Post entry

Scania-aktien fullvärderad

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Lastbilstillverkaren Scanias aktie är högt värderad och aktieinvesterarnas förväntningar höga trots en skral resultatutveckling.

Scanias vd Martin Lundstedt under presentationen av bolagets resultatrapport för q2/2013 (fre 19 juli 2013) i videoklipp på bolagets hemsida: http://scania-financialreports-press.creo.tv/130719/start/scania_interim_report_january-june_2013?stream=flash-low

Han fyller 46 år under 2013 och tillträdde som ny Scania-vd lör 1 sep 2012.

Lundstedt började jobba på Scania redan år 1992 så han har lång erfarenhet från bolaget, och har suttit på olika positioner i Scanias företagsledning.

Vd-performance

• Fre 31 aug 2012 (dvs börsdagen innan Lundstedt tillträdde) slutade Scanias B-aktie i 114 kr.

• Och nu ligger den i 136,90 kr (slutkurs ons 24 juli 2013).

• Dessutom har aktieägarna under perioden dessutom fått en aktieutdelning på 4,75 kr per aktie som utbetalades i maj 2013.

Så 114 kr investerat i Scania-aktien när Lundstedt tillträdde har alltså sedan dess vuxit till 141,65 kr (börskurs 136,90 kr plus utdelning 4,75 kr).

Det innebär en totalavkastning (kursförändring plus utdelning) på 24% på under de nästan 11 månader då Lundstedt varit vd.

Det är väl en väldigt god utveckling.

I och för sig har börsen som helhet haft en god utveckling under perioden. Börsindexet OMXS30 är +18% under perioden 1 sep 2012-24 juli 2013, så även om börsen som helhet haft en god ökning under perioden så har Scania-aktien gått ännu bättre.

//Edit: Börsindexet OMXS30 är väl exkl aktieutdelningar så om man tar Scania-aktiens exkl utdelning blir kursförändringen +20% vilket ändå är bättre än indexets +18%.

Edit 2: Tors 25 juli 2013 slutade Scanias B-aktie i 138,30 kr vilket är +21% sedan Lundstedt tillträdde (exkl aktieutdelning) att jämföra med OMXS30-index som samtidigt är +18%.

//

Dock har Scania-aktien tappat lite fart på sistone:

• B-aktien var uppe i 149,10 kr som högst tors 18 juli 2013 innan resultatrapporten för q2/2013 presenterades dagen därpå (fre 19 juli 2013).

• Mån 22 juli 2013 var aktien nere i 132,70 kr som lägst (dvs -11% från toppnivån 149,10 kr dagen innan rapport).

Dvs rapporten var tydligen en stor besvikelse för aktieinvesterare (även om förväntningarna var högt uppblåsta innan).

//Edit: Aktien handlades i 136,10 kr vid ca kl 10 tors 25 juli 2013. //

Sammanfattning

• Vid nuvarande börskurs 136,90 kr (slutkurs på börsen ons 24 juli 2013 för Scanias B-aktie) handlas aktien till ett p/e-tal på 17-18 räknat på det resultat per aktie på knappt 8 kr som bolaget genererade under senast rapporterade 12 mån (juli 2012-juni 2013).

• Aktieanalytikerna är optimister och räknar med stigande intäkter och rörelsemarginal för Scania under kommande år så att bolagets resultat per aktie når ca 14 kr inom 4-5 år (dvs år 2017). Det innebär i så fall att aktien handlas till ett p/e-tal kring 10 utifrån den resultatprognosen.

• Positivt om den resultatprognosen för 2017 nås men även om den nås är en aktie ganska mastigt värderad i dagsläget om den värderas till ett p/e-tal på 10 räknat på resultatet om 4-5 år.

Dvs om en aktie anses vara rimligt värderad utifrån prognoser som innebär ett "best case scenario", så är väl aktien inte direkt köpvärd (även om Scania är ett fint och välskött bolag osv).

• Dvs Scania är konjunkturkänsligt så om konjunkturen skulle försämras kan Scanias ekonomiska utveckling bli klart sämre.

• Positivt att Scanias orderingång har ökat på sistone, men risk för att det är tillfälligt pga nya avgasregler och ej har med underliggande konjunkturen att göra.

• Negativt att Scanias drabbas av negativa valutaeffekter av bla fallande valutakurs för den brasilianska realen.

• Negativt även att Scanias kostnadsnivå är hög av olika skäl (mer om det nedan).

• Positivt att Scanias marknadsandel på huvudmarknaden tunga lastbilar i Europa har ökat på sistone, men totalmarknaden minskar och dessutom pratar Scania om prispress (dvs har den ökade marknadsandelen erhållits genom att Scania haft aggressiv prissättning, dvs sänkta priser?).

• Positivt att Scania är finansiellt starkt med en nettoskuld på noll kr per slutet av 2013 (jämfört med bolagets börsvärde på 108 miljarder kr), men negativt att Scania hade en nettokassa kring 5 miljarder kr i slutet av 2011 som minskade till ca 3 miljarder kr i slutet av 2012 och nu vid halvårsskiftet 2013 alltså ligger kring noll kr.

Dock har nettokassans belastats under q2/2013 av att Scania precis utbetalat den årliga aktieutdelningen på knappt 4 miljarder kr till aktieägarna, varför nettokassan förhoppningsvis kan arbetas upp under resten av året i takt med Scanias fortsatta intjäning.

Dataspel

Kul dataspel för Scania-fans: "Euro truck simulator 2" där man bla kan bygga och utrusta sin egen Scania-lastbil enl följande videoklipp: http://www.youtube.com/watch?v=1H2PBiHSS-A

Är Scania-aktien köpvärd?

