SENSODETECT - 500% UPPSIDA
2010-11-09 01:07, Edited at: 2010-11-09 01:07Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
I Smallcaps analys från i Maj hade man riktkurs på 96-150 SEK/aktie beroende på vilken värderingsmodell som använts det ger 100-200% uppsida från dagens stängningskurs 44 SEK. Bör tilläggas att man i beräkningarna haft en hög diskonteringsränta och varit väldigt återhållsamma i sina beräkningar.
MEN det var i Maj. Vad har då hänt sedan dess?
* Man har mångdubblat sin marknad genom att ge sig in på forsknings och doseringsmarknaden. Detta är en enorm marknad som innebär en mängd mätningar med SD-BERA Pharma.( http://www.smallcap.se/company/24/comment/93/ ) Denna marknad är betydligt större än diagnostiseringsmarknaden.
*Man har idag presenterat idel positiva resultat från ett flertal studier. SensoDetects studier har enhälligt visat att metoden fungerar med stor tillförlitlighet ( http://www.smallcap.se/company/24/comment/0/ )
*Det unika med SensoDetect är att de får betalt av de som medverkar i flera av studierna. Så i den bemärkelsen finns SD-BERA redan på marknaden. Flera studier har även utökats då resultaten varit mycket positiva. Detta tyder också på att marknadens acceptans av produkten är god. Sjukhusen / klinikerna som bolaget jobbar med är de bäst ansedda i Norden / Europa.
* De definitiva resultaten från de tyska studierna kommer tidigare än beräknat (slutet av 2010). Bolaget har dock kommunicerat att de preliminära resultaten är positiva och överensstämmer med de tidigare studierna.
* 2011 kommer bolaget lägga krut på att sälja in produkten i första hand i Europa sedan USA och Asien.
****RIKTKURS 6 MÅNADER - 500% UPPSIDA OCH SOLKLART KÖP****
****Jag anser att Smallcaps tidigare riktkurs på 96-150 SEK var bra och försiktig då analysen släpptes. Sedan dess har marknaden mångdubblats, risken minskat betydligt och bolaget börjar sälja produkten på allvar om ett par månader. När jag då räknar på en större marknad och mindre risk så anser jag att en riktkurs på 200-250 SEK/aktie är motiverat i dagsläget. Det ger ett börsvärde på ca 800 Miljoner. Uppsidan från dagens stängningskurs blir således ca 500 %. Jag har i mina beräkningar endast räknat på en lite större marknad än bara diagnostiseringsmarknaden. Doserings och forskningsmarknaden är enormt mycket större men jag försöker att hålla tillbaka lite vad gäller värderingen.****
****Den som tycker att min värderingen låter helt orimlig, räkna lite själv på bolaget så tror jag ni får fram något liknande min riktkurs om inte högre.****
****Självklart ligger jag blytung i bolaget. Jag tror att när Smallcaps uppdaterade analys kommer så är deras riktkurs högre än den jag angett.****
******Alla ska såklart göra sin egen analys av läget innan köp. Men jag rekommenderar Er att sätta er in i bolaget!******
****Finns mycket läsbart på: www.smallcap.se och https://www.avanza.se/aza/press/forum/forum.jsp?forumId=1403**** God jaktlycka!!
// MR D-DOG