Scandinavian Biogas – driver världens största LBG-anläggning !
2020-12-18 13:22Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Det var upplagt för börsfest när Scandinavian Biogas listades på First North i onsdags. Bolaget behövde inte ens göra en sedvanlig spridningsemission, bolaget tog in 586 m kr via en private placement som övertecknades flera gånger om och institutionella ”gröna” investerare stod i en lång kö för att få vara med....
Bolaget med en saftig ESG (hållbarhet) stämpel och med en tidigare statsminister, ( Göran Persson) som ordförande tillika extra dragplåster hade med andra ord alla förutsättningar att njuta av en stigande kurs när börsklockan ringde.
Och vad hände i onsdags ? Under brutal omsättning, 88 m kr så backade aktien från noteringskurs 37,50 kr och stängde på 36,01 kr. Torsdagen bjöd på en mer stilla handel, knappa 10 m i omsättning och kursen slutade på 37 kr där inte ett enda avslut nådde över teckningskursen 37,50.
Jag fattar ingenting, jag var säker på att aktien skulle hoppa upp till i vart fall 50 kr men uppenbart fanns det ett gäng gamla ägare som tackade för sig och cashade in när bolaget nu blev publikt och därmed tryckte ner kursen.
Men denna utförsäljning bör vara ett gyllene tillfälle att komma in billigt.
Flytande biogas har framtiden för sig
Flytande biogas, (LBG) är precis vad det låter som: biogas i flytande form**. När biogasen omvandlas från gasform till vätskeform blir volymen ungefär 600 gånger mindre, vilket gör att man kan transportera och lagra biogasen på ett mycket mer effektivt vis.** När man ska tanka en båt, lastbil eller annat fordon tar bränslet upp mycket mindre plats om det är flytande biogas istället för biogas i gasform.
Scandinavian Biogas driver världens största anläggning för produktion av LBG, ( mer om det längre ner)
Marknad och potential
Uppskattningar visar att marknaden för metandrivna fordon i Europa har en enorm potential. År 2030 förväntar den europeiska branschorganisationen NGVA att fordonsflottan uppgår till 13 miljoner enheter, fördelat på personbilar, lätta fordon, bussar, tunga transporter och fartyg. Det betyder 10 gånger så många som idag. Utvecklingspotentialen för gasdrivna lastbilar bedöms som särskilt stor, från dagens 2 500 till 280 000. Parallellt med denna utveckling förväntas tillgången på förnybar gas att öka.
( Källa: The Natural & bio Gas Vehicle Association)
Och specar man upp marknadsmöjligheterna så ser det ut enligt följande:
Bussar – Kollektivtrafiken är en stark marknad för biogas, som även fortsättningsvis kommer att driva branschen framåt. År 2017 användes biogas som bränsle i cirka 20 procent av Sveriges bussar, vilket motsvarar en ökning med 10 procent räknat i antal fordonskilometer jämfört med året innan. Kommunerna ansvarar i många fall för både reningsverk och kollektivtrafiken, vilket har öppnat upp för lokala kretslopp där avfall utnyttjas. Storstockholms Lokaltrafik och dess operatörer är de aktörer i Sverige som använder mest biogas.
Tunga transporter – Allt fler tunga fordon drivs med alternativa bränslen som flytande biogas. Det gäller även fjärrtrafik. Bland annat är Euro 6 gasmotor idag i princip lika effektiv som en dieselmotor. Samtidigt håller intresset för gaslastbilar på att öka i flera europeiska länder. Det påverkar förutsättningarna för biogasanvändning även i Sverige och Norge, eftersom godstransporter i regel sker över nationsgränser. Förnybara alternativ som biogas gynnas också av att oljepriset på längre sikt förväntas öka. Idag är produktionen av flytande biogas och tillgången till tankstationer faktorer som begränsar användningen av biogas som drivmedel inom tunga transporter.
Fartyg – Inom sjöfarten har användningen av gas som drivmedel ökat under senare år. Enligt en genomgång från 2017 byggs hälften av alla nya fartyg med koppling till Sverige för att vara gasdrivna. Det är främst flytande naturgas som används, men biogas kan lätt blandas in i naturgasen eller helt ersätta den. Bakom utvecklingen ligger branschens klimatambitioner och nya hårda krav på minskade utsläpp av svavel i Östersjön. Varken naturgas eller biogas ger upphov till några svavelutsläpp. Samtidigt medför användande av gas lägre koldioxidutsläpp jämfört med tjockolja – 30 procent lägre för naturgas. Motsvarande siffra för biogas kan vara hela 120 procent. Att försörja fartygssektorns behov kräver dock stora kvantiteter gas. I takt med att tillgängligheten av LBG, ( flytande biogas) stiger, beställer fler rederier gasdrivna fartyg. Då alltfler fartyg drivs med gas ökar även behovet av LBG markant.
