Sensec Holding. Historiskt stora avtal på upp emot flera hundra miljoner sek. Ger 10-15 sek/aktie.
2018-11-28 13:46Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Jag har under min tid med intresse för Sensec läst och insett att flera större avtal är med stor sannolikhet på väg till Sensec och kommer att ge Sensec åter igen fart upp mot och förbi en miljard i börsvärde. Vi pratar bl.a. om hundratals miljoner i en omfattande uppgradering av tio stora flygplatser i Sverige (gäller även övriga flygplatser i Sverige och inom resterande länder i EU) och komplett säkerhet för arenor i och utanför Sverige. Jag har också fortsatt stort intresse för vad ramavtalet med kriminalvården med 45 fängelser kommer att ge men kommer ej att ta upp detta denna gång. Det är nästan lite för mycket som händer i Sensec för att kunna ha bra koll på allt om man vill gräva lite djupare i samarbeten/avtal.
- Några av börsmeddelandena sedan jag skrev sist.
- Perimeter Protection.
- Swedavia.
- ECAC Standard 3 EDS-system.
- ECAC Standard 3, Swedavia och Smithdetection.
- Sammanfattning.
- Övriga länkar.
1. Några av börsmeddelandena sedan jag skrev sist.
Sensec får order på system för skydd mot radioaktivt avfall vid kraftvärmeverk.
Sensec har startat upp verksamhet i Norge.
Sensec nära affär och ser listbyte längre fram i tiden enligt vd.
Sensec och Perimeter Protection Group ingår samarbete.
Sensec får order från myndighet värt drygt tre miljoner kronor.
Q3. Rörelseresultatet ökade till 5 mln kr.
Kriminalvården testar en ny metalldetektor från Sensec.
Här finns samtliga börsmeddelande från Sensec
2. Perimeter Protection
Sensec har ännu inte kommunicerat någon order genererad ifrån samarbetet med Perimeter Protection vilket jag tror att det snart blir ändring på. Sensec bedömt att ordervärdet på t.ex. en arena skulle vara 5-15 MSEK. Sensec har meddelat att det finns flera intressanta objekt i Sverige men även affärer i övriga Norden finns i sikte enligt Sensec. Enbart Sverige har t.ex. 17 fotbollsarenor som har en publikkapacitet på 10.000 personer eller mer och det finns även evenemangsarenor med behov av säkerhet.
3. Swedavia
Min absolut bästa spekulation just nu gäller samarbetet med Swedavia och vad detta kan generera. Swedavia är en statlig koncern och ägs 100% av just svenska staten. Swedavia står inför en omfattande uppgradering på samtliga av sina flygplatser vilken jag beskriver en bit längre ner i texten. Swedavia äger, driver och utvecklar följande flygplatser.
4. ECAC Standard 3 EDS-system
Europeiska kommissionen bestämde år 2011 att samtliga handbagageskanners på flygplatser i EU ska vara utrustade med European Civil Aviation Conference (ECAC Standard 3) -godkända EDS-system (Explosive Detection Systems) senast 1 september år 2020.
Det är nu mindre än 2 år kvar och många flygplatser i Europa har redan börjat uppgradera sina system. Det finns nu även ”Standard 3.1” som är en mjukvaruuppgradering på ett befintligt installerat 3.0-system.
Helsinki Airport (Finland) har t.ex. startat sin uppgradering med början september 2018 och till sitt avslut i december 2019 (se länk nedan). Det är finska “Oy Machine Tool Co” som köper in utrustningen och ansvarar för uppgradering/utbildning och tekniskt underhåll.
Anledningen till den långa tiden det tar att uppgradera sitt BHS (Bagage Handling System) är p.g.a. hela systemet måste anpassas till de nya skannrarna. Det behövs större utrymmen och ombyggnationer kan vara ett måste.
Inte bara planering och eventuella ombyggnationerna kommer att kosta. De nya skannrarna är också kostsamma. Jag har lyckats hittat några avtal som nyligen är gjorda där kostnaden för varje flygplats är ca 40-60 MSEK för utrustningen som ska bytas ut. Lägg därtill tekniskt underhåll och utbildning av utrustningen.
