SensoDetect - min nulägesbeskrivning
2013-11-22 12:26Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Med ökad omsättning i aktien har antalet bloggar och analyser ökat. Här kommer en liten nulägesbeskrivning.
SensoDetect noterades på Aktietorget för ganska exakt fyra år sen. Några månader senare, i början av 2010 fick jag upp ögonen för bolaget och jag har ägt aktien sedan dess. Som aktiv på både börssnack och Placera (samt Redeye) läser jag allt som skrivs och jag vågar påstå att jag är en av de "äldsta" ägarna som skriver i SensoDetects trådar.
De senaste månaderna har aktien uppvärderats från 13 kr till som högst 29 kr. I skrivande stund noteras aktien för 22,60 kr. Detta har naturligtvis medfört att en hel del nya ägare och därmed nya skribenter har dykt upp. Det har i sin tur medfört att ett antal nya blogginlägg och analyser författats. Man ska alltid ha i bakhuvudet att alla dessa (även mina) skrivs med en viss agenda. Äger du aktien blir du förmodligen omedvetet eller högst medvetet lite mer positiv i din text, äger du inte aktien och ändå har ett behov att skriva om aktien är sannolikt fallet det motsatta. Detta är ett faktum som ingen kan göra något åt men bör ha i bakhuvudet när man läser en text.
Vad fick mig då att en gång i tiden investera i SensoDetect? Jag är ingen läkare eller forskare, jag är en enkel ekonom. Min kunskap om medicin och medicinteknik är mycket begränsad. Det jag kan om SensoDetect har jag lärt mig genom självstudier och ett aktivt intresse (till bolagets förtret då jag inte dragit mig för att ställa frågor när det är något jag inte begriper). Det jag som ekonom dock fastnade för var den intjäningsmetod man valt. Man placerar alltså ut hårdvaran på sjukhusen gratis, men tar betalt för varje mätning samt analysen av denna. Sjukhusen slipper dyra engångsinvesteringar i hårdvara och betalar bara för antalet mätningar. Eftersom hela analysprocessen är automatiserad krävs ingen större personalstyrka utan stora mänger analyser kan flöda genom bolaget på få anställda. Detta gör att man kan hålla nere kostnaderna samt skapa höga marginaler. Fritt översatt – en liten mängd mätningar ger ändå plus på nedersta raden. Detta är en dröm för en ekonom – höga marginaler och låga omkostnader. Wow!
Vad är då rena fakta gällande bolaget, d.v.s vad VET vi? Vad har vi att vänta i närtid?
De triggerlistor som valsar omkring bygger dels på bolagets egen målsättning angående studieavslut kommunicerade i PM. http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=64665 samt http://www.aktietorget.se/pressdocs/Sensodetect(publ)/63480/SensoDetect_SDET_20121031_6.pdf
Därtill kommer diverse uttalande av VD Jens Holmberg. Dels i intervju med Smallcap http://www.smallcap.se/company/24/comment/307/ samt Aktietorgets webbhearing http://www.aktietorget.se/pressdocs/Sensodetect(publ)/Hearings/SensoHearing.pdf
Utifrån detta kan vi komma fram till följande triggerlista.
· Studieresultat avseende differentialdiagnostik bipolär/schizofreni/adhd före årsskiftet
· Studieresultat avseende adhd-barn, aspergers och OCD före årsskiftet
· 2 st artiklar från Uppsala godkända (s.k. submittade) för publicering före årsskiftet
· Resultat från studie på antidepressiv medicins verkan i hjärnan före årsskiftet
Eftersom ingen försening rapporterades vid gårdagens kvartalsrapport måste vi dra slutsatsen att tidsplanen håller.
På bolagets hemsida finns numera följande folder upplagd, http://www.sensodetect.se/uploads/folder/sensodetect_basfolder.pdf som visar på metodens nuvarande möjligheter.
Enligt gårdagens kvartalsrapport, http://www.sensodetect.se/Press/2013/131121_-_Q3_2013.php, står bolagets kommunicerade målsättning om positivt kassaflöde 2015 fast. Man hade per siste september 14,1 mkr i kassan och bränner för närvarande 2,2 mkr per kvartal. Med andra ord, med nuvarande förbränning och intäkter kommer pengarna att räcka sex kvartal till, alltså fram till Q1 2015. Observera att detta bygger på fortsatt i det närmaste obefintliga intäkter. Minsta lilla ökning av intäkter kommer förskjuta denna tidpunkt framåt. Når man målet kommer man alltså med andra inte behöva fler nyemissioner.
En fråga jag ofta stöter på är varför bolaget, som funnits noterat i fyra år, ännu inte säljer. Sanningen är att metoden tidigare varit ofärdig. Köparna kräver publicerade, blinda studier. Först då kommer metoden att börja sälja i större volymer. Många väntar också på att SBU, http://www.sbu.se/sv/, ska rekommendera metoden. Fram tills Uppsalastudien är publicerad får vi alltså hoppas på att metoden ändå säljs, vilket den bevisligen har gjort i både Sverige och Danmark. Här handlar det inte om några jätteorders, men de får ändå ses som viktiga referenskunder. Min poäng är att folk som raljerar över bolagets bristande försäljning inte förstått i vilket skede bolaget har befunnit sig och därmed gör bort sig själva.
Vad har vi mer att vänta oss då? Jo, hemsidan har under ett par månader varit ”under ombyggnad”. När denna nya sida kommer vet vi inte, men jag ser en naturlig lansering av den nya sidan i samband med att Uppsalastudierna publiceras samt marknadschefen tillträder (1/1 2014) http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=67326.
Alla med en placeringshorisont på mer än en månad borde tycka ovanstående triggerlista är intressant. Som jag ser det är Uppsalaartiklarna startpunkten då SensoDetect går från forskningsföretag till försäljningsföretag.