Industri – Inom svensk industri används omkring 9 TWh gas per år, där biogas endast utgör en liten andel. Merparten av de industrier som använder gas ligger längs med gasnätet på Västkusten. Utöver minskad klimatpåverkan möjliggör övergången till gas från exempelvis olja mer exakt processtyrning. Därför finns ett särskilt stort intresse för gas som bränsle inom livsmedelsindustrin. Ett exempel utgörs av Estrella, som sedan 2017 använder biogas i produktionen av chips och snacks. Bolagets koldioxidutsläpp har minskat med 92 procent som en konsekvens av omställningen. Starkare ekonomiska incitament och ökad produktion av flytande biogas skulle möjliggöra ett ordentligt genomslag för biogasen inom industrin.
Nationell biogasstrategi
I Sverige fortsätter politikerna att driva utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle. Man har bland annat som mål att den svenska fordonsflottan ska vara helt oberoende av fossila bränslen från år 2030 och att landet ska vara helt utan klimatutsläpp 2050. Detta innebär enligt Vägverkets beräkningar att andelen fossila bränslen inom vägtrafiken behöver minska med omkring 80 procent. Dessutom behöver tillgången på biodrivmedel öka till motsvarande 15-20 TWh fram till 2030.
Storskaliga Biogasanläggningar
Scandinavian Biogas driver idag 4 st storskaliga anläggningar i Sverige, Norge och Sydkorea.
Sverige:
Henriksdals biogasanläggning
Scandinavian Biogas driver sedan slutet av 2010 gasuppgraderingsanläggningen på Henriksdals reningsverk. Ett omfattande åtgärdsprogram genomfört 2010 till 2011 har lett till stora förbättringar i anläggningens tillgänglighet. Scandinavian Biogas har nu, i samarbete med Stockholm Vatten ytterligare ökat anläggningens kapacitet genom färdigställandet av en ny gasuppgraderingslinje. Den nya linjen togs i drift första kvartalet 2016. Under året har sedan rågasproduktionen ökats genom att succesivt höja den organiska belastningen i avloppsreningsverkets rötkammare. Samarbetet innebär att Stockholm Vatten producerar rågas som Scandinavian Biogas uppgraderar. Den utökade gasuppgraderingen innebär en kapacitetsökning för produktion av biogas av drivmedelskvalitet från 7,5 miljoner normalkubikmeter år 2015 till 20 miljoner.
Framförallt säljs biogasen som drivmedel till Storstockholm Lokaltrafiks drygt 300 biogasbussar, men också andra gasförbrukare finns som t.ex. restauranger som lagar sin mat på miljövänlig biogas.
Huvudsubtrat : kommunalt avloppsslam
Södertörn
Scandinavian Biogas uppförde under 2014-2015 en ny biogasanläggning söder om Stockholm. Det innebar att lokalt producerad biogas ökade med minst 50 procent i Stockholms län. Biogasanläggningen har byggts på Gladö Kvarns återvinningsanläggning i nära samarbete med SRV Återvinning AB. SRV är ett återvinningsföretag som ägs av de fem kommunerna Huddinge, Haninge, Botkyrka, Salem och Nynäshamn.
Biogasanläggningen är en av de mest avancerade anläggningarna i Sverige, och var den första industriella anläggningen för rötning av matavfall i Stockholms län. Anläggningen tar tillvara på energin från 50 000 ton matavfall, vilket är lika mycket som en tredjedel av Stockholms läns dryga två miljoner invånare ger upphov till per år. Matavfallet samlas in från hushåll, skolkök, restauranger, dagligvaruhandeln och matindustrin främst från kommuner i Stockholms Län, men även från andra delar av Sverige. Kommunerna ansvarar för att samla in matavfall från hushållen och storkök, medan dagligvaruhandeln och matindustrin själva ansvarar för hämtning av matavfallet. Matavfallet hämtas vanligtvis i lastbil eller tankbil och körs direkt till Södertörns biogasanläggning. Kommunerna har möjlighet att spåra avfallet till varje hushåll och har avvikelsehanteringssystem. Innan matavfallet tippas i biogasanläggningen vägs det in i en vågstation. Anläggningen tar också emot 1500 ton organiskt avfall från dagligvaruhandeln och matindustrin.
