Sammanfattning av investeringsår 2013
2013-12-14 11:33, Edited at: 2013-12-14 11:43Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Jag sammanfattar mitt investeringsår 2013 och hur jag ser på framtiden.
Vid denna tidpunkt förra året stod OMXS runt 320 mot 400 idag. Vi har haft ett rejält rally! Ur det perspektivet är inte aktier billiga idag. Sett till sektorer är det bara bank & finans och bygg som går bra sett till vinster. Basindustrin, tunga industrin, konsumentbolag (H&M undantaget) och IT går trögt.
Vår privata förmögenhet låg förra året på 2,45 miljoner och och idag på 3,02 miljoner. Det har alltså varit ett bra år. En hel del av detta tillskott beror dock på nysparande, ca 240 000 kronor har vi nysparat under året.
Tillgångarna är uppdelade på:
37% aktierelaterade tillgångar.
34% Banksparande.
24% Realvärden.
3% Kapitalvaror och övrigt.
2% Ädelmetaller.
Det var flera bolag som jag sålde av under året till följd av stigande kurser. Dessa var Kinnevik, H&M, Sampo, Microsoft och BeijerAlma. Jag fick i alla dessa bolag goda vinster. Jag sålde även av Tele2, där blev det pengarna tillbaka med utdelning ungefär men klart sämre än index under samma period.
Jag har ersatt dessa med innehav i Hufvudstaden, Skanska och Statoil som jag uppfattar som mindre övervärderade. Jag har även ökat lite i fonder med exponering mot tillväxtländer vars aktieindex har divergerat betänkligt i jämförelse med USA, Europa och Japan.
Jag har även oförtrutet fortsatt köpa ädelmetaller och har med glädje tagit emot den prissättningen vi fått. Min bästa investering var dock att jag under året givit bort 5 000 kr till Läkare utan gränser, en fantastiskt organisation med fantastiska människor som jag ständigt imponeras av.
Under 2014 kommer jag fortsätta investera en betydande del av nysparandet i ädelmetaller. Får vi ett rejälare prisfall kommer jag ta medel från banksparandet också.
Bland börsens bolag kan jag tänka mig tilläggsinvestering i Statoil och IBM som det känns just nu. Känns som två slumrande, impopulära jättar vilket passar min investeringsprofil perfekt. Lite Huvudstaden passar också i min porfölj. I övrigt får jag avvakta nya köplägen.
Vi får se hur det blir med sparandet nästa år. Minst en tiondel av allt som tjänas kommer vi spara då en del av det vi tjänar är för oss att behålla. Sen får vi se hur mycket mer det blir. Det kan bli allt mellan 10-40% av våra nettoinkomster.
Det märkligaste jag fick uppleva under året var den kollosala omvärderingen av Kinnevik, där jag hoppade av den stigande raketen alltför tidigt om man ser till kursutvecklingen. Det gick från att svenska analytiker var skepktiska till värderingen av online-innehav till att amerikanska investerare kastade sig över bolaget och budar det upp till himlen av samma anledning. Då är det lite svårt att tro på den rationella markanden, jag lutar mig nog mer mot Schiller än mot Fama om ni följt med i den debatten.
Jag hoppas ni har haft ett bra år. Jag har haft ett fantastiskt år vad gäller min andliga utveckling och på det personliga planet. En sak jag tagit till mig är att försöka äta bättre mat. När man smakat t.ex. en lammkotlett från en lokal ekologisk gård och vet hur det ska smaka vill man inte gå tillbaka till att handla något annat kött. Dyrt? Jag nöjer mig med mindre portioner om pengarna tryter. Det finns nåt fantastiskt att livsnjuta på varje budget.