Grått väder i Stockholm men intresset för nya investeringar på börsmarknaden börjar ta fart igen. Jag skrev tidigare i min blogg att USA går inte in i recession av flera skäl. Marknaden fokuserade på negativa nyheter som t.ex subprimelån och vikande konjunktur.
Ben Bernanke och hans kollegor på Fed reagerade och sänkte räntorna ganska sent. Men Fed sänkte räntan ganska kraftigt med 1.25% på en vecka. Det är en markering från Fed. Osäkerheten på börsmarknaden börjar minska när marknaden fått en bekräftelse från Fed.
Tänker på svenska lastbilstillverkarnas bokslut på onsdagen visade oväntat hög försäljning under fjärde kvartalet. Volvo visade en klart svagare lönsamhetsutveckling än marknaden hade räknat med i affärsområdena Lastvagnar och VCE även om de växer i god takt.
Scania till skillnad från Volvo saknar närvaro på den pressade nordamerikanska marknaden kombinerar däremot tillväxt med goda marginaler. Scania vinner kampen om marginalerna.
Scanias vinst före skatt hamnade 14 procent över analytikernas förväntningarna medan Volvo 9 procent under förväntningarna. Scania bjuder en extrautdelning på 7.50 kronor vilket innebär en utdelning på 12.50 kronor. Det motsvarar en direktavkastning på 9 procent. Volvos utdelning ca 5.50 kronor, en direktavkastning på 6.7 procent. Det vinner Scania kampen om utdelning.
Scanias prognosutsikter är bättre än Volvo. Orderingången i Scania växer och bolaget höjer tillväxtprognos fram till 2009 med 10 procent. Volvo räknar med en tillväxt mellan 6-10 procent i Europa medan nolltillväxt i Nordamerika.
Jag tror att Volvo kommer att överraska under 2008 och visar en ökad tillväxt än vad bolaget räknade med. Tittar man på aktiens värde mellan Volvo och Scania ligger Volvo bäst till för investering. Man bör investera 70 procent i Volvo och 30 procent i Scania.
Vi får se vem som vinner kampen om lastbilsvagnarna under 2008!
Må så gott, Oskar Fredrik