Wiikly update
2010-03-18 08:08, Edited at: 2010-06-11 12:49Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Viking Q1 Omsättning: 104,8 Meur (103,5)
Resultat före skatt: -6,2 Meur (-2,0)
EPS: -0,42 euro (-0,15)
Gearing: 37,8 % (57,5%)
Man måste väl börja med att konstatera det självklara: Vikings Q1 hör till de svagaste under året. Det är egentligen bara maj-sep som bolaget tjänar pengar. Vinterhalvåret går ut mest ut på att förbereda sig på sommaren. Nu är det kanske lite oroväckande att förlusten tredubblas (YoY). Bolaget menar att dock att det svåra isläget (vilket höjer bränsleförbrukningen) och högre oljepris är den stora förklaringen till resultatförsämringen. Bränslekostnaderna har också ökat med 36 % och förklarar en hel del av resultatförsämringen.
Positivt är att Viking förstärker sin marknadsandel på nästan alla linjer. Detta trots att totalmarknaden minskar! Det är ett kvalitetstecken, även om jag förstås är lite partisk i detta sammanhang. Skuldsättningen minskar, men det beror främst på att Viking har sagt upp byggnadskontraktet med sitt spanska varv. I samband med detta återkräver Viking 39 Meuro i förskottsbetalningar.
Det mest intressanta med Viking hittar vi dock i kontakterna med varven! Viking ska den inom några månader berätta vilket (vilka?) varv som ska få bygga de två nya fartygen till linjen Stockholm-Åbo. Detta är en beställning på ca en halv miljard euro och naturligtvis har Viking ett ypperligt förhandlingsläge. Varven skriker efter jobb just nu. Dessutom har Viking sagt upp kontraktet på nya ADCC (Kapellskär-Mariehamn) som skulle ha byggt klart i Spanien. Knappt hade pressmeddelandet landat innan ledningen antydde att de förhandlar om skrovet... och vilket varv som kunde bygga klart ADCC! De kanske sparar en rejäl slant på detta förfarande?
Går man på det viktigaste är kanske Viking ändå inte så intressant som placering. Aktien handlas just nu ca 40 ggr fjolårets vinst! Med obefintlig tillväxt och en direktavkastning under 2 % så är det lite svårt att motivera. Dessutom ger årets prognos vid handen att resultatet kommer att försämras i år p.g.a. de planerade nya fartygen. Som jag sagt tidigare, Viking-aktier bör allra helst införlivas i portföljen via arv...
Kone är i blåsväder igen. För några år sedan dömdes bolaget i en europeisk kartellhärva och böterna blev kännbara! Nu har några österrikiska kommuner lämnat in en stämningsansökan ånyo. Totalkravet uppgår till 108 Meuro och enligt Kone saknar dessa anklagelser grund. Jag har inte riktigt förstått vad som är problemet, men ser väl ingen direkt anledning att kasta ut Kone ur favoritbolagsportföljen - än...
Sampo vill skapa en nordisk superbank enligt Afv.se. Sampo är som bekant största ägare i Nordea och Wahlroos har tidigare talat sig varm för diverse strukturaffärer. Nu verkar det dock som om fokuset har ändrat en aning. Tidigare ville Wahlroos stycka och sälja Nordea i mindre delar. Nu verkar det snarare som om Nordea ska vara den förvärvande banken.
Wahlroos medger att Swedbank kan vara aktuellt och enligt honom har det räknats "många gånger" på Swedbank. Han understryker också att skapandet av en superbank inte kommer att ske innan finanskrisen har blåst förbi. Med Wahlroos innebär detta att superbanken kan skapas innan sommarn! Han brukar nämligen vara betydligt längre kommen än han säger officiellt...
Sampo har också sagt att If är till salu - till rätt pris. Det priset är 85 miljarder kr eller ca 8,7 miljarder euro. Om de får det så har Sampo igen gjort en riktigt bra affär. Bankverksamheten såldes till Danske Bank för en idag astronomisk summa. När det gäller Wahlroos ska man inte hålla något för omöjligt. Karln vet definitivt hur man gör affärer.