Bolagets ekonomiska utveckling:

De senaste åren:

Orderingång (antal lastbilar och bussar):
2008: 51 034 st (-46%)
2009: 38 802 st (-24%)
2010: 74 210 st (+91%)
2011: 76 843 st (+4%)
2012: 71 945 st (-6%)

2013 (6 mån): 43 351 st (+22%)

Positivt med stigande orderingång i år, men är det tillfälligt pga att det under 2013 är sista året man får köpa lastbilar och bussar med motorer enl avgasreglerna Euro 5 (medan man from nästa år måste köpa lastbilar och bussar med de dyrare Euro 6-motorerna)?

Intäkter:
2008: 89 miljarder kr (+5%)
2009: 62 miljarder kr (-30%)
2010: 78 miljarder kr (+26%)
2011: 88 miljarder kr (+12%)
2012: 80 miljarder kr (-9%)

2013 (6 mån): 42 miljarder kr (+7%)

Historiskt kan man se Scanias konjunkturkänslighet med kraftigt fallande intäkter 2009 i samband med den globala finanskrisen 2008/2009.

Därefter snabb återhämtning redan 2010.

Negativt att intäkterna återigen föll 2012.

Den stigande orderingången har även börjat visa sig i stigande intäkter hittills under 2013.

Intäktsförändring exkl valutaeffekter:
2008: +4%
2009: -37%
2010: +30%
2011: +17%
2012: -6%

2013 (6 mån): +14%

Dvs from 2010 har Scania drabbats negativt av valutaeffekter (stigande kronan dvs fallande euro?).

Rörelsemarginal:
2008: 14%
2009: 4%
2010: 16%
2011: 14%
2012: 10%

2013 (6 mån): 9%

Positivt att det i alla fall blev en rörelsemarginal på 4% år 2009 när intäkterna föll så kraftigt. Det visar på god krishanteringsförmåga hos Scania.

Negativt att rörelsemarginalen föll första halvåret 2013 trots stigande intäkter. Är det pga den starka kronan?

Resultat efter skatt:
2008: 8,9 miljarder kr (+4%)
2009: 1,1 miljarder kr (-87%)
2010: 9,1 miljarder kr (+706%)
2011: 9,4 miljarder kr (+4%)
2012: 6,6 miljarder kr (-30%)

2013 (6 mån): 2,8 miljarder kr (-15%)

Negativt att resultatet efter skatt har fallit ganska kraftigt både helåret 2012 och första halvåret 2013.

Resultat per aktie:
2008: 11,11 kr (+4%)
2009: 1,41 kr (-87%)
2010: 11,38 kr (+707%)
2011: 11,78 kr (+4%)
2012: 8,31 kr (-29%)

2013 (6 mån): 3,47 kr (-15%)

Samma nedgång i resultatet per aktie 2012 och h1/2013 som för det totala resultatet efter skatt.

Aktieutdelning:
2008 (utbetald våren 2009): 2,50 kr
2009 (utbetald våren 2010): 1,00 kr
2010 (utbetald våren 2011): 5,00 kr
2011 (utbetald våren 2012): 5,00 kr
2012 (utbetald våren 2013): 4,75 kr

Den senast utbetalade aktieutdelningen (4,75 kr) motsvarar 3-4% av nuvarande börskurs för Scanias B-aktie (136,90 kr i slutkurs ons 24 juli 2013). Bättre än bankräntan i alla fall.

Aktieutdelningens andel av resultat per aktie:
2008: 23%
2009: 71%
2010: 44%
2011: 42%
2012: 57%

Ekonomisk utveckling de senaste kvartalen:

Orderingång (antal lastbilar och bussar):
q1/2012: 15 809 st (-19%)
q2/2012: 19 586 st (-14%)
q3/2012: 16 925 st (-10%)
q4/2012: 19 625 st (+24%)

q1/2013: 20 787 st (+31%)
q2/2013: 22 564 st (+15%)

Efter flera kvartal med fallande orderingång har det alltså nu varit tre kvartal på raken med ganska goda orderingångsökningar.

Men återigen; är det bara tillfälligt pga hårdare avgasregler 2014?

Intäkter:
q1/2012: 20 miljarder kr (-3%)
q2/2012: 19 miljarder kr (-16%)
q3/2012: 18 miljarder kr (-15%)
q4/2012: 22 miljarder kr (-2%)

q1/2013: 19 miljarder kr (-4%)
q2/2013: 23 miljarder kr (+19%)

Den stigande orderingången har börjat få effekt på intäkterna också from q2/2013.

Intäktsförändring exkl valutaeffekter:
q1/2012: -3%
q2/2012: -16%
q3/2012: -9%
q4/2012: +2%

q1/2013: +3%
q2/2013: +25%

Dvs negativa valutaeffekter har dragit ner intäktsförändringen ganska kraftigt de fyra senaste kvartalen.

Rörelsemarginal:
q1/2012: 12%
q2/2012: 10%
q3/2012: 10%
q4/2012: 10%

q1/2013: 10%
q2/2013: 9%

Negativt att rörelsemarginalen faller trots stigande intäkter. Varför faller rörelsemarginalen?

