Scania-aktien fullvärderad
2013-06-11 18:30, Edited at: 2013-07-12 12:07Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Vem vill köpa aktier i lastbilstillverkaren Scania för ett p/e-tal på 19?
Sammanfattning
>Historik
Historierna är många om framgångssagan Scania.
Bolaget stammar väl från Vabis (VAgnfabriksaktieBolaget I Södertelge) som grundades år 1891 och därefter år 1911 gick ihop med det Skåne-baserade bolaget Scania i Malmö. (Scania betyder väl "Skåne" på latin.)
Tillsammans blev de Scania-Vabis (numera bara Scania).
Med familjen Wallenberg som huvudägare och dåvarande företrädarna Marcus och Jakob Wallenberg (de äldre dvs ej dagens Marcus och Jakob Wallenberg), delade de upp det så att Jakob fick hand om Scania-Vabis.
Det var ett av hans favoritbolag och under hans överinseende gjorde väl Scania-Vabis väldigt långsiktiga och sunda stora investeringar i sin verksamhet.
När övriga Europa krigade i andra världskriget fick både Volvo och Scania chans att i lugn och ro utveckla sina lastbilar så att det nuförtiden anses vara bland de världsledande. Otroligt att lilla Sverige fött fram 2 av världens ledande lastbilstillverkare.
Ett intryck är att Volvos lastbilar (precis som Volvos personbilar) dock alltid varit något för "gemene man", medan Scania kallas för "lastbilarnas Rolls-Royce".
Under 1970-och 1980-talen var det väl på gamle Marcus initiativ som Scania slogs ihop med Saabs personbils- och flygplanstillverkning till nya Saab-Scania, vilket Scania väl aldrig gillade eftersom det gick ut på att Scania tömdes på sina kassaflöden till förmån för Saab.
Därefter köptes väl Saab-Scania av Wallenberg-kontrollerade investmentbolaget Investor och bla sades väl avsikten bla vara att Scania skulle förse Investor med Scanias kassaflöden.
Äntligen under 1990-talet fick Scania sedan återigen bli ett separat börsnoterat bolag.
Senare valde tyska biljätten Volkswagen att svindyrt köpa Investors huvudägarandel av Scania, och Volkswagen har väl sedan dess velat att Scania skulle gå samman med tyska lastbilstillverkaren MAN där Volkswagen också är huvudägare.
Men Scania med tidigare vd Leif Östling i spetsen har väl med näbbar och klor kämpat emot VW:s intentioner, och Östling har ansett att Scania klarar sig bäst på egna ben. Han har väl ansett att Scania ändå på sikt kan konkurrera ut MAN.
Men under de senaste 10 åren verkar det som om MAN bla har lyckats bättre på Europamarknaden för tunga lastbilar med en marknadsandel som ökat från knappt 15% till drygt 15%, medan Scania tappat från 14-15% till 13% under samma period.
Och det kan finnas tecken på att Scania och MAN nu trots allt kommer att närma sig mera. Bla har väl Östling efter sin pension nu gått med i Volkswagens styrelse med ansvar för Volkswagens totala lastbilsverksamhet inkl både Scania och MAN.
Där står vi alltså än idag med Volkswagen som huvudägare i Scania med en ägarandel på nästan 60%.
>Aktien köpvärd?
Nyckelfrågan nu är om Scania-aktien är köpvärd vid nuvarande börskurs på 140-150 kr.
Börskursen innebär att bolaget är värt 110-120 miljarder kr på börsen.
Positivt att bolaget är finansiellt starkt med en nettokassa (kassa minus räntebärande skulder) på 9-10 miljarder kr per slutet av q1/2013.
Negativt att intjäningen på sistone varit ganska skral med ett resultat per aktie på knappt 8 kr i årstakt vilket gör att aktien värderas så högt som ett p/e-tal på nästan 20.
Positivt dock att Scanias orderingång har börjat öka på sistone, men räcker det för att försvara nuvarande nivå på börskursen?
>Plus och minus
Man kan tex ha följande tumregler för aktievärdering:
• Aktier i väldigt konjunkturkänsliga bolag (tex gruvbolag, stålbolag samt vissa industribolag) kan värderas till ett p/e-tal på 6-8 beräknat som börskurs delat med resultatet per aktie under ett normalår.
• Aktier i normalt konjunkturkänsliga bolag kan värderas kring ett p/e-tal på 10.
• Aktier i konjunktur-okänsliga tillväxtföretag kan värderas till ett p/e-tal på 15-20.
Scania ligger väl någonstans mellan de 2 förstnämnda kategorierna ovan.
- Lastbilsbranschen är helt klart konjunkturkänslig med stora variationer i efterfrågan under en konjunkturcykel.
+ Scania är dock väldigt välskött och brukar ej ens i konjunkturbottnarna gå med förlust, samtidigt som bolaget i goda år kan göra väldigt goda vinster.
