från säljsidan. Kan detta bli en av dessa aggressiva emissioner som tas emot positivt av marknaden likt Diamyds ? Ja, det verkar kunna bli så.
NORTHLAND RESOURCES
* Lösning av transporterna är det jag främst vill se en bra lösning på. Oavsett så om det blir med lastbil modell mindre så är det mycket lönsamt med dagens malmpriser.
* Tillstånd Sahavaara. oklart när detta kan väntas. Av erfarenhet vet jag att myndighetsbeslut tenderar att dra ut på tiden.
* Indikationer på att det går att locka kompetent arbetskraft till den inte allt för attraktiva orten Pajala med omnejd.
Samtliga bolag ovan står inför spännande tider. Vad gäller Northland kan det kännas som att det är en lång transportsträcka nu fram till man börjar bryta malm. Lite fattigt med triggers men den låga värdering gör att jag ligger kvar.
SensoDetect är bolaget som jag bedömer att vi har flest kursdrivande triggers att se fram emot under året tätt följt av Dignitana. Triggers i mina andra innehav får vi ta en annan gång. Nu är det snart dags för sängen : ))
Lev väl!
//Danne