Resultat efter skatt:
q1/2012: 1,8 miljarder kr (-29%)
q2/2012: 1,5 miljarder kr (-40%)
q3/2012: 1,5 miljarder kr (-36%)
q4/2012: 1,9 miljarder kr (-11%)

q1/2013: 1,4 miljarder kr (-22%)
q2/2013: 1,4 miljarder kr (-6%)

Resultat per aktie:
q1/2012: 2,24 kr (-29%)
q2/2012: 1,82 kr (-40%)
q3/2012: 1,88 kr (-36%)
q4/2012: 2,37 kr (-11%)

q1/2013: 1,75 kr (-22%)
q2/2013: 1,72 kr (-5%)

Fallande resultat efter skatt och resultat per aktie under alla kvartalen ovan. Det var ingen vacker syn. Är det pga den starka kronan mot euron? Scania har väl mycket försäljning till euroländer. Euron verkar dock ha börjat stiga från en bottennivå på under 8,20 kr i aug 2012.

Aktiens värdering

Utifrån ovanstående genererade Scania ett resultat per aktie på 7,72 kr för senast rapporterade 12 mån (juli 2012-juni 2013). Det är -20% från 12-månadersperioden dessförinnan (juli 2011-juni 2012).

Med Scanias B-aktie nu i 136,90 kr (slutkurs ons 24 juli 2013) blir det ett p/e-tal på 17-18.

Aktien är alltså inte billig utan förutsätter god resultatförbättring framöver.

Dock positivt att orderingången har ökat nu under tre kvartal i rad (q4/2012, q1/2013 och q2/2013) vilket hittills lett till positiv utveckling för intäkterna under ett kvartal (q2/2013).

Dvs troligen lär väl därmed även de närmast följande kvartalen ha ökande intäkter.

Och mystiskt att Scanias resultat fortsatte falla under q2/2013 trots stigande intäkter.

Men om intäkterna fortsätter stiga lär ju det i längden även leda till stigande resultat.

Det krävs för att motivera nuvarande börskurs.

Finansiell ställning

Scania är finansiellt starkt. Bolaget hade en nettokassa (kassa minus räntebärande skulder) på 6-7 miljarder kr per slutet av juni 2013, men därutöver hade bolaget en pensionsskuld på 6-7 miljarder kr så räknar man med den blev nettokassan i princip noll.

Som jämförelse ligger Scanias börsvärde på 108 miljarder kr vid nuvarande börskurser.

Men positivt i alla fall att ett relativt konjunkturkänsligt bolag som Scania är skuldfritt netto. Det är så det ska vara i konjunkturkänsliga bolag så att de klarar av sämre tider.

Negativt att Scanias totala nettokassa (kassa minus räntebärande skulder minus pensionsskuld) minskat på sistone:

slutet av 2011: 5,1 miljarder kr
slutet av 2012: 2,8 miljarder kr
slutet av q1/2013: 3,2 miljarder kr
slutet av q2/2013: 9 miljoner kr

Minskningen under q2/2013 beror väl dock på utbetalad aktieutdelning.

Scania har 800 miljoner utestående aktier och med aktieutdelningen på 4,75 kr per aktie blev det en utbetalning på totalt 3,8 miljarder kr i samband med bolagsstämman i maj 2013.

Men varför sjönk den totala nettokassan med över 2 miljarder kr från slutet av 2011 till slutet av 2012?

Bolaget genererade ju enl ovan trots allt ett resultat efter skatt på 6-7 miljarder kr under 2012 (varav dock 4 miljarder kr betalades ut i aktieutdelning under våren 2012; 5 kr per aktie för 2011 gånger 800 miljoner utestående Scania-aktier).

Geografisk exponering

Scanias totala intäkter på 42 miljarder kr under första halvåret 2013 fördelade sig geografiskt enl följande:

Europa 49%
Latinamerika 29%
Asien 9%
Afrika, Oceanien 6,7%
Eurasien 6,5%
- - -
Summa 100% (42 miljarder kr)

Dvs ca hälften av intäkterna kommer från Europa.

Scanias intäktsutveckling i Europa de senaste kvartalen:

q1/2012: 10,7 miljarder kr (-6%)
q2/2012: 10,3 miljarder kr (-11%)
q3/2012: 9,4 miljarder kr (-9%)
q4/2012: 11,3 miljarder kr (-4%)

q1/2012: 9,5 miljarder kr (-11%)
q2/2012: 11,0 miljarder kr (+6%)

Det kan alltså jämföras med Scanias totala intäkter de senaste kvartalen enl ovan:

Intäkter:
q1/2012: 20 miljarder kr (-3%)
q2/2012: 19 miljarder kr (-16%)
q3/2012: 18 miljarder kr (-15%)
q4/2012: 22 miljarder kr (-2%)

q1/2013: 19 miljarder kr (-4%)
q2/2013: 23 miljarder kr (+19%)

Dvs intäktsutvecklingen har under de senaste kvartalen varit sämre i Europa (Scanias största geografiska marknad) än för Scania som helhet.

Näst största geografiska marknaden för Scania är enl ovan Latinamerika med ca 30% av Scanias totala intäkter.

Utvecklingen av Scanias intäkter i Latinamerika de senaste kvartalen:

q1/2012: 4,8 miljarder kr (+5%)
q2/2012: 3,5 miljarder kr (-36%)
q3/2012: 4,2 miljarder kr (-20%)
q4/2012: 5,8 miljarder kr (+5%)

q1/2013: 5,7 miljarder kr (+18%)
q2/2013: 6,5 miljarder kr (+86%)

Dvs goda ökningar de senaste kvartalen, dock från ett lågt jämförelsekvartal q2/2012.

Produktkategorier

Så här fördelade sig Scanias totala intäkter på 42 miljarder kr under första halvåret 2013 på bolagets huvudproduktkategorier:

lastbilar 65%
bussar 7%
motorer 1%

övrigt 27%
- - -
Summa 100% (42 miljarder kr)

Övriga intäkter omfattar bla service och begagnatförsäljning.