+ Dessutom är Scania finansiellt starkt med en ganska stor nettokassa (dvs bolagets kassa är större än de räntebärande skulderna). Det är så det ska vara i konjunkturkänsliga bolag, dvs med en konjunkturkänslig verksamhet bör man ej ha en stor finansiell risk i form av stora skulder utan istället en stor kassa som buffert.
Tidigare har tex säljrekommendationer lämnats här i bloggen för papperstillverkaren Stora Enso och stålbolaget SSAB, bla för att det är bolag som har konjunkturkänsliga verksamheter men trots det har stora nettoskulder. Dessutom brukar det gå med stora förluster under dåliga år i konjunkturcykeln.
+ Scanias senaste resultatrapporter har sett ganska trista ut, men det finns ljus i tunneln:
>Intäkterna har fallit de senaste kvartalen men exkl valutaeffekter har intäkterna faktiskt stigit något.
>Orderingången har ökat ganska kraftigt under de 2 senaste kvartalen (q4/2012 och q1/2013). Tydligen verkar leveranstiderna vara upp till ett halvår för ännu har det inte börjat synas direkt i form av stigande fakturerade intäkter. Den stigande orderingången borde därför börja synas tydligare under q2/2013 (vars resultatrapport ska presenteras 19 juli 2013 dvs om en dryg månad från idag, 11 juni 2013).
>Långsiktigt är aktieanalytikerna väldigt optimistiska och räknar med att de kommande 5 åren tom år 2017 kommer att bli allt bättre för Scania.
Nu bör man väl ta aktieanalytikernas prognoser med en nypa salt eftersom de verkar ha som princip att alltid räkna med bättre tider de kommande åren utan några "hack i kurvan".
Här i bloggen är inställningen att det inte alls är säkert att det kommer att bli allmänt förbättrad konjunktur de närmaste åren pga ländernas stora statsskulder och även hushållens höga skuldsättning.
Scania-aktien värderas i dagsläget till ett p/e-tal på 19 beräknat som nuvarande börskurs på 146,60 kr för B-aktien (vid 15-tiden idag tis 11 jun 2013) delat med ett resultat per aktie på 7,82 kr för de senast rapporterade 12 månaderna (apr 2012-mars 2013).
Här är slutsatsen att den nivån på börskursen beaktar förbättrade resultat de närmaste kvartalen tack vare de senaste 2 kvartalens stigande orderingång, men att aktien därmed är fullvärderad om man antar att den generella konjunkturen därefter inte kommer att vara särskilt stark.
Bland "uppåtriskerna" dvs risken för att aktien ändå kommer att stiga en hel del framöver finns (förutom att konjunkturen trots allt blir stark) bla:
• Samarbete med/uppköp av Navistar?
Intressant inlägg av signaturen "upp och ner" på Avanzas aktieforum om möjligheten att Scania kan bli leverantör av motorer till amerikanska lastbilstillverkaren Navistar: www.avanza.se/aza/press/forum/trad.jsp?threadId=1412052
Navistar är ju i kris pga att de hamnat på efterkälken med utvecklingen av miljövänliga lastbilsmotorer. Bolaget går med förlust och har ett börsvärde på 18 miljarder kr, men ändå en stor marknadsandel på tunga lastbilar i USA.
Till skillnad från Volvo har ju Scania av princip hittills avstått från att etablera sig i USA. Det har bedömts vara svårt att få lönsamhet där väl bla pga hård konkurrens och att kunderna (lastbilsåkerierna) historiskt sett gärna "bygger" sina egna lastbilar med komponenter från olika underleverantörer.
Men nu med bla ökade miljökrav på motorerna kanske det är läge för Scania att kliva in i USA, åtminstone som leverantör av motorer till Navistar.
• Volkswagen köper resten av Scania?/Samgående med MAN?
Tyska biljätten Volkswagen valde ju att för en svindyr peng köpa ut familjen Wallenbergs huvudägarpost (via investmentbolaget Investor) i Scania.
I dagsläget äger Volkswagen knappt 60% av Scania (inkl ägande via tyska lastbilstillverkaren MAN där VW också är huvudägare).
Om VW väljer att lägga bud på resterande ägarnadel i Scania innebär ju det en potential till snabb kursuppgång i Scania-aktien.
Men VW verkar sedan en tid vara ganska nöjd med nuvarande ägarandel.
VW har å andra sidan pushat på för att få till ett samgående mellan Scania och MAN och närmare samordning mellan dem, vilket i och för sig också kan utgöra en potential.
• Uppdämt utbytesbehov hos åkerierna
Det brukar talas om att lastbilsåkerierna i tex Europa en tid legat lågt med inköp av nya lastbilar, vilket gör att de oavsett konjunktur måste börja köpa in nya lastbilar för att bara upprätthålla samma lastbilspark. Det bör i så fall innebära en stabil och hög orderingång för Scania.
Ekonomisk utveckling för Scania
De senaste kvartalen:
Orderingång (antal lastbilar och bussar):
q1/2012: 15 809 st (-19%)
q2/2012: 19 586 st (-14%)
q3/2012: 16 925 st (-10%)
q4/2012: 19 625 st (+24%)
q1/2013: 20 787 st (+31%)
Dvs positivt med rätt kraftigt stigande orderingång de senaste kvartalen.
Intäkter
q1/2012: 20,1 miljarder kr (-3%)
q2/2012: 19,2 miljarder kr (-16%)
q3/2012: 17,9 miljarder kr (-15%)
q4/2012: 22,3 miljarder kr (-2%)
q1/2013: 19,3 miljarder kr (-4%)
Den stigande orderingången syns alltså ännu inte i form av stigande fakturerade intäkter.
Intäktsförändring exkl valutaeffekter:
q1/2012: -3%
q2/2012: -16%
q3/2012: -9%
q4/2012: +2%
q1/2013: +3%
Viss ökning av intäkterna de 2 senaste kvartalen exkl valutaeffekter.
Rörelsemarginal:
q1/2012: 12%
q2/2012: 10%
q3/2012: 10%
q4/2012: 10%
q1/2013: 10%
Stabil rörelsemarginal de senaste kvartalen, men historiskt ganska låg nivå för Scania.
Resultat efter skatt:
q1/2012: 1,8 miljarder kr (-29%)
q2/2012: 1,5 miljarer kr (-40%)
q3/2012: 1,5 miljarder kr (-36%)
q4/2012: 1,9 miljarder kr (-11%)
q1/2013: 1,4 miljarder kr (-22%)
Resultat per aktie:
q1/2012: 2,24 kr (-29%)
q2/2012: 2,82 kr (-40%)
q3/2012: 1,88 kr (-36%)
q4/2012: 2,37 kr (-11%)
q1/2013: 1,75 kr (-22%)
Ganska kraftiga minskningar av resultatet de senaste kvartalen. Det positiva med det är väl att resultatet lär öka snabbt när intäkterna börjar stiga.
Utifrån ovanstående blir alltså Scanias sammanlagda resultet per aktie för senast rapporterade 4 kvartal 7,82 kr vilket gör att B-aktien (som är den mest handlade av Scanias 2 aktieslag) vid nuvarande börskurs på 146,40 kr handlas till ett p/e-tal på 19 (beräknat som börskursen 146,40 kr delat med ett resultat per aktie på 7,82 kr).
Och Scania är som nämnt finansiellt starkt. Bolagets nettokassa (kassa minus räntebärande skulder) uppgick till 9-10 miljarder kr per slutet av q1/2013 jämfört med att bolaget har ett börsvärde på 115 miljarder kr (vid nuvarande börskurs 141,50 kr för A-aktien och 146,40 kr för B-aktien).
Utvecklingen de senaste åren:
Intäkter:
2008: 89 miljarder kr (+5%)
2009: 62 miljarder kr (-30%)
2010: 78 miljarder kr (+26%)
2011: 88 miljarder kr (+12%)
2012: 80 miljarder kr (-9%)
Intäktsförändring exkl valutaeffekter:
2008: +4%
2009: -37%
2010: +30%
2011: +17%
2012: -6%
Rörelsemarginal:
2008: 14%
2009: 4%
2010: 16%
2011: 14%
2012: 10%
Resultat efter skatt:
2008: 8,9 miljarder kr (+4%)
2009: 1,1 miljarder kr (-87%)
2010: 9,1 miljarder kr (+706%)
2011: 9,4 miljarder kr (+4%)
2012: 6,6 miljarder kr (-30%)
Resultat per aktie:
2008: 11,11 kr (+4%)
2009: 1,41 kr (-87%)
2010: 11,38 kr (+707%)
2011: 11,78 kr (+4%)
2012: 8,31 kr (-29%)
Dvs mönstret är ganska tydligt hur den allmänna globala finanskrisen 2008/2009 gjorde att år 2009 blev ett djupt hack i kurvan för Scanias ekonomiska utveckling, men samtidigt blev återhämtningen kraftig år 2010 och även 2011.
Men i fjol (2012) började luften återigen gå ur utvecklingen (pga att ländernas generella stimulansåtgärder tappade kraft?).
Aktieutdelning per aktie (avser respektive år och utbetalades på våren året därpå):
2008: 2,50 kr
2009: 1,00 kr
2010: 5,00 kr
2011: 5,00 kr
2012: 4,75 kr
Om utdelningen håller sig åtminstone oförändrad även under nästa år innebär det en utdelning på drygt 3% per aktie (3,2% beräknat som 4,75 kr delat med börskurs 146,40 kr för B-aktien).
Om man inte handlar med jättebelopp och vill äga Scania-aktier kan det alltså vara idé att istället köpa A-aktien för 141 kr. Då uppgår utdelningen till ca 3,4% av börskursen.
Aktieutdelningens andel av årets resultat per aktie:
2008: 23%
2009: 71%
2010: 44%
2011: 42%
2012: 57%
Dvs i snitt har Scanias aktieutdelning legat på knappt hälften av resultatet per aktie under dessa år.
Aktieanalytikernas förväntningar
Aktieanalytikerna räknar i snitt med följande ekonomiska utveckling för Scania de kommande åren:
Intäkter:
2013: 84 miljarder kr (+5%)
2014: 89 miljarder kr (+6%)
2015: 93 miljarder kr (+5%)
2016: 93 miljarder kr (0%)
2017: 97 miljarder kr (+4%)
Rörelsemarginal:
2013: 11%
2014: 12%
2015: 13%
2016: 14%
2017: 15%
Resultat efter skatt:
2013: 7,1 miljarder kr (+6%)
2014: 8,4 miljarder kr (+19%)
2015: 9,5 miljarder kr (+13%)
2016: 11,0 miljarder kr (+16%)
2017: 6,4 miljarder kr (-42%)
Resultat per aktie:
2013: 8,74 kr (+5%)
2014: 10,30 kr (+18%)
2015: 11,70 kr (+14%)
http://www.4-traders.com/SCANIA-AB-6492154/financials/
Dvs som synes verkar förväntningarna vara goda förbättringar de kommande åren.
Dock enl ovan ganska kraftigt minskat resultat efter skatt år 2017, men frågan är om det stämmer och vad det i så fall beror på.
Åtminstone de kommande 3 åren (dvs tom år 2015) väntas i alla fall en god utveckling av resultatet per aktie.
Men även med den utvecklingen blir resultatet per aktie inte mer än 11,70 kr år 2015 vilket innebär ett p/e-tal på 12-13 trots riskerna för att utvecklingen i själva verket blir sämre.
Fördelning av intäkter
Under senast rapporterade 12 månader (apr 2012-mars 2013) hade Scania intäkter på 79 miljarder kr.
De fördelade sig enl följande per produktslag etc:
lastbilar 49 miljarder kr (63%)
bussar 7 miljarder kr (9%)
motorer 1 miljard kr (1%)
service 17 miljarder kr (22%)
övriga intäkter 4 miljarder kr (6%)
- - -
Summa 79 miljarder kr (100%)
Dvs lastbilar är den klart största intäktsposten.
Respektive intäktsslag har haft följande utveckling de senaste kvartalen:
Lastbilar:
q1/2012: 12,7 miljarder kr (-8%)
q2/2012: 11,8 miljarder kr (-22%)
q3/2012: 10,3 miljarder kr (-23%)
q4/2012: 14,9 miljarder kr (-3%)
q1/2013: 12,4 miljarder kr (-2%)
Bussar:
q1/2012: 1,4 miljarder kr (+4%)
q2/2012: 1,9 miljarder kr (-25%)
q3/2012: 2,1 miljarder kr (+16%)
q4/2012: 1,8 miljarder kr (-30%)
q1/2013: 1,3 miljarder kr (-8%)
Motorer:
q1/2012: 0,3 miljarder kr (+36%)
q2/2012: 0,3 miljarder kr (+12%)
q3/2012: 0,3 miljarder kr (+4%)
q4/2012: 0,3 miljarder kr (-19%)
q1/2013: 0,2 miljarder kr (-28%)
Service:
q1/2012: 4,4 miljarder kr (+5%)
q2/2012: 4,2 miljarder kr (+3%)
q3/2012: 4,1 miljarder kr (-4%)
q4/2012: 4,3 miljarder kr (-3%)
q1/2013: 4,3 miljarder kr (-3%)
Dessa fyra intäktsslag (lastbilar, bussar, motorer och service) har genererat följande rörelseresultat under de senaste kvartalen:
q1/2012: 2,2 miljarder kr
q2/2012: 1,8 miljarder kr
q3/2012: 1,8 miljarder kr
q4/2012: 2,0 miljarder kr
q1/2013: 1,8 miljarder kr
Till det kommer sedan rörelseresultatet för Scanias finansieringsverksamhet (vilket väl är finansieringslösningar för kunderna som köper lastbilar etc):
q1/2012: 0,1 miljarder kr
q2/2012: 0,2 miljarder kr
q3/2012: 0,1 miljarder kr
q4/2012: 0,2 miljarder kr
q1/2013: 0,2 miljarder kr
Tillsammans ger det Scanias totala rörelseresultat:
q1/2012: 2,3 miljarder kr
q2/2012: 1,9 miljarder kr
q3/2012: 1,9 miljarder kr
q4/2012: 2,2 miljarder kr
q1/2013: 1,9 miljarder kr
Dvs Scanias totala rörelseresultat på 7,9 miljarder kr under de senaste 4 kvartalen fördelar sig enl följande:
lastbilar, bussar, motorer, service 7,3 miljarder kr (92%)
finansieringslösningar 0,6 miljarder kr (8%)
- - -
Summa 7,9 miljarder kr (100%)
Finansieringslösningar (kundfinansiering)
I slutet av q1/2013 hade Scania enl kundfinansieringsportfölj på 44 miljarder kr, dvs det kan väl betraktas som utlåning till kunderna med säkerhet i sålda lastbilar.
Frågan är vilka risker det finns för kreditförluster i denna portfölj om det blir sämre tider.
Finns det risk att Scania då kan bli sittande med stora övertagna outnyttjade begagnade lastbilsflottor?
Det drabbade väl tex Volvo under finanskrisen 2008/2009 vilket dock sedan verkade ordna upp sig ganska snabbt.
Det är ju ändå ett riskmoment att Scania har en så stor utlåning till sina kunder vilket kan leda till ev kreditförluster vid sämre tider.
Men så länge det är goda tider så underlättar väl bra kundfinansiering för Scania att sälja sina lastbilar plus att det genererar ovannämnda bidrag till Scanias rörelseresultat.
Geografisk fördelning
För lastbilar, bussar, motorer och service anger Scania även geografisk fördelning av intäkterna uppdelat på följande 5 regioner (andel av Scanias totala intäkter):
Europa 40,5 miljarder kr (51%)
Latinamerika 19,3 miljarder kr (24%)
Asien 7,4 miljarder kr (9%)
Eurasien 6,0 miljarder kr (8%)
Afrika/Oceanien 5,7 miljarder kr (7%)
- - -
Summa 78,8 miljarder kr (100%)
Dvs Europa är den klart viktigaste regionen för Scania.
Under de senaste kvartalen har utvecklingen för de fakturerade intäkterna varit dålig i Europa och Asien, medan det sett bättre ut i Latinamerika.
Utveckling per region under de senaste kvartalen:
Europa:
q1/2012: 10,7 miljarder kr (-6%)
q2/2012: 10,3 miljarder kr (-11%)
q3/2012: 9,4 miljarder kr (-9%)
q4/2012: 11,3 miljarder kr (-4%)
q1/2013: 9,5 miljarder kr (-11%)
Latinamerika:
q1/2012: 4,8 miljarder kr (+5%)
q2/2012: 3,5 miljarder kr (-36%)
q3/2012: 4,2 miljarder kr (-20%)
q4/2012: 5,8 miljarder kr (+5%)
q1/2013: 5,7 miljarder kr (+18%)
Asien:
q1/2012: 2,2 miljarder kr (-14%)
q2/2012: 2,4 miljarder kr (-15%)
q3/2012: 1,6 miljarder kr (-43%)
q4/2012: 1,8 miljarder kr (-18%)
q1/2013: 1,7 miljarder kr (-22%)
Afrika/Oceanien:
q1/2012: 1,3 miljarder kr (+17%)
q2/2012: 1,5 miljarder kr (0%)
q3/2012: 1,4 miljarder kr (+1%)
q4/2012: 1,5 miljarder kr (+8%)
q1/2013: 1,3 miljarder kr (-1%)
Eurasien
q1/2012: 1,1 miljarder kr (+6%)
q2/2012: 1,5 miljarder kr (-1%)
q3/2012: 1,4 miljarder kr (-5%)
q4/2012: 2,0 miljarder kr (-3%)
q1/2013: 1,1 miljarder kr (+2%)
Orderingången för lastbilar i Europa och Latinamerika
Som nämnt är alltså produktområde lastbilar det viktigaste för Scania medan Europa är viktigast geografiskt följt av Latinamerika och Asien.
Utvecklingen av Scanias orderingång på lastbilar i dessa tre regioner under de senaste kvartalen:
Europa:
q1/2012: 7 119 st (-6%)
q2/2012: 7 970 st (-11%)
q3/2012: 6 136 st (-15%)
q4/2012: 7 470 st (0%)
q1/2012: 8 034 st (+13%)
Latinamerika:
q1/2012: 2 792 st (-39%)
q2/2012: 3 730 st (+1%)
q3/2012: 5 003 st (+7%)
q4/2012: 7 308 st (+97%)
q1/2012: 5 785 st (+107%)
Asien:
q1/2012: 2 257 st (-32%)
q2/2012: 3 141 st (-28%)
q3/2012: 1 629 st (-34%)
q4/2012: 1 335 st (-2%)
q1/2012: 2 047 st (-9%)
Dvs positivt med kraftiga uppgångar i Latinamerika och även Europa verkar ha vaknat till liv.
Marknadsandel i Europa
Utveckling de senaste kvartalen:
Totalmarknaden för tunga lastbilar i Europa under de senaste kvartalen (antal registrerade tunga lastbilar i regionen):
q1/2012: 56 900 st (-2%)
q2/2012: 58 000 st (-7%)
q3/2012: 51 000 st (-14%)
q4/2012: 54 400 st (-12%)
q1/2013: 47 400 st (-17%)
Med "tung lastbil" avser här en lastbil som väger över 16 ton.
Dvs ganska kraftigt fallande totalmarknad i Europa under de senaste kvartalen.
Antal registrerade tunga Scania-lastbilar i Europa under de senaste kvartalen):
q1/2012: 7 750 st (-8%)
q2/2012: 7 350 st (-16%)
q3/2012: 6 400 st (-11%)
q4/2012: 7 500 st (-1%)
q1/2013: 7 000 st (-10%)
Scanias marknadsandel per kvartal:
q1/2012: 13,6%
q2/2012: 12,7%
q3/2012: 12,5%
q4/2012: 13,8%
q1/2013: 14,8%
Dvs Scanias marknadsandel (på tunga lastbilar i Europa) har ökat de 2 senaste kvartalen.
