Post entry

Sandvik, you bullshit us!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Jag läser senaste numret av tidningen MÖT SANDVIK och kan konstatera att nu kan samlare av corporated bullshit utöka sin samling.

VD Olof Faxander har utnämnd två vice VD i Sandvik i höst. Och de får presentera sig i tidningen.

Ingen av de två nämner med ett ord Sandviks produkter.

Men prata kan de::

Direktör Mats Backman berättar Sandviks nedskärningar är ett svar på konujnktursvackan och ser man till helteten är åtgärderna en strategi för framtida tillväxt.

- Syftet är att vi skall bli starkare. Vi finjusterar verksamheten

Vilka planer har du?

Backman berättar att hans finansiella avdelning skall stötta verksamheten bättre i att förbättra lönsamheten.

Sandvik behöver också bli bättre på att stötta tillväxtplanerna. Därför kommer Sandviks globala finansfunktion att arbeta mer med värdeskapande aktiviteter, som att tillhandahålla ekonomiska analyser och beslutsunderlag.

Ett sätt att göra detta möjligt är att "outsourca" våra finansiella transaktioner.

Du som arbetat på Sandvik sedan 2007, var har Sandvik blivit bättre?

- Vi har blivit bättre på att kommunicera att vi är ett globalt, innovativt företag.

Direktör Yvonne Strandberg är också ny vice VD i Sandvik. Hon arbetare för att utveckla Sandviks strategi och globala koncept för att utveckla Sandviks koncept för att bygga ett starkt arbetsgivarevarumärke.

- Då den globala efterfrågan på kompetens är större än tillgången , är det viktigt för Sandvik att vara en attraktiv arbetsgivare för att kunna fullfölja affärsstrategin och nå uppsatta mål.

Vilka är dina största utmaningar?

- För att få de bästa personerna till Sandvik måste vi vara bäst.

Direktör Strandberg berättar att det är viktigt att Sandvik uppfattas som en stark arbetsgivare som kommunicera stark identitet klart och tydligt både globalt och lokalt.

Vad har ni på Sandvik skapat hittills?

- Vi har skapat en struktur för att arbeta globalt med vårt arbetsgivarevarumärke.

Fotnot: I sanningens namn skall erkännas Sandvik att på annan plats i tidningen för anställda och aktieägare lämnar upplysningen att kassaflödet under tredje kvartalet 2013 uppgick till minus 2,5 miljarder kronor.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?