Tex service svarade för över 20% av Scanias totala intäkter under första halvåret 2013 vilket ger en stabilitet åt intäkterna även om försäljningen av nya lastbilar och bussar skulle vara svag.

Men försäljningen av nya lastbilar svarar alltså för den övervägande delen av Scanias totala intäkter.

Så här har orderingången för Scanias lastbilar utvecklats de senaste kvartalen:

q1/2012: 14 235 st (-18%)
q2/2012: 18 036 st (-12%)
q3/2012: 15 437 st (-10%)
q4/2012: 18 177 st (+28%)

q1/2013: 18 236 st (+28%)
q2/2013: 20 694 st (+15%)

Det kan jämföras med ovannämnda orderingång för Scanias totala antal lastbilar och bussar enl ovan:

Orderingång (antal lastbilar och bussar):
q1/2012: 15 809 st (-19%)
q2/2012: 19 586 st (-14%)
q3/2012: 16 925 st (-10%)
q4/2012: 19 625 st (+24%)

q1/2013: 20 787 st (+31%)
q2/2013: 22 564 st (+15%)

Dvs lastbilarna svarar för 90% av denna orderingång (och bussar följaktligen 10%), men förändringen av orderingången verkar vara ungefär densamma för lastbilar och bussar de senaste kvartalen.

Scanias orderingång för lastbilarna har geografiskt fördelat sig enl följande under första halvåret 2013:

Europa 46%
Latinamerika 30%
Asien 10%
Eurasien 9%
Afrika, Oceanien 5%
- - -
Summa 100% (38 930 st)

Dvs återigen är det Europa och Latinamerika som är de klart största geografiska marknaderna.

Utvecklingen av orderingången för Scanias lastbilar i Europa de senaste kvartalen:

q1/2012: 7 119 st (-6%)
q2/2012: 7 970 st (-11%)
q3/2012: 6 136 st (-15%)
q4/2012: 7 470 st (0%)

q1/2013: 8 034 st (+13%)
q2/2013: 9 970 st (+25%)

Dvs det är bara de två senaste kvartalen som Scania haft stigande orderingång på lastbilar i Europa (trots att Scanias totala orderingång på lastbilar ökat de senaste tre kvartalen).

Utvecklingen av orderingången för Scanias lastbilar i Latinamerika de senaste kvartalen:

q1/2012: 2 792 st (-39%)
q2/2012: 3 730 st (+1%)
q3/2012: 5 003 st (+7%)
q4/2012: 7 308 st (+97%)

q1/2013: 5 785 st (+107%)
q2/2013: 5 757 st (+54%)

Dvs otroliga orderingångsökningar för Scania-lastbilarna i Latinamerika de senaste tre kvartalen. De förkastar väl teorin om att det bara är nya avgasregler i Europa som förklarar Scanias totala orderingångsökningar de senaste tre kvartalen.

Analytikernas förväntningar

Aktieanalytikerna räknar i snitt med följande ekonomiska utveckling för Scania de kommande åren (enl 4-traders.com):

Intäkter:
2012 (faktiskt utfall): 80 miljarder kr (-9%)
2013: 85 miljarder kr (+7%)
2014: 89 miljarder kr (+5%)
2015: 94 miljarder kr (+6%)
2016: 94 miljarder kr (0%)
2017: 97 miljarder kr (+4%)

Rörelsemarginal:
2012 (faktiskt utfall): 10%
2013: 11%
2014: 12%
2015: 13%
2016: 14%
2017: 15%

Resultat efter skatt:
2012 (faktiskt utfall): 6,6 miljarder kr (-29%)
2013: 6,9 miljarder kr (+3%)
2014: 8,2 miljarder kr (+20%)
2015: 9,4 miljarder kr (+14%)
2016: 11,0 miljarder kr (+18%)
2017: 11,4 miljarder kr (+3%)

Resultat per aktie:
2012 (faktiskt utfall): 8,31 kr (-30%)
2013: 8,47 kr (+2%)
2014: 10,10 kr (+19%)
2015: 11,50 kr (+14%)

http://www.4-traders.com/SCANIA-AB-6492154/financials/

Dvs om dessa prognoser infrias kan man förstå lite bättre varför Scania-aktien värderas på nuvarande nivå.

Resultatet per aktie lär ju då antas få samma utveckling till och med år 2017 som nettoresultatet, vilket då borde innebära ett resultat per aktie kring 14 kr år 2017 (dvs inom 4-5 år).

Scania-aktien värderas då vid nuvarande börskurs 136,90 kr för B-aktien till ett p/e-tal kring 10 räknat på förväntat resultat per aktie inom 4-5 år.

Det är inte billigt och lär bla förutsätta kontinuerligt förbättrad konjunktur runt om i världen de kommande åren, men så är ju Scania också ett välskött bolag.

Analytikerprognoser enl Reuters

Aktieanalytikerna räknar i snitt med följande resultat per aktie för Scania de kommande åren enl Reuters.com:

2013: 8,46 kr (+2%)
2014: 9,94 kr (+17%)

http://www.reuters.com/finance/stocks/financialHighlights?symbol=SCVb.ST

Det uppges vara snittet av 24 analytikers prognoser.

Som jämförelse räknar alltså analytikerna med följande enl 4-traders.com ovan:

2013: 8,47 kr (+2%)
2014: 10,10 kr (+19%)

Dvs det är i grova drag prognoser på samma nivå även om prognoserna enl Reuters ligger något lägre.

Tidigare blogginlägg

Tidigare blogginlägg om Scania (från 11 juni 2013) där aktien fick rekommendationen "fullvärderad" vid dåvarande börskurs 146,40 kr för B-aktien.

