Meningen ovan är bolagets uttalade vision.
Det är inte många bolag som lyckas uppfylla sin eller sina visioner, men SAFE AT SEA är på väldigt god väg att lyckas.
För oss som följt bolaget ett tag vet vi vad som väntar runt hörnet.
För er som inte vet, ska jag kort berätta om vad som är på väg att hända.
SAFE AT SEA utvecklar och säljer lätta, flexibla och kostnadseffektiva sjösäkerhetssystem.
Bolagets RescueRunner är speciellt utvecklad för att snabbt rädda nödställda människor upp ur vattnet.
I somras levererades åtta stycken RescueRunners till CICPA (Critical Infrastructure and Coastal Protection Authority) i Förenade Arabemiraten. I affären ingick även ytterligare en RescueRunner till Al Masaood.
CICPA antydde direkt att denna order var en första provbeställning, så mer lär komma. Att provbeställningen var på hela åtta stycken enheter, hintar om att det är stora beställningar som kommer dyka upp framöver.
Med tanke på att VD Kaj Lehtovaara nyligen kommit hem från ett affärsmöte som ägde rum i just Förenade Arabemiraten kan man ju ana att det dessutom är på G i närtid.
Jag tror det kan vara av stor vikt för CICPA att lägga ytterligare beställningar så fort som möjligt. Resurserna hos SAFE AT SEA kan nämligen komma att behövas på en ännu högre prioriterad kund inom kort.
Vad är då detta för potentiell kund?
Jo, kunden som knackar på dörren är ingen mindre än jätten BP (British Petroleum).
BP är intresserade av just RescueRunnern för att i första hand kunna använda denna vid sina oljeriggar offshore.
Noterbart är att det är BP som kontaktat SAFE AT SEA för att få den hjälp de behöver.
Att BP, som 2013 var världens SJÄTTE största bolag kontaktar lilla SAFE AT SEA för att få hjälp, får mig som aktieägare att verkligen gnugga händerna av hoppfullhet.
Här pratar vi nämligen om hundratals RescueRunners (till en början).
BP omsatte 2013 nästan 400 MILJARDER DOLLAR (JA, ni läste rätt).
Detta bolag har för att göra en jämförelse med läkemedelsbranschen extremt hårda krav och tester i olika faser (fas 1, 2 samt 3) innan godkännande.
Den tuffaste av faserna är fas 2, och innan SAFE AT SEA har inget annat bolag ens klarat sig till denna fas.
SAFE AT SEA klarade både fas 1 och fas 2 galant, och imponerade stort med sin RescueRunner, på alla inblande personer inom BP:s organisation.
För att starta sista fasen krävs ett formellt godkännande från högsta instans i BP:s organisation, och detta kommer att ske under tredje veckan i April.
BP har bett SAFE AT SEA att förbereda och göra personal klar och tillgänglig, så sluttesterna kan påbörjas så fort beslutet klubbats igenom.
Att BP visat detta stora intresse för RescueRunnern har givetvis gett ringar på vattnet runt om i övriga världen, då massvis med bolag följer BP:s och de andra jättarnas steg.
Exempelvis PEMEX, som är Mexikos statliga oljebolag har fått riktig fart och visat stort intresse. Docksta Varvet i Mexiko, som är en samarbetspartner till SAFE AT SEA kommer att marknadsföra RescueRunnern på PEMEX Expo redan nu i April.
Intressenter finns redan i massor och diskussioner förs med exempelvis kunder från Norge, Ryssland, Kina, Storbritannien, Australien samt Holland för att nämna några nyckelmarknader.
Med detta i pipen är det hög tid att få RescueRunnern CE-märkt, och detta skall vara klart redan under nuvarande kvartal.
Förutom RescueRunnern och dess tillbehör äger SAFE AT SEA Optimum Yacht Care (OYC).
Här pratar vi exempelvis om att lackskydda yachter för att minska slitage.
Intresset av OYC:s produkter är stort och bolaget räknar med att under 2014 ingå ett flertal avtal med kunder av olika storlekar.
Exempelvis besöktes bolaget av världens femte största båtbyggare av kundanpassade yachter. Deras intresse avser agentur i Taiwan för såväl SAFE AT SEA som OYC.
Tänker inte gå in djupare på OYC nu, men kanske återkommer ytterligare om detta framöver.
Just nu ligger iaf störst fokus på BP. När första ordrarna därifrån kommer så lär som sagt övriga aktörer vilja följa efter illa kvickt.
Nämner som vanligt inga riktkurser på aktien i sig utan konstaterar bara att man inte behöver vara någon raketforskare för att lista ut att det kommer ske explosionsartade rörelser när första enheterna rullas ut till BP.
Ska vi kolla på lite siffror så kan man se följande:
Det finns endast 2 462 750 st aktier i bolaget, varav VD samt styrelseordförande ägen nästan en miljon av dessa via bolag. Mycket positivt!
Bolaget värderas av marknaden till blygsamma 48,5 miljoner kronor i skrivande stund.
Årsredovisningen för 2013 visar att bolaget redan nu går med vinst.
Dessutom är de första kvartalen för 2014 redan fullbokade och rapporten för Q1-2014 presenteras 30/4 och kommer även den visa vinst.
Bolagets kassasituation är stark, då höstens emission tillförde kapital till verksamheten. Att bolaget dessutom går med vinst innebär att det finns alla möjligheter att växla upp produktionen inför resterande del av 2014.
Bolaget har med vad som ligger precis bakom hörnet en enormt attraktiv värdering.
Med vänlig hälsning