Flygbolaget SAS redovisade en rapport som inte klarade marknadens förväntningarna. Deras förlust för första kvartalet uppgick till 872 miljoner kronor. Aktien tappade sex procent i värde. Marknadsvärdet i SAS har rasat med 60 procent under de 12 månaderna, och därmed har SAS passerat Austrian som sämsta aktien i Europa.

Nu verkar SAS ha stora problem. Men värst ute just nu är som bekant det italienska flygbolaget Alitalia som balanserar på ruinens brant. De har haft stora problem med lönsamheten. Det finns många aktier inom flygbolaget har tappat från tredje del till mer än hälften av värdet det senste året.

Man har märkt att det finns många flygbolag som har svårt att slåss mot uppstickarna och kraftigt ökade kostnader, inte minst för bränsle. Nu har börsvärdet i SAS hamnat i samma nivå som Finnairs. Även om det finländska flygbolaget också fått stryk på börsen på sistone, men har gått bättre än SAS under senare år. Det gäller också för tyska Lufthansa, ett samarbetspartner till SAS som idag är värt nästan tio gånger större än SAS.

Det finns funderingar om SAS framtid som blir allt mer aktut fortlöpande med att både resultatet och aktien närmast verkar befinna sig i fritt fall. SAS ledningen svarar på de senaste usla siffrorna med samma medicin som vanligt. Det blir miljardbesparningar och nedskärningar med 1000 jobb. Kapaciteten dras ned, och introduktionen av ett nytt långdistansplan skjuts upp. Det ser inte bra ut. SAS-chefen Mats Jansson talar om en bestående ekonomisk nedgång och en allvarlig situation för hela flygindustrin pga stigande oljepris.

Det blir en tidsfråga innan SAS tvingas till ett större grepp än bara fortsätta hyvla bort verksamheter, kapacitet och personal. SAS står inför stora investeringar som är omöjliga att bära utan en helt annan lönsamhet.

Jag tror personligen att SAS hittar vägen tillbaka med full kraft. Det är viktigt för SAS att de tar emot synpunkter från kunder och deras önskemål. Jag tycker att SAS ska lägga ner olönsamma korta linjer där MD80-plan flyger mest. Satsa på bättre reklam med intressanta idéer som tilltalar människor som börjar flyga med SAS igen.

Jag tänker på min vän Jan som gick bort efter trafikolyckan i London. Han arbetade på Citigroup Investmentbank. Jag hade förmånen att lära känna honom under barndomstiden. Det var alltid roligt när han var med, för han hittade på spännande saker att göra på fritiden. Han var alltid generös och ville bjuda och hjälpa sina vänner. Vi brukade segla ute i havet. Barnen minns honom som den som alltid var glad, lekfull och gärna busade med dem. Han finns i mina tankar med värme!

Sänder mina tankar till hans familj!

Må så gott,
Oskar Fredrik