Som nämnt ligger aktien nu i 136,90 kr ca 1,5 månad senare, dvs aktien är hittills 6-7% ner.

Enl det förra blogginlägget hade analytikerna följande snittprognoser för Scanias ekonomiska utveckling (enl 4-traders.com):

Intäkter:
2013: 84 miljarder kr (+5%)
2014: 89 miljarder kr (+6%)
2015: 93 miljarder kr (+5%)
2016: 93 miljarder kr (0%)
2017: 97 miljarder kr (+4%)

//Jämfört med nuvarande snittprognoser:

Intäkter:
2012 (faktiskt utfall): 80 miljarder kr (-9%)
2013: 85 miljarder kr (+7%)
2014: 89 miljarder kr (+5%)
2015: 94 miljarder kr (+6%)
2016: 94 miljarder kr (0%)
2017: 97 miljarder kr (+4%)
//

Dvs förändringar av intäktsprognoserna:

2013: +1%
2014: 0%
2015: +1%
2016: +1%
2017: 0%

Smärre höjningar alltså för 2013, 2015 och 2016 vilket är positivt.

Rörelsemarginal:
2013: 11%
2014: 12%
2015: 13%
2016: 14%
2017: 15%

//Jämfört med nuvarande snittprognoser:

Rörelsemarginal:
2012 (faktiskt utfall): 10%
2013: 11%
2014: 12%
2015: 13%
2016: 14%
2017: 15%
//

Inga förändringar i förväntade rörelsemarginaler alltså.

Resultat efter skatt:
2013: 7,1 miljarder kr (+6%)
2014: 8,4 miljarder kr (+19%)
2015: 9,5 miljarder kr (+13%)
2016: 11,0 miljarder kr (+16%)
2017: 6,4 miljarder kr (-42%)

//Jämfört med nuvarande snittprognoser:

Resultat efter skatt:
2012 (faktiskt utfall): 6,6 miljarder kr (-29%)
2013: 6,9 miljarder kr (+3%)
2014: 8,2 miljarder kr (+20%)
2015: 9,4 miljarder kr (+14%)
2016: 11,0 miljarder kr (+18%)
2017: 11,4 miljarder kr (+3%)
//

Dvs det innebär följande prognosjusteringar för resultatet efter skatt:

2013: -3%
2014: -2%
2015: -1%
2016: 0%
2017: +78%

Den kraftiga justeringen för 2017 beror väl på att siffran var fel i de tidigare prognoserna.

Eftersom det bara var intäktshöjningar och oförändrade rörelsemarginaler, så borde det innebära att analytikerna nu är mer pessimistiska än tidigare om Scanias finansnetto och skatt vilket verkar lite märkligt.

Resultat per aktie:
2013: 8,74 kr (+5%)
2014: 10,30 kr (+18%)
2015: 11,70 kr (+14%)

//Jämfört med nuvarande snittprognoser:

Resultat per aktie:
2012 (faktiskt utfall): 8,31 kr (-30%)
2013: 8,47 kr (+2%)
2014: 10,10 kr (+19%)
2015: 11,50 kr (+14%)
//

Dvs det innebär följande prognosjusteringar för resultatet per aktie:

2013: -3%
2014: -2%
2015: -2%

Resultatrapporten för q2/2013

Det som har hänt sedan det förra blogginlägget 11 juni 2013 är bla att Scania presenterade sin resultatrapport för q2/2013 fre 19 juli 2013.

Enl SME Direkt hade analytikerna i snitt räknat med följande för Scanias q2/2013:

• orderingång av lastbilar och bussar 20 701 st
• intäkter 21 379 miljoner kr
• rörelseresultat 2 344 miljoner kr
• rörelsemarginal 11,0%

• orderingång av lastbilar och bussar 22 564 st (9% bättre än väntat)
• intäkter 22 798 miljoner kr (7% bättre än väntat)
• rörelseresultat 2 038 miljoner kr (13% sämre än väntat)
• rörelsemarginal 8,9% (1,1 procentenheter sämre än väntat)

Dvs bättre intäkter än väntat men sämre resultat än väntat.

Bla framkom att det blev en valutamässig resultateffekt på -535 miljoner kr för Scanias huvudverksamhet ("fordon och tjänster") under q2/2013 jämfört med q2/2012.

Scanias vd Martin Lundstedt pekade på olika faktorer för Scanias utveckling under första halvåret 2013:

+ högre fordonsvolymer
+ bättre kapacitetsutnyttjande
- starkare krona
- betydande priskonkurrens

Han skriver bla så här i resultatrapporten:

_"Det ekonomiska klimatet är fortsatt osäkert men det finns ett ersättningsbehov och efterfrågan får också stöd av kunder som investerar i Euro 5-fordon före årsskiftet, då övergången till Euro 6 sker.

På vissa marknader finns en efterfrågan på Euro 6 och Scania är väl positionerat med lanseringen av andra generationens Euro 6-motorer."_

Lundstedt nämnde även att sämre konjunktur i Sydeuropa minskar efterfrågan på Scanias service i den regionen.

www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N2000577

Samtidigt framkom att Scanias marknadsandel ökat för tunga lastbilar i Europa.

Marknaden för tunga lastbilar i Europa

De senaste åren:

Totalt antal registrerade tunga lastbilar i Europa:
2008: 313 000 st (-3%)
2009: 161 100 st (-49%)
2010: 178 100 st (+11%)
2011: 241 200 st (+35%)
2012: 220 300 st (-9%)

2013 (6 mån): 102 500 st (-12%)

Negativt att totalmarknaden hittills faller sedan 2012.

