Post entry

Safe at Sea – potentiella stororders i pipen som kan lyfta kursen rejält !

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Safe at Sea har gnuggat på i det fördolda utan att aktien har gjort några större lyft men bara det faktum att bolaget nu har tagit sig in i Natos produktkatalog kan visa sig bli guld värt framöver för bolaget.

Spotlightlistade Safe at Sea säljer marina SAR system, ( Search And Rescue) och hade från början endast en båtmodell men har nu ett antal modeller i sin produktkatalog, ( mer om dessa längst ner).

Det är verkligen en spännande tid som väntar för Safe at Seas just nu blott dryga 700-talet aktieägare. Safe at Sea har gnetat på och levererat 8 raka kvartalsvinstrapporter. Det är dock inga brakvinster och även om aktiekursen gått upp ca. 30 % i år så har det rejäla aktielyftet låtit vänta på sig.

Men detta kan mycket väl ändras när rejäla nyheter i form av orders meddelas mer frekvent och det trevliga är att det finns ett antal saker i den vägen att hoppas på.

Större upphandlingar ute

”med den utveckling som varit, förväntar vi oss att framöver att se fler upphandlingar, med lite större volymer, från myndighetssektorn map. sjöräddning, lagövervakning och kanske framförallt från den militära sektorn. Det känns därför rimligt att tro att vi ska kunna se fram emot en fortsatt positiv utveckling av såväl order- som offertstock under årets andra hälft.” stod det att läsa i Q2:an och i Q3 som kom 31 okt står det ”Vi har ett betydande antal offerter/upphandlingar ute”

Här följer några riktiga premiumtriggers:

Besked från den italienska kustbevakningen, (ITCG).

Upphandling har gjorts dels på 5 st RescueRunners för leverans direkt och ”med option på ett stort antal enheter, för leverans under en flerårsperiod, om ITCG löser ut hela optionen. ITCG har också inlett upphandlingen av en ny patrullbåts-klass, som kommer att levereras under en femårsperiod med start 2026, om kunden fullföljer upphandlingen. Som däcksbåt på dessa patrullbåtar, är RescueRunner föreskriven, enligt den information vi har erhållit. ”  Ovan text är hämtad från Q1:an och i de senare rapporterna så står det att man förväntar sig ett positivt utfall i Q4. Nu är vi ju inne i December och bara en tredjedel kvar av Q4 så ett PM om inte bara initialt 5 RescueRunners utan ett större antal över flera år skulle ju vara ett riktigt kursbränsle.

Stororder från militären i allmänhet och Nato i synnerhet.

Det finns flera saker som gör att det går att hoppas på militära order i närtid. Safe at Sea lyckades redan i December förra året sälja 4 st båtar, ( antagligen Guardrunners) för 2,8 m kr till Nederländska Försvaret. Nederländerna ingår ju i Nato och har man väl tagit första ordern till denna jätteorganisation så borde det ju rimligtvis kunna följas av fler. Dessa extremt intressanta rader i ämnet går att hitta i Q2 rapporten som släpptes 30 augusti:

”Safe at Sea har under perioden registrerats som leverantör i ”NATO Master Catalogue of References for Logistics”, vilket innebär att alla NATO:s medlemsländer fortsättningsvis enkelt hittar oss där. Man blir endast upptagen i katalogen om en medlemsstat begär det, det går alltså inte att själv registrera sig som leverantör. Så detta är både en ny kontaktväg till kunder, men också en kvalitetsstämpel.”

Och 18 juni gick Safe at Sea ut med en rekordorder på ca. 10 m kr i väldigt sparsmakade ordalag vilket jag tolkar som att detta säkerligen är en militärkund. Militären världen över rustar upp och anslagen ökas via skatter så trots att Safe at Seas premiumräddningsbåtar kostar en del så spelar det nog ingen mindre roll för köpare av denna karaktär. Nu har ”vi” sålt till Nato och vi är med i Natokatalogen, nu väntar i a f jag på riktigt stora beställningar.

Och en sak till vad gäller försäljningen till militära verksamheter: redan 17 april 2023 tecknades distributörsavtal med Equipnor, ett bolag som specialiserat sig på militären som kund. I Pm stod det:

Equipnor AB levererar utrustning till myndigheter inom försvar, polis, krisberedskap och gränsskydd och har lång branscherfarenhet och bred kompetens samt en omfattande portfolio av leverantörer och partners. Equipnor har under många år framgångsrikt etablerat sig som en leverantör av högkvalitativ utrustning och expertis.

Equipnor har identifierat ett stort intresse för GuardRunner X- och SeaRanger X-modellerna som är revolutionerande både avseende prestanda och förmågor_. Safe at Sea kommer att stödja med intern utbildning och bistå vid marknadsaktiviteter såsom kundtester och utbildning.”_

Nu har alltså Equipnor jobbat som distributör i 1,5 år och jag har inte sett att man har sålt något för Safe at Seas räkning ännu,  däremot så beställde Equipnor ytterligare 2 GuardRunners i demosyfte p.ga ”stort intresse”. Visst kan man förstå att det är långa ledtider men bolaget borde ju kunna få till några bra affärer snart om man tittar på vad som skrivits:

”Intresset från den militära sektorn för våra produkter har ökat markant. Man kan se att kombinationen av det omvärldsläge vi befinner oss i tillsammans med det intensiva och engagerade arbete våra partners på försäljningssidan har lagt ner börjar ge positiva resultat.”   Q3 31 Oktober

"Equipnor visar återigen prov på sin domänexpertis, och vi ser nu hur deras hårda arbete börjar bära frukt. Vårt samarbete med Equipnor har utvecklats på ett mycket positivt sätt!" säger Lukas Brehm, vice vd och försäljningsansvarig på Safe at Sea AB.”       PM 18 oktober

”Vår partner Equipnor ställde 21 - 22 augusti ut på DALO, en av de största mässorna i Europa. Equipnor ställde där ut SRX, som rönte stort intresse från besökarna. DALO är en mässa för militär som anordnas av danska försvarets materielverk, med ca 500 utställare och 6 000 besökare från hela världen.”                        Q2 30 augusti

Militärnischen kan bli en riktig hit för Safe at Sea känns det som.

Elvarianten – större orders

Redan 3 april 2023 beställde norska sjöräddningen en elbåt:

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel/?id=92872&publisher=370

Och den 6 juli 2023 skrev svenska sjöräddningen på en avsiktsförklaring för att börja omställningen mot en eliktrifiering av deras RescueRunnerflotta:

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel/?id=96542&publisher=370

Och så sent som i årsredovisningen som släpptes 19 juni så står det att: ”Våra kunder kan välja ElEcoDrive , vår helt elektriska drivlina, till alla båtsystem i vårt program”

Rimligtvis borde en del av dom större upphandlingar som görs nu handla om ElecoDrive.

Avinor

Avinor driftar 30 flygplatser i Norge . Man har börjat beställa räddningsbåtar av Safe at Sea, nu senast 9 okt pm:ades försäljning av en SeaRanger. Men vi skulle mycket väl kunna få en större beställning när som.

Här är Safe at Sea:s produktsortiment som alltså vuxit markant och man har nu ett antal ben att stå på:

Rescuerunner

Trotjänaren som hängt med från början och som har utvecklats av sjöräddare för sjöräddare av Svenska Sjöräddningssällskapet. RescueRunner har unika egenskaper som gör att den kan gå dit inga andra båtar kan ta sig på ett säkert sätt. En unik egenskap är den otroliga stryktåligheten. RescueRunner är extremt manövrerbar och p.g.a inte mindre än sex vattentäta sektioner praktiskt taget osänkbar.

https://www.safeatsea.se/rescuerunner/

Pris ca. 650 000 kr enligt dom senaste orderpm.

SafeRunner

Något enklare och billigare modell än RescueRunnern. Primärt användbar där den operativa miljön inte är lika svår som för dem med den tuffaste miljön och ett prisvärt alternativ för exempelvis frivilligorganisationer som Röda Korset. SafeRunner bygger på en standardplattform med ett stort lågt akterdäck och stabiliserande fendrar för att ge den några av de unika egenskaper som man annars bara hittar hos RescueRunner.

https://www.safeatsea.se/saferunner/

Pris ca. 250 000 kr enligt senaste orderpm 27 november

GuardRunner + Guardrunner X, (GRX)

Är utvecklad från RescueRunnern särskilt för kustbevakning och militär. GuardRunnern har mast och elektriskt hjälpsystem och kan utrustas med navigationsljus, blinkande blåljus, arbetsljus och sökljus.

https://www.safeatsea.se/guardrunner/

Pris ca 775 000 kr enligt senaste orderpm 18 oktober

ElecoRunner

Och så har vi då ELEcoRunnern som är på gång. En helt ny elektrisk fossilfri drivlina som man utvecklar i samarbete med Sjöräddningssällskapet:

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel/?id=54701&publisher=370

(ELECORUNNER™ Safe at Sea möter med utvecklingen av ELECORUNNER™ också kunder som har sin verksamhet i inre vatten så som sjöar och floder. EU:s miljökrav på båtar som skall användas i inre vatten, gör att allt fler medlemsstater förbjuder körning med förbränningsmotorer i sjöar och andra inre vattendrag. I USA ser vi att man går mot samma skärpningar i miljökraven. ELECORUNNER™ har en helt elektrisk, tyst och avgasfri drivlina. Det finns per idag inga eldrivna räddningsbåtar med likvärdiga prestanda i operativ drift, vilket gör denna marknad mycket intressant för oss.)

SeaRanger

SeaRanger är en lite större SAR-båt, ( Search And Rescue) för extrema operationer i grunt och grovt vatten. Skrov- och plattformsdesignen möjliggör 1-3 besättningsmedlemmar och 1-4 räddade personer. SeaRangern har utvecklats tillsammans med Sydafrikas National Sea Rescue.

SeaRangern erbjuder en stor bärförmåga på 546 kilo.

Finns även i ”miltärmodell” och heter då SRX

https://www.safeatsea.se/searanger/

Pris ca. 620 000 kr enligt senaste orderpm 9 oktober.

Sist men inte minst så säljer bolaget kringutrustning samt tillhandahåller service som är nog så viktigt.

Ägarbