Post entry

Scandinavian Enviro Systems - Återvunna däck väcker globalt intresse

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Hållbarhetstänket har nu börjat slå igenom på allvar inom fordonsindustrin. Scandinavian Enviro Systems som återvinner däck är en del av den utvecklingen. Med en unik miljöteknologi ska företaget erövra världen.

Hållbarhetstänket har nu börjat slå igenom på allvar inom fordonsindustrin. Scandinavian Enviro Systems som återvinner däck är en del av den utvecklingen. Med en unik miljöteknologi ska företaget erövra världen.

Bengt-Sture Ershag beskrivs av sin omgivning som en innovatör som ständigt kommer med nya idéer och hittar lösningar på tekniska problem. I slutet av 1990-talet fastnade han för ett miljöproblem som i princip var lika gammalt som fordonsindustrin: vad ska man göra med alla miljoner uttjänta däck från fordon som slängs varje år runt om i världen?

Och det är inget litet problem vi talar om. Ungefär 70 procent av världens gummiproduktion används till bildäck. Sedan 2006 är det i Sverige förbjudet att deponera däck – med andra ord: de måste återvinnas. Bara i Sverige handlar det om cirka 87 000 ton per år. Globalt ligger volymen på 14 miljoner ton däck.

I dag återvinns ungefär hälften alla kasserade däck. De blir till gummigranulat som används till bland annat konstgräsplaner för fotboll. Den andra hälften eldas upp och energin används för uppvärmning och till cementtillverkning.

Unik pyrolys

Scandinavian Enviro Systems startades 2001 och efter år av utvecklingsarbete med tester i laboratorier och pilotanläggningar tog företaget 2009 över både lokaler och personal när pappersbruket i Åsensbruk i Dalsland lades ner.

– Då hade Bengt-Sture utvecklat en pyrolysteknik där man på ett kontrollerat sätt upphettar materialet som ska återvinnas i en syrefri miljö. Då förgasas de oljebaserade komponenterna och kvar blir ett gummifritt och ganska rent stål med låg kolhalt och ett rent kolpulver som kallas kimrök och säljs som pellets. Det som gör oss unika är den kontrollerade pyrolysen, säger vd Thomas Sörensson.

För tre år sedan börsnoterades Enviro på First North och i fjol kom det första kommersiella genombrottet när bolaget började leverera återvunnet material till fordonsindustrin. Sedan dess tillverkar Volvo Cars underleverantör i Sunne, Anva Polytech, gummipluggar med 100 procent kimrök som råvara. Pluggarna sitter i de flesta nya Volvomodeller.

– Vad vi känner till är vi ensamma i världen om att inom industrin kunna ersätta jungfrulig kimrök med till hundra procent återvunnen. Dessutom i ett kvalitetssegment, säger Thomas Sörensson.

Första kunden på ingång

Den återvunna oljan säljs till Stena Recycling och stålet köps av Stena Metall. Gasen som produceras i processen används som energi för att driva anläggningen effektivt. Hittills har utvecklingsarbetet fokuserat mest på kimröken eftersom den har varit värdemässigt viktigast. Men det är inte som råvaruleverantör Enviro ska tjäna de stora pengarna framöver. Åsensbruk är en demonstrationsanläggning med syftet att få kunder intresserade av att köpa hela fabriker. Och den första kunden är på ingång.

– Ja, den kinesiska däcktillverkaren Vanlead Group ska bygga en fabrik för återvinning av däck i Kina. Vi har vunnit upphandlingsprocessen och ska genomföra en slutförhandling. Om den går i lås börjar fabriken att byggas efter årsskiftet, säger Thomas Sörensson.

Den tänkta fabriken i Kina ska ha kapacitet att ta emot 30 000 ton däck årligen, vilket gör den cirka fem gånger så stor som anläggningen i Åsensbruk. Thomas Sörensson betraktar affären som väldigt värdefull eftersom det är troligt att anläggningen sätter en standard för återvinning och att fler tillverkare följer efter. Enviro jobbar redan med flera globala däcktillverkare som har godkänt den dalsländska kimröken som material i sina nya däck.

Även på hemmaplan ser de närmste åren ut att bli spännande för Enviro. Volvo Trucks har börjat sätta press på sina däcktillverkare och vill ha mer miljövänliga däck på lastbilarna när de levereras till kund. Lägg till Enviro, Anva Polytech och Ragnsells (som samlar in däck på uppdrag av Svensk däckåtervinning, SDAB, och förser Enviro med kasserade däck) och vi har ett västsvenskt återvinningskluster som jobbar i symbios.

– Om däck- och fordonsindustrierna på allvar vågar satsa på återvunnet material skulle det förstås öppna upp ännu mer för oss och vår teknologi. För att det ska bli verklighet krävs ett paradigmskifte mot en hållbar och cirkulär produktion, en förändring genom hela värdekedjan från konstruktion till återvinning.

Volvo Cars är ett strålande exempel på hur det kan ske, säger Thomas Sörensson.

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/%C3%A5tervunna-d%C3%A4ck-v%C3%A4cker-globalt-intresse-1.4931730

Egna Ord

Det är ingen tvekan om att SES står inför sitt största genombrott hittills, jag är övertygad om att affären kommer gå i lås! Vi pratar ASTRONOMISK potential i detta bolag just nu som faktiskt kan göra en enorm förändring när det gäller miljöfrågan kring återvunna däck världen över.

Enviro har även signerat ytterligare ett MoU med kinesiska Vanlead Group, södra Kinas största och en internationellt stor däcktillverkare. Syftet är att upprätta ett gemensamägt bolag för att marknadsföra Enviros patenterade teknik på hela den kinesiska marknaden. – Både Enviro och Vanlead ser stor potential för Enviros miljöteknik för materialåtervinning ur uttjänta däck i Kina. Ett joint venture med en av Kinas största däcktillverkare gör det möjligt att bearbeta världens största kimröksmarknad både snabbare och mer framgångsrikt, säger Thomas Sörensson, vd Enviro.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2017/03/29/scandinavian-enviro-systems-enviro-gar-mot-joint-venture-i-kina-tecknar-mou-med-vanlead-group.html

Att blunda för detta nu går inte, Vi står inför en astronomisk resa!

Jag äger aktier i detta bolag, Alla investeringar sker på egen risk! Jag delar bara med mig om mina tankar och detta inlägg ska inte ses som någon köprekommendation!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?