Antal registrerade tunga Scania-lastbilar i Europa:
2008: 40 400 st (-8%)
2009: 21 700 st (-46%)
2010: 24 200 st (+12%)
2011: 32 000 st (+32%)
2012: 29 000 st (-9%)

2013 (6 mån): 14 800 st (-2%)

Negativt även att antalet Scania-lastbilar hittills faller sedan 2012 (men positivt att fallet för Scania under första halvåret 2013 är lägre än för totalmarknaden).

Scanias marknadsandel på tunga lastbilar i Europa:
2008: 12,9%
2009: 13,5%
2010: 13,6%
2011: 13,3%
2012: 13,2%

2013 (6 mån): 14,4%

Dvs att antalet Scania-lastbilar föll mindre än totalmarknaden under första halvåret 2013 visar sig här i form av stigande marknadsandel.

Dock negativt om marknadsandelen har ökat genom den prispress som Scania-vd:n Martin Lundstedt nämnde.

De senaste kvartalen:

Totalt antal registrerade tunga lastbilar i Europa:
q1/2012: 56 900 st (-2%)
q2/2012: 58 000 st (-7%)
q3/2012: 51 000 st (-14%)
q4/2012: 54 400 st (-12%)

q1/2013: 47 400 st (-17%)
q2/2013: 55 100 st (-5%)

Dvs nedgångar i totalmarknaden varje kvartal.

Antal registrerade tunga Scania-lastbilar i Europa:
q1/2012: 7 750 st (-8%)
q2/2012: 7 350 st (-16%)
q3/2012: 6 400 st (-11%)
q4/2012: 7 500 st (-1%)

q1/2013: 7 000 st (-10%)
q2/2013: 7 800 st (+6%)

Positivt att antalet Scania-lastbilar haft en bättre utveckling än totalmarknaden sedan andra halvåret 2012, och att det till och med blev en ökning i q2/2013.

Scanias marknadsandel på tunga lastbilar i Europa:
q1/2012: 13,6%
q2/2012: 12,7%
q3/2012: 12,5%
q4/2012: 13,8%

q1/2013: 14,8%
q2/2013: 14,2%

Dvs positivt att Scanias marknadsandel nu verkar ha lagt sig på en högre nivå kring 14-15% av totalmarknaden.

Som nämnt ovan har den ju legat på 13-14% under de senaste fem kalenderåren.

Videoklipp

Webbkonferens om Scanias resultatrapport för q2/2013 från fre 19 juli 2013: http://scania-financialreports-press.creo.tv/130719/start/scania_interim_report_january-june_2013?stream=flash-low

Vd Martin Lundstedt säger där bla följande:

• Efterfrågan i världen på nya fordon har legat på en ganska god nivå för Scania.

Stigande orderingång

• Orderingången i q2/2013 ökade med 9% från q1/2013.

• Orderingången i q2/2013 ökade med 15% från q2/2012.

• Orderingången uppgick till 22 500 fordon under q2/2013 och 43 300 fordon för första halvåret 2013.

• I Europa var orderingången på lastbilar klart högre under q2/2013 och uppgick till nästan 10 000 st.

• I Latinamerika fortsatte utvecklingen med goda nivåer.

Negativa valutaeffekter

• Å andra sidan utgör valutautvecklingen fortfarande "en betydande motvind" för Scania.

• Bla försvagades den brasilianska valutan (real) under q2/2013.

Hög kostnadsnivå

• Scania har även spenderat kostnader på:

...att höja sin produktionskapacitet.

...att expandera försäljningsorganisationen och serviceorganisationen, inte minst i utvecklingsländer.

...att starta upp sin verksamhet i Indien.

...att satsa fortsatt tungt på produktutveckling, bla fortsatta lanseringar av motorer som uppfyller de nya europeiska avgaskraven Euro 6.

• Den höjda produktionskapaciteten planerades under q2/2013 för bla Europa där kapaciteten ska höjas i två steg under hösten 2013.

• Scanias utbyggda serviceorganisation i världen leder successivt till ökade intäkter från den verksamheten. Men hittills har fallande utländska valutor gjort att serviceintäkterna ännu inte har ökat pga expansionen.

• Särskilda avgifter ("utilization fees") för Scanias verksamhet i Ryssland har ännu inte kunnat läggas på kunderna i form av högre produktpriser där.

• Sammantaget innebär ovannämnda punkter att Scanias kostnadsnivå varit hög på sistone.

God efterfrågan på lastbilar i bla Europa

• Som nämnt var Scanias orderingång på lastbilar nästan 10 000 st under q2/2013. Det är den högsta nivån sedan q1/2008 (dvs på 5-6 år). Då i q1/2008 uppgick nivån till 10 400 st.

• Apr 2013 var en mycket bra månad för orderingången av Scanias lastbilar i Europa, men det fortsatte även under maj och juni 2013.

• Scania har flera gånger upprepat att det finns ett behov hos kunderna av att ersätta gamla lastbilar, särskilt i Sydeuropa där leveranserna av nya lastbilar varit låg under de senaste åren.

• Scania har märkt av en del förbeställningar av Euro 5-fordon (innan de förbjuds efter 2013?).

• I Storbritannien har utvecklingen varit god under q2/2013. Av den totala orderingången på tunga lastbilar i Europa under kvartalet (ca 10 000 st) svarade Storbritannien för 25%.

• Även i Norden har det varit höga siffror. Det är typiska marknader utan några särskilda kampanjer (statliga kampanjer för att stimulera övergång till miljövänligare fordon?) och kunderna där är därför för närvarande mest intresserade av att köpa Euro 5-fordon.