I USA har TSA (Transportation Security Administration) lagt en order till tio flygplatser i USA till ett värde av 70 miljoner dollar, d.v.s. 630 miljoner SEK (se länk nedan).
I Indien har AAI (Airports Authority of India) lagt en order värd 50 miljoner dollar till Smithsdetection till 11 flygplatser. 450 miljoner sek, ca 41 miljoner / flygplats för utrustningen.
Munich Airport (Tyskland) har också startat sin uppgradering. Dock har jag inte hittat några värden på denna affär. Det är i regel ett undantag att de ens nämns till media.
EU-bestämmelsen om ECAC standard 3 och tidsramarna.
Förklaring av EU-bestämmelsen och ECAC Standard 3.
https://www.aertecsolutions.com/2014/01/13/standard-3-and-the-future-of-airport-security/?lang=en
Smithdetection förklarar ECAC Standard 3.
https://www.youtube.com/watch?v=UzjGjjTCKn8
https://www.smithsdetection.com/campaigns/large-airports/
5. ECAC Standard 3, Swedavia och Smithdetection.
Då Sensec har ett nära samarbete med Swedavia under många år (ramavtal sedan 1990) och även, det enda Svenska bolag, som har Smithdetection som leverantör av utrustning för hantering och detektion av bagage på flygplatser så ser jag det väldigt sannolikhet att Sensec kan få uppgiften att uppgradera Swedavias tio flygplatser till ECAC Standard 3. En affär som skulle kunna ge Sensec ett totalt avtalsvärde på någonstans mellan 400-500 miljoner baserat på kommunicerade avtalsvärden från andra flygplatser. Lägg därtill mångåriga avtal med service, underhåll och utbildningar. Detta är enorma siffror för Sensec som i skrivande stund har ett bolagsvärde på ca. 175 MSEK och ett omsättningsmål för året på lite över 100 MSEK. Det finns även andra flygplatser i Norden som ska uppgraderas men jag fokuserar först och främst på Swedavia då ett samarbete redan är känt.
6. Sammanfattning
Jag blir förvånad om Sensec inte kommer att ta hem större avtal kommande månader framöver. Samma period förra året inbringade flera intressanta nyheter. Swedavia har mindre än två år på sig att uppgradera sina flygplatser. Det är alltså omfattande förändringar samt ont om tid och det behöver påbörjas omgående för att kunna hinnas med. De har använt Sensec under många år och samarbetet är komplett.
Jag har också stor tilltro till att förvärv kommer att ske i närtid, speciellt då VD kommunicerat kring detta. Dyker det upp större avtal värda 10-20 msek eller t.o.m. 400-500 msek (Swedavia), ja då kommer Sensec att få rejäl fart både på börsen och i sin nordiska expansion. Kommer vi att få se BÅDE två och tresiffriga miljonavtal, ja då bör Sensec snabbt leta sig upp mot 1,4-1,7 miljarder i börsvärde.
Det är sannerligen en väldigt spännande tid för Sensec just nu. Sker ovanstående så kommer inte Sensec ”bara” att få ytterligare en ”kickstart” i sin fortsatta aggressiva nordiska expansion utan även en fin kvalitetsstämpel som också kommer att generera nya affärer och större förvärv.
Att ett eller flera analyshus som t.ex. Carnegie, ABG Sundal Collier, EPB, DNB, Pareto eller liknande kommer med rek innan eller i samband med ett listbyte ser jag också som sannolikt. Säkerhetsbranschen är het just nu och analyshusen fokuserar gärna på ett sådant område.
En trevlig och säker god jul önskar Hansanalytic. Lycka till med era investeringar.
7. Övriga länkar.
Mina tidigare analyser av Sensec.
https://www.redeye.se/arena/posts/sensec-garanterad-uppvaerdering-inom-kort-520-870
https://www.redeye.se/arena/posts/sensec-62
Swedavias hemsida