Utvecklingen de senaste åren:
Totalmarknad för tunga lastbilar i Europa per år (antal registrerade tunga lastbilar i regionen per år):
2003: 213 000 st (+0,5%)
2004: 230 000 st (+8%)
2005: 251 000 st (+9%)
2006: 261 000 st (+4%)
2007: 323 000 st (+9%)
2008: 313 000 st (-3%)
2009: 161 100 st (-49%)
2010: 178 100 st (+11%)
2011: 241 200 st (+35%)
2012: 220 300 st (-9%)
Ev är siffrorna inte helt jämförbara eftersom Scania under de första åren ovan kallade regionen för Västeuropa men sedan har utökat det med fler länder och nu kallar det för Europa.
Antal registrerade tunga Scania-lastbilar i regionen per år:
2003: 29 820 st (+4%)
2004: 30 000 st (+1%)
2005: 33 100 st (+10%)
2006: 33 600 st (+2%)
2007: 43 700 st (+30%)
2008: 40 400 st (-8%)
2009: 21 700 st (-46%)
2010: 24 200 st (+12%)
2011: 32 000 st (+32%)
2012: 29 000 st (-9%)
Scanias marknadsandel i regionen per år:
2003: 14,0%
2004: 13,0%
2005: 13,2%
2006: 12,9%
2007: 13,5%
2008: 12,9%
2009: 13,5%
2010: 13,6%
2011: 13,3%
2012: 13,2%
Dvs grovt sett kan man väl säga att Scanias marknadsandel har legat ungefär oförändrad under perioden kring 13-14% (ev att den sjunkit något).
Konkurrenterna
På sid 30 av Scanias årsredovisning för 2012 finns ett 10-årsdiagram (för åren 2003-2012) med utvecklingen för marknadsandelarna i Europa för Scania och Scanias 6 största konkurrenter i regionen.
Så här ser utvecklingen i diagrammet ut per konkurrent (och Scania):
• Mercedes: Klar 1:a på tunga lastbilar i Europa. Har under 10-årsperioden ökat sin marknadsandel från knappt 20% till drygt 20%.
• På delad 2:a-plats kommer MAN, Volvo och DAF:
>Scanias systerbolag MAN (dvs som också har Volkswagen som huvudägare) har under 10-årsperioden en fin utveckling med en marknadsandel som ökat från knappt 15% till drygt 15%.
>Volvo har under 10-årsperioden legat oförändrat med en marknadsandel på drygt 15%. Dock sjönk Volvos marknadsandel först till 13% år 2009 varifrån den återhämtat sig kraftigt igen.
>Holländska lastbilstillverkaren DAF (som ägs av amerikanska lastbilstillverkaren Paccar) har ökat sin marknadsandel stabilt från 12-13% i början av 10-årsperioden till drygt 15%.
• Därefter kommer Scania vars trend för marknadsandelen under perioden faktiskt ser fallande ut från 14-15% år 2003 till ca 13% år 2012.
• Sedan kommer franska Renaults lastbilstillverkning (som ägs av Volvo), och Renaults trend har också fallit under 10-årsperioden 11-12% till 10%. Renault är väl mest fokuserat på Frankrike.
• Sist kommer italienska Iveco vars marknadsandel har fallit från 10% till 7% under 10-årsperioden. Iveco är väl mest fokuserad på Italien.
Dvs ovannämnda 7 konkurrenter på tunga lastbilar i Europa kan delas in enl följande vad gäller utveckling av deras marknadsandelar under 10-årsperioden:
• Vinnare:
DAF
Mercedes
MAN
• Varken/eller:
Volvo
• Förlorare:
Scania
Renault
Iveco
Hur marknadsandelen ligger för stunden kan dock bla påverkas av hur respektive bolag ligger i sin produktlivscykel. Bolag som precis har lanserat en ny lastbilsmodell kan tex öka sin marknadsandel den närmaste tiden efter det, medan bolag som inte lanserat en ny modell på ett tag tappar i marknadsandel tills nästa lansering sker osv.
Slår man ihop Volvo + Renault (eftersom Volvo äger båda lastbilsmärkena) och MAN + Scania (eftersom Volkswagen är huvudägare i båda) blir rangordningen följande (dvs marknadsandelar på marknaden för tunga lastbilar i Europa under 2012):
1) MAN + Scania drygt 28% (MAN drygt 15% + Scania 13%)
2) Volvo + Renault drygt 25% (Volvo drygt 15% + Renault 10%)
3) Mercedes drygt 20%
4) DAF drygt 15%
5) Iveco 7%
Vd Martin Lundstedt
För ganska exakt 1 år sedan kom besked om att Lundstedt (då 45 år) utsetts till ny vd för Scania efter Leif Östling (då 67 år) som varit vd för Scania i många år.
Lundstedt har jobbat på Scania sedan år 1992 och var senast marknads- och försäljningschef inom Scania innan han blev vd 1 sept 2012.