• Det finns också andra länder med kampanjer, tex Schweiz och Holland. Där gynnas Scania av sin starka position på marknaden vad gäller Euro 6-anpassade fordon.

Priskonkurrens

• En ny produktlansering som Scania har gjort är den nya "Streamline"-lastbilen som blivit väl emottagen av både tidningar och kunder.

Videoklipp (från mars 2013) med Stremline-modellen: http://www.youtube.com/watch?v=kndHgO7DXtU

• Prissättningen på lastbilsmarknaden är i många europeiska länder fortfarande utmanande och präglas av hård konkurrens. Scanias strategi för att hantera det är att använda Streamline-modellen för att förbättra prisbilden eftersom modellen enl Scania innebär ett stort mervärde för kunderna.

Ägarbild, styrelse

Scanias största aktieägare per slutet av maj 2013:

• Tyska biltillverkaren Volkswagen äger 46% av Scania.

• Och tyska lastbilstillverkaren MAN äger 13% av Scania.

http://se.scania.com/investor-relations/aktien/aktieagarstruktur/

Volkswagen äger dessutom 75% av MAN: http://www.man.eu/en/investor-relations/man-shares/shareholder-structure/Shareholder-Structure.html

Så i praktiken kan man säga att Volkswagen äger även MAN:s ägarandel i Scania, dvs i så fall har Volkswagen en total ägarandel på 59% av Scania (46% plus 13%).

I Scanias styrelse på totalt tio ledamöter sitter bla Volkswagens styrelseordförande Ferdinand Piëch, Volkswagens vd Martin Winterkorn och Volkswagens inköpschef Francisco Sanz.

Där sitter även Peter Abele från Audis företagsledning. Volkswagen äger ju 99,5% av Audi: http://en.wikipedia.org/wiki/Audi

I styrelsen sitter även Hans Dieter Pötsch som också sitter i företagsledningen för Volkswagen men även i företagsledningen för Porsche (Porsche Automobil Holding SE) som ägs av Volkswagen: http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche

Tysken Helmut Aurenz sitter också i Scania-styrelsen vilket väl är på Volkswagens mandat.

Dvs i så fall har Volkswagen sex av Scanias totalt tio styrelseledamöter och därmed majoriteten i styrelsen och i praktiken kontrollen över bolaget och kan tex välja vd osv.

Övriga i Scania-styrelsen är bla Leif Östling (som var vd för Scania under hela 18 år; 1994-2012). Han är känd motståndare till Volkswagens planer på att slå samman MAN och Scania, och så länge Östling sitter i Scania-styrelsen lär väl ev ett sådant samgående ej ske?

Bla la MAN ett bud på Scania i sep 2006 vilket misslyckades och drogs tillbaka i jan 2007. Det är sedan dess som MAN äger 13% av Scania.

Östling fick väl närapå hjärtattack när Håkan Samuelsson som tidigare satt i Scania-ledningen, hoppade av och blev styrelseordförande i tyska konkurrenten MAN från år 2000 och vd för MAN under perioden 2005-2009.

Bla var det ju Samuelsson som ledde budet på Scania år 2006.

Samuelsson satt inne på mycket känslig information om MAN-konkurrenten Scania eftersom Samuelsson bla varit chef för Scanias produktutveckling.

http://en.wikipedia.org/wiki/Håkan_Samuelsson

Nu är Samuelsson sedan okt 2012 vd för Volvo Personvagnar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Håkan_Samuelsson

I Scania-styrelsen sitter även Scanias vd Martin Lundstedt och Peter Wallenberg junior.

Wallenberg sitter väl där av tradition för att familjen Wallenberg i många år var huvudägare i Scania innan Volkswagen köpte ut Wallenbergarnas aktiepost för ett högt pris.

I början av 2008 kom besked om att Volkswagen köper Wallenbergarnas Scania-aktier för 200 kr per st: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/investor-saljer-scania-till-volkswagen_7093983.svd

Innan dess hade Volkswagen självt köpt 21% av Scania och från Wallenbergarna köptes då ytterligare 17% för 27 miljarder kr.

Det motsvarar en värdering av Scania till 160 miljarder kr (jämfört med nuvarande börsvärde 108 miljarder kr vid börskurs 136,90 kr).

Ett skäl till den höga värderingen (vid Volkswagens köp av Scania-aktier från Wallenbergarna) är väl att Wallenbergarna hade röststarka A-aktier i Scania vilket gav Volkswagen en röstandel som var ännu högre än själva ägarandelen.

Medan Wallenbergarna (via investmentbolaget Investor samt stiftelser) alltså hade en ägarandel på 17% av Scania så var röstandelen 31%.

Volkswagen hade dessförinnan självt också en hel del röststarka A-aktier så att Volkswagens ägarandel var 21% av Scania men röstandelen 38%.

Eftersom Volkswagen efter köpet av Wallenbergarnas Scania-aktier ägde totalt 38% av Scania, har Volkswagen fram till idag alltså tydligen köpt på sig fler Scania-aktier så att ägarandelen nu är uppe i 46%.

Dvs på 5-6 år har Scania ökat sin ägarandel med 8 procentenheter.

Och Volkswagens röstandel i Scania ligger nu på 71%.

Även MAN som har en ägarandel på 13% äger röststarka A-aktier i Scania så att röstandelen ligger på 17%.

Frågan är om ett skäl till Scania-aktiens höga värdering är att aktieinvesterare hoppas på att Volkswagen kommer lägga ett bud på resten av Scania, eller åtminstone att successivt köpa på sig fler Scania-aktier.

Ev kan det bli ökade vinster för både MAN och Scania genom ökat samarbete mellan bolagen även om de inte går samman i en regelrätt fusion eller ett uppköp.

Medan MAN i skrivande stund är värt ca 13 miljarder euro (110 miljarder kr) på Frankfurtbörsen så är Scania alltså värt 108 miljarder kr på Stockholmsbörsen. De lika värdena gör alltså en fusion (så kallad "merger of equals" där aktieägarna för sina gamla aktier i utbyte får aktier i ett gemensamt bolag) till ett alternativ.

Det är ju Ferdinand Piëch som drivit på att MAN och Scania skulle gå samman till en ny lastbilsjätte med Volkswagen som helägare.

Han börjar bli till åren kommen och är nu 76 år gammal men verkar ändå ha en del energi.

Piëch får väl ges äran för att Volkswagen har en så god utveckling.

Piëchs mamma var Louise (Louisa) Porsche som var dotter till Ferdinand Porsche som grundade både Volkswagen och Porsche.

Ferdinand Porsche fick ju två barn; Ferdinand "Ferry" Porsche och Lousia Porsche.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Piëch

http://en.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Porsche

• Ferry Porsche fick fyra söner varav en var Ferdinand "Butzi" Porsche som designade den första Porsche 911-modellen (som lanserades 1963 och än idag är förlaga till dagens Porsche 911).

• Louisa gifte sig Piëch och fick fyra barn varav Ferdinand Piëch var ett.

Senare utbröt en stor infekterad familjefejd mellan Ferry Porsche-grenen och Piëch-grenen.

Ferry Porsche-grenen kontrollerade Porsche och ville sluka Volkswagen men det gick åt skogen och slutade istället med att Volkswagen slukade Porsche.

http://www.spiegel.de/international/business/the-porsche-story-a-fierce-family-feud-a-637243.html

Även det kan väl sägas ha varit tack vare Ferdinand Piëchs skickliga manövrar, men en uppfattning är att om det bara inte varit för dålig timing i form av att den globala finanskrisen 2008/2009 bröt ut mitt i alltihop så skulle Porsche ha vunnit och slukat Volkswagen.

Ferdinand Piëch har också jobbat på Porsche tidigare i sin karriär och konstruerade bla den legendariska racingbilen Porsche 917 som gjorde att Porsche vann Le Mans-biltävlingen för första gången (1970 och 1971).

Bilen hade en lufkyld rak 12-cylindrig motor som gjorde att bilen kom upp i 100 kilometer i timmen på drygt 2 sekunder och hade en toppfart på 390 kilometer i timmen: http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_917

Videoklipp om Porsche 917: http://www.youtube.com/watch?v=resu77vBKm0

• I 1970 års Le Mans vann en Porsche 917 körd av tysken Hans Herrmann och britten Richard Attwood, medan tvåa blev en Porsche 917 körd av fransmannen Gerard Larrousse och tysken Willie Kauhsen.

http://en.wikipedia.org/wiki/1970_24_Hours_of_Le_Mans#Official_results

• I 1971 års Le Mans vann en Porsche 917 körd av österrikaren Helmut Marko och holländaren Gijs van Lennep, och på andraplats det året kom en annan Porsche 917 körd av Richard Attwood och schweizaren Herbert Müller.

http://en.wikipedia.org/wiki/1971_24_Hours_of_Le_Mans#Official_results

Tydligen hade bilen en 4,5-liters 12:a i 1970 års Le Mans men en 4,9-liters 12:a 1971.

Bla var svensken Björn Waldegård med i Le Mans 1971 och körde då en Porsche 911 och slutade på en 13:e-plats.

1970 var svenskarna Ronnie Peterson, Joakim Bonnier och Reine Wisell med. De körde Ferrari 512S men ingen av dem kom i mål.

Filmen "Le Mans" från 1971 med bla Steve McQueen hade långa filmsekvenser från Le Mans-tävlingen 1970: http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Mans_(film)

I filmen spelar McQueen karaktären Michael Delaney som kommer tvåa i en Porsche 917 (med nr 21) efter en annan Porsche 917 (med nr 22), men Delaney besegrar i alla fall sin ärkerival Erich Stahler som kör en Ferrari (med nr 8).

Videoklipp som verkar vara från filmen:

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=l12dqNoJr3I

Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=oeLfH0I9RRI

//Tillägg 30 juli 2013

MAN kom med sin resultatrapport för q2/2013: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N2002158&source=

Enl rapporten bla:

• Orderingång 3,99 miljarder euro (+1%)

• Intäkter 3,99 miljarder euro (+4%)

• Rörelseresultat 72 miljoner euro (-67%)

"MAN förväntar sig fortfarande ingen betydande återhämtning under 2013.

Det finns fortsatt stora osäkerheter rörande det ekonomiska klimatet, särskilt när det gäller den europeiska skuldkrisen."

MAN:s prognoser för 2013 är oförändrade totala intäkter men kraftig nedgång i rörelseresultatet.

Inom produktområde kommersiella fordon väntas MAN:s intäkter 2013 också ligga ungefär oförändrat jämfört med 2012. Produktområdets marginal väntas ligga kvar kring 4% pga hård konkurrens och svag efterfrågan i flera länder.

En ljuspunkt är förväntad tillväxt i Brasilien efter att landet under 2012 övergått till de hårdare avgasreglerna Euro 5.

//

- - -

Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:

• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan/strongpp bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

I detta blogginlägg fick alltså Scania-aktien rekommendationen "fullvärderad" vid nuvarande börskurs 136,90 kr för B-aktien (slutkurs ons 24 juli 2013).

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?