Ännu ett investeringsår går mot sin ändå. Jag har nu aktivt hållit på med investeringar sedan januari 2008. Då stod OMX-index på 330. Nu står det på 319. Fem förlorade år om man ser till kurstillväxt.
Min placeringsinriktning är att jag förvaltar min familjs tillgångar som en hedge-fond där jag kan placera i följande tillgångar:
- Penningplaceringar i olika attraktiva valutor.
- Aktier i värdeorienterade large-cap-bolag som betalar utdelning.
- Fonder på marknader där det är svårt och dyrt att köpa aktier, samt för för att få tillräcklig spridning mellan olika bolag tills dess att min aktieportfölj är tillräckligt stor.
- Företagsobligationer (jag kan också tänka mig statsobligationer, men just nu är de inte attraktivt prissatta).
- Reala tillgångar såsom skog, mark och fritidshus.
- Fysiska ädelmetaller.
- Derivat inom råvaror som t.ex. silver och olja.
Jag är ganska konservativ och kan tänka mig att ha en belåning på max 30% av vår nettoförmögenhet. Det är en uppfattning jag fått från investerare som t.ex. Lundberg eller Warren Buffett, min morfar och farfar att man inte ska riskera sin familjs förmögenhet med för mycket lån.
Vår nettoförmögenhet ligger just nu på ca 2,45 miljoner. Vi har inga lån. Det är uppdelat på ungefär följande:
- 42% Penningplaceringar. 90% i kronor med 3% ränta och 10% i euro.
- 31% Reala tillgångar i norden.
- 23% i aktier och aktiefonder.
- 2% i företagsobligationer.
- 0% i fysiska ädelmetaller.
- 2% i derivat i silver och el.
Vi har under året att sparat ca 23 000 i månaden, eller ca 40% av vår nettoinkomst. Vi kommer då ha sparat ca 275 000 på årsbasis. Det är lite oklart hur mycket vi kommer att spara nästa år. Men jag räknar med mellan 15 000 - 25 000 per månad. Vi tillämpar the balanced money formula som innebär att vi måste spara minst 20% per månad, men just nu ligger vi frivilligt på 40% (http://www.getrichslowly.org/blog/2008/10/27/the-balanced-money-formula/).
Givet att priset på aktier kommit ned nu så går det mesta av månadssparandet just nu till att köpa aktier. Vi bör komma upp i minst 35% aktier i portföljen på sikt. Här är mina kandidater för placeringar framöver:
- Berkshire. Enligt beräkningar från Tilson funds så är skillnaden mellan Berskhires intrinsic value och börskursen rekordhög: (http://www.tilsonfunds.com/BRK.pdf). Jag måste forska lite vidare i Berskshire men mycket som ser bra ut tycker jag.
- Apple. Värderas ex. kassan till P/E på ca 9 för det andra mest värdefulla varumärket i världen. Jag är även intresserad av Microsoft på nuvarande nivå men Microisoft bör handlas med rejäl rabatt mot Apple så just nu är det Apple som gäller.
- Kinnevik. Rekordhög substansrabatt bäddar för ytterligare köp.
- Öhman Index Emerging Markets. Låga P/E-tal just nu i emerging markets. Handlas med rejäl rabatt mot Euopa och USA. Kan vara läge att ackumulera lite i index-fond med förhållandevis låg avgift.
- Fysiskt silver och guld har jag velat skaffa länge men under 2013 lovar jag att slå slag i saken. Minst 1 ounze guld och 10 ounze silver per person tycker jag att man ska äga. Ska man bara välja att köpa en skulle jag köpa silver som long term behöver lyfta för att hänga med utvecklingen i guldet.
- Villa. Om jag kan hitta ett objekt till rätt pris (-15% mot bedömt fair value) så kan jag tänka mig att flytta från lägenhet även om vi trivs ypperligt just nu. Dit vi har flyttat kostar husen ca 1,3 - 1,5 miljoner så vi ska nog klara av att genomföra köp utan att belåningsgraden går över 30% av vår nettoförmögenhet. När varslen står som spön i backen kan det helt plötsligt uppstå margin of safety på köp om nån är tvingad att sälja.
- Fritidstomt. Jag tittar på att förvärva ytterligare en fritidstomt i expansivt område med bra utsikter för att framöver bygga stuga för uthyrning eller arrendera ut marken.