Videoklipp med Lundstedts framträdande på Scanias bolagsstämma 3 maj 2013: http://scania-agm2013.creo.tv/sv/start/scania_agm_2013_sv?stream=flash-low
Han pratar där bla om följande:
_• Scania har en stark och positiv företagskultur som präglas av öppenhet och närhet och en vilja att dela med sig; "att verka i det lilla, stora bolaget".
• Basen för Scanias företagskultur är bolagets kärnvärden:
1) att alltid sätta kunden först_
2) engagerade och motiverade medarbetare (genom att visa "respekt för individen")
_3) att varje dag förbättra kvaliteten i Scanias produkter och tjänster (och även att vara kostnadseffektiv genom att "ta bort slöseri")
Då kommer kunderna, Scania och Scanias aktieägare att alla bli framgångsrika.
• 1) Kunden först: Scanias affärsidé är inte bara att sälja lastbilar utan att sälja hela "produktionssystem" till kunderna. Det gäller att förstå kunden och dess behov, och ha ett långsiktigt partnerskap med kunden med målet att nå "ständiga förbättringar"._
2) Respekt för individen: Det är medarbetarna som utvecklar Scania. De får ta stort ansvar. Ständiga förbättringar uppnås bla genom att vara observant på avvikelser i Scanias arbetsmetoder och se om de innebär fördelar.
_3) Scania ska präglas av kvalitet i allt som bolaget gör, både i produkter och tjänster.
• Scanias affärsmodell är inte längre att vara en traditionell leverantör av lastbilar, utan att leverera lösningar som bidrar till att öka kundernas långsiktiga lönsamhet. Kunder som det går bra för växer snabbare än sina konkurrenter, vilket då också även är bra för Scania.
• Att hitta bra lösningar för kunderna handlar om att börja med utgångspunkten att varje kund och transportsituation är unik. Scania ska sälja rätt fordon och tjänster som är anpassade för det aktuella användningsområdet, klimatet och landet med dess geografi och topografi.
• Scania kan erbjuda kunderna skräddarsydda lösningar på detta sätt, tack vare Scanias modulsystem (att alla produkter består av ett antal delar, så kallade "moduler", som kan kombineras på olika sätt). Nu har Scania även börjat betrakta sina tjänster i form av olika moduler som på samma sätt kan kombineras till bästa lösning för respektive kund. Det gäller tjänster som förarutbildning, finansiering och underhåll.
• Scanias mål är att hjälpa kunden till högre intäkter och lägre kostnader. I den här typen av kund-partnerskap blir tex en effekt att kundens bränslekostnader minskar.
• Scania har ett eget åkeri kallat Scania Transportlaboratorium med ca 50 lastbilar (både Scania-lastbilar och konkurrent-lastbilar) och 110 pers anställda._
Åkeriet kör transporter mellan Scanias fabriker i Holland och Sverige och har genom olika åtgärder lyckats halvera sina koldioxidutsläpp per ton frakt och kilometer under perioden 2008-2012. Det är i linje med Scanias miljövision att bidra till att motsvarande koldioxidutsläpp halveras generellt för lastbilstransporter ute i samhället under perioden 2000-2020.
Enl Lundstedt innebär detta att transportvolymerna kan ökas utan att utsläppen ökas. Och det handlar inte bara om miljö utan även ekonomi. "Ekonomi och miljö går hand i hand."
Nya lastbilsmodeller från Scania
Som nämnt ovan kan respektive lastbilstillverkares marknadsandel öka efter lanseringen av en ny lastbilsmodell.
I mars 2013 lanserade Scania tydligen nya lastbilsmodeller med motorer som är upp till 8% bränslesnålare än tidigare modeller.
Det är Scanias nya lastbilar i den så kallade "Streamline-serien" (G- och R-modellerna).
Scania har nu nio motorer (på 250-580 hästkrafter från 5-8 cylindrar) som uppfyller EU:s nya utsläppsregler Euro 6.
De ännu så länge kraftfullaste motorerna är 16,4-liters V8:or på 520 respektive 580 hästkrafter.
Ännu så länge är det de enda V8:orna på marknaden som uppfyller Euro 6-reglerna.
En V8 på 730 hästkrafter är också på gång.
Ännu så länge är det inte ett krav att lastbilar inom EU ska ha motorer med Euro 6-reglerna.
http://www.greencarcongress.com/2013/03/scania-20130322.html
Videoklipp
Scanias Youtube-kanal: http://www.youtube.com/user/ScaniaGroup
• Där finns bla videoklipp (från 24 apr 2013) med presentation av Scanias resultatrapport för q1/2013: http://www.youtube.com/watch?v=7uanowYD2FI
• Videoklipp (från 21 mars 2013) med Scanias nya Streamline-lastbilar: http://www.youtube.com/watch?v=cXGlwNnIFk4
//Tillägg 13 jun 2013
Besked enl nyhetsbyrån Direkt idag om att Renaults lastbilstillverkning (som alltså ägs av Volvo) nu också lanserar lastbilsmotorer som uppfyller EU:s utsläppsregler Euro 6: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1993204&source=
Det uppges vara ett led i en större satsning med investeringar på över 2 miljarder euro inom Volvokoncernen.