Biogasproduktion sker genom att matavfall omvandlas till förnybar biogas och ett högkvalitativt biogödsel. Anläggningens kapacitet är 80 GWh biogas, vilket motsvarar 8,8 miljoner liter bensin. Det är lika mycket drivmedel som 5 000 privatbilister förbrukar i genomsnitt per år.
Huvudsubstrat: Matavfall och andra organiska avfallströmmar samt gödsel
Skogn, Norge
Biogasanläggningen i Skogn i mellersta Norge driftsattes under sommaren 2018. Anläggningen är världens största för produktion av flytande biogas (LBG) och har en årskapacitet på 12,5 miljoner Nm3 metan, vilket motsvarar 120 GWh. Primära råvaror är huvudsakligen ensilage från den norska laxodlingsindustrin (70 000 ton per år) och processvatten från Norske Skogs pappers- och massaindustri i Skogn. Den strategiska lokaliseringen av anläggningen möjliggör substratleveranser med båt, lastbil samt tåg.
Tillsammans med Biokraft och TrønderEnergi, och i samarbete med olika nationella forskningsprogram, har Scandinavian Biogas kunnat genomföra stora satsningar på forskning och utveckling.
Anläggningen sker i dotterbolaget Biokraft AS regi.
Huvudsubstrat: Fiskensilage och industriellt processvatten/avloppsslam
Ulsan, Sydkorea
Scandinavian Biogas tar hand om matavfallet från industristaden Ulsans omkring en miljon invånare. Biogasproduktionen sker genom att först förbehandla insamlat matavfall och sedan samröta det med primärslam från Yongyuns avloppsreningsverk. Matavfallet dumpades tidigare i havet.
Huvudsubstrat: Kommunalt avloppsslam och matavfall
Mönsterås blir den femte anläggningen
Scandinavian Biogas och Mönsterås Biogas skrivit på ett samarbetsavtal som innebär att man tillsammans kommer att bygga och driva en gödselbaserad fullskaleanläggning för produktion av biogas och biogödsel. Parterna har bildat det gemensamma utvecklingsföretaget Mönsterås Biogasproduktion AB som en bas för den framtida produktionen.
Mönsterås Biogasproduktion kommer även att bygga en tankstation i anslutning till biogasanläggningen. Biogasanläggningen kommer att omvandla gödsel från nöt-, svin- kyckling- och äggproduktion i området, till flytande biogas (LBG) och olika typer av förädlad biogödsel. Anläggningen kommer att dimensioneras för en årlig produktion av 120 GWh biogas och ca 70 000 ton högvärdig biogödsel.
Huvudsubtrat: Gödsel
Planerad produktionsstart slutet 2023
Senaste kvartalsrapporten
Q3:an släpptes 28 oktober och värt att notera är att bolaget dom första 9 månaderna hade en omsättning på 256,1 m kr och en EBITDA – vinst på 59,8 m kr.
Och vi kan där även utläsa bolagets mål:
1 en produktionskapacitet av biogas motsvarande minst 700 TWh år 2024
2 rörelseintäkter motsvarande minst 750 MSEK år 2024
3 en EBITDA-marginal motsvarande minst 30 % år 2024
4 en soliditet motsvarande minst 25%
Tycker Matti Vikkula sammanfattar det rätt bra under sin VD-presentation på hemsidan:
”Vi ser nu ett paradigmskifte då fördelarna med flytande biogas blir alltmer uppenbara för tung transport och sjöfart i Norden. Biogasens framtida tillväxt stavas flytande biogas (LBG).”
Stort fokus kommer ligga på hållbara aktier framöver och min tro är att bolaget/aktien kommer att utvecklas riktigt bra.
Bästa Hälsningar
Carpe Diem
Ps Vi har ju ytterligare en intressant biogasaktör på börsen nämligen Biofrigas , ( Spotlight) och där marknaden går och väntar på ett processverifierings-ok för den mer småskaliga anläggningen. När väl det är i hamn så tror jag det blir åka av även i den aktien.