Post entry

FACIT FÖRSTA HANDELSDAGEN 2011 BLEV...

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Facit efter första handelsdagen idag 2011 blev föga förvånande EXAKT + /- 0.

Gick upp i morse vid 08.10, hällde upp en kopp kaffe och startade datorn. Började sedan läsa de obligatoriska sidorna som RedEye, DI, forumen på Avanza med fler.

När hjärnan började komma igång så reagerade jag på det något magra nyhetsflödet. Började kika på callen som var obefintlig. Då börjar det gå in i min pappskalle att det kanske inte är måndag utan söndag. Behöver jag säga att nyårsafton blev hyfsat hård?

Kaffet hade dock gjort sitt och jag var piggare än mörten. Så det blev till att kolla in portföljen inför i morgon i stället och läsa lite mer om mina innehav.

Grunden i portföljen består nu av SensoDetect, Dignitana, Northland Resources och Pärlan. Innehaven är uppräknade i storleksordning. Utöver det har jag ett par mindre chansposter.

JANUARIEFFEKTEN

Eftersom de två största innehaven är småbolag så ser jag fram emot vad Januarieffekten har att bjuda på. Kort kan man säga att januarieffekten går ut på att börsen stiger betydligt mer under januari än andra månader på året. Mest uttalad är januarieffekten för småbolagen. Småbolagen är ofta hårt nerpressade i slutet på året p g a skatteförsäljningar. I småbolagen ger sådana utförsäljningar betydligt mer effekt än hos de större mer likvida aktierna. Effekten blir därför också kraftigare när många ska in i början av året.

Kan med glädje se att den som under hösten hållit ner kursen i SensoDetect verkar vara klar med sina utförsäljningar enligt uppskattningar / beräkningar. Sista skvätten på ca 1500 st såldes sista handelsdagen 2010 och det är inte troligt att det skulle vara en slump. I morgon får vi se om det stämmer. Det är i Sensodetect och Dignitana jag tror januarieffekten blir betydande.

Det är få gånger jag känt mig så komfortabel och trygg i mina innehav. Det ska bli skoj att sitta om ett år och läsa detta. Det är ännu en tjusning med bloggen.

I morgon ringer klockan vid 08.10 igen och då gör jag ett nytt försök. Jag hoppas på en öppen börs då. Portföljen har en tendens att utveckla sig bättre då.

Vill med denna blogg även passa på att önska alla på RedEye ett sjukt bra 2011 och en bra start i aktieportföljen i morgon ( Måndag )!!

//DaniTheDog

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?