Post entry

Seamless : Sent ska syndaren vakna

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Efter att ha spenderat morgonen med att sätta mig in i Seamless har jag blivit extremt bullish och köpt på mig en del aktier. Det känns verkligen som the next big thing. På samma sätt som man fnös åt tanken att man skulle använda mobilen till att surfa med för 10 år sedan så tror jag att man idag underskattar hur stort mobila betalningar kan bli.

I korthet, värderingen ser hög ut, typ 3x 2013 sales och negativt resultat, men det som gör mig bullish är;

  • Kinnevik i ryggen - pionjär i många liknande situationer där gamla strukturer slås sönder; TV, Tidningnar, Telefoni.

  • Handlarna (Retail) HATAR att betala bort nästan 2% av försäljningen i kortavgifter. Seamless tar hälften i betalt.

  • Enkelt som fan att använda för konsumenten och går snabbare än att använda kort. Unga har ju alltid mobilen med sig och använder den på helt andra sätt än vi 70-talister.

  • Ingen investering krävs för handlaren. Ett klistermärke i kassan är allt som behövs för en butik mer eller mindre.

Nu har ju aktien skenat 100% på 1-2 månader och det finns garanterat en nyemission i pipeline för det kommer krävas kapital för att expandera. Men med ett börsvärde på 600 miljoner kronor kan bolaget plocka in 100 miljoner utan större utspädning och finansiera sig för ett par år (beroende på expansionstakt). Jag tror dock att bolaget kan hålla ut 1-2 kvartal till innan de måste ta in pengar och jag tror att nyhetsflödet kommer vara väldigt starkt med mängder om press-releaser om nya kunder. Nyemissonen kan med andra ord komma från betydligt högre nivåer.

Jag såg ett räkneexempel på vad Axfoodavtalet som presenterades idag kan innebära för Seamless intäkter. Axfood omsätter cirka 35 miljarder kronor per år. Om man antar att Axfood betalar lägre kortavgifter tack vare sin storlek, kanske 1,5% så blir Seamless intäkt 0,75% av omsättningen för de kunder som betalar med SEQR. I början lär penetrationen var väldigt låg, kanske ett par procent av kundbasen, men om man antar att 10% av kunderna betalar med mobilen inom ett par år så blir intäkterna för Seamless 26 miljoner kronor, sannolikt till väldigt hög marginal, jag gissar 30% rörelsemarginal. (Som jämförelse omsätter Seamless i nuläget cirka 35 miljoner kronor per kvartal). Om Seamless kan teckna ytterligare tre kunder av Axfoods dignitet och penetrationen bland kunderna når 10%, blir värderingen cirka 20x ebit med dagens kurs. Med tanke på en gigantiska potentialen är detta inte dyrt anser jag.

Axfood är den första stora kunden att rulla ut SEQR i sina butiker. Det blir intressant att se om ICA och Coop följer efter. Eller varför inte IKEA? (som ju gjort sin småländska snålhet till sitt paradnummer) Och Seamless ambitioner sträcker sig långt utanför Sveriges gränser. Bolagets ursprungliga affärside var att tillhandahålla lösningar för kontantkortspåfyllnad till internationella mobiloperatörer. Bolaget har således kundrelationer och erfarenhet av att arbeta internationellt sedan mer än ett decennium tillbaka. Om pilotprojektet med McDonald's faller väl ut finns ju en hyfsat grund för expansion om man säger så.

Slutsats: Om SEQR sprider sig i Sverige kan dagens börsvärde på 600 miljoner kronor lätt motiveras. Om bolaget lyckas halvbra internationellt blir det en kursresa utan dess like. Rekommendationen blir Spekulativt Köp.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?