I satsningen ingår även en expansion av Renaults försäljningsorganisation så att lastbilarna ska säljas i ett större geografiskt område (dvs minskat beroende av Frankrike tydligen).
Enl Direkt-artikeln hade Volvo en total orderingång på drygt 60 000 lastbilar under q1/2013 varav ca 10 000 lastbilar utgjordes av Renault-lastbilar. Renault-lastbilarna svarade alltså för 16% av Volvos totala lastbils-orderingång under kvartalet.
//
//Tillägg 14 jun 2013
I apr 2013 levererade Volvo 16 000-17 000 lastbilar och i maj 2013 väntas Volvo ha levererat över 18 000 lastbilar.
http://borssnack.di.se/?f=1&t=2157479#msg14569884
• Under q1/2013 levererade Volvo 38 416 lastbilar (-23% från q1/2012).
• Volvos orderingång på la/strongstbilar under q1/2013 uppgick dock till 61 045 st (+11% från q1/2012).
• Volvos leveranser av lastbilar i apr 2013 uppgick till 16 572 st (-2% från apr 2012).
• De förväntade leveranserna på 18 085 st i maj 2013 innebär en förändring på -8% från maj 2012.
//
//Tillägg 17 jun 2013
Volvos lastbils-leveranser uppgick till 16 732 st i maj 2013 (-9% från maj 2012).
Aktieanalytikerna hade alltså i snitt räknat med 18 085 st.
Av Volvos lastbils-leveranser var förändringen i Europa -16% (medan analytikerna där räknat med -2%).
Och av förändringen i Europa var det -13% i Västeuropa där analytikerna räknat med -2%.
www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1993928&source=
Volvos B-aktie låg vid 14.30-tiden idag mån 17 jun 2013 i 94,65 kr (-0,5% från fredagens slutkurs) samtidigt som börsen var upp mer än 1%.
Scanias B-aktie var dock +0,6% till 143,90 kr.
//
//Tillägg 28 jun 2013
Dålig utveckling för marknaden för tunga lastbilar i EU under maj 2013 enl branschorganisationen Acea, enl artikel i Dagens Industri som publicerades idag (fre 28 jun 2013): http://www.di.se/artiklar/2013/6/28/lastbilsraset-fortsatter-i-europa/?qr=i-dag
Enl artikeln:
• Totalt registrerades drygt 17 000 nya tunga lastbilar i EU under månaden vilket var -7% jämfört med maj 2012.
Utveckling för marknaden i några av länderna under maj 2013:
Frankrike -12,1%
Tyskland -11,6%
Sverige -9%
Storbritannien -1%
• Även marknaden för tunga bussar var dålig i EU under maj 2013.
Drygt 2 400 nya tunga bussar registrerades i regionen under månaden vilket var -9% jämfört med maj 2012.
Scanias B-aktie slutade idag (fre 28 jun 2013) i 134,30 kr.
//
//Tillägg 2 juli 2013
Tyska jättekoncernen Daimler (som äger Mercedes personbils- och lastbilsverksamheter) varnar för att lastbilsverksamheten ev ej kommer att nå målet att rörelseresultatet för 2013 ska ligga på samma nivå som 2012.
Hittills ligger rörelseresultatet under 2013 ganska långt ifrån målet konstaterar Daimlers lastbilschef Wolfgang Bernhard enl Wall Street Journal som refereras av nyhetsbyrån Direkt: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1996878&source=
Under q1/2013 var rörelseresultatet för Daimlers lastbilsverksamhet nästan -70% jämfört med q1/2012.
Verksamheten uppges dock ha god orderingång och med förbättrad utveckling i Västeuropa, USA, Brasilien och Kina under framför allt det andra halvåret 2013 kan målet fortfarande nås.
Scanias B-aktie slutade idag (tis 2 juli 2013) i 137,30 kr.
//
//Tillägg 9 juli 2013
Besked om att JP Morgan sänker sin rekommendation för Scania-aktien från "övervikt" till "neutral": www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1998123&source=
Scanias B-aktie handlas i skrivande stund (på eftermiddagen tis 9 juli 2013) till 139,40 kr.
Enl Scania är det JP Morgans analytiker Jose Asumendi och Alexander Whight som bevakar Scania-aktien: http://www.scania.com/investor-relations/the-scania-share/list-of-analysts/
//
//Tillägg 12 juli 2013
IHS Automotive räknar med följande utveckling för produktionen av "tunga fordon" i Västeuropa (enl prognoser från i maj 2013):
2013: -6,0%
2014: +30,6%
www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1998920&source=
//
- - -
Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:
• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).
• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.
• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).
• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.
• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.
• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.
Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").
Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan/strongpp bli helt värdelöst.
Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella
Här fick alltså Scania-aktien rekommendationen "fullvärderad" vid nuvarande börskurs 146,40 kr (B-aktiens börskurs under eftermiddagen tis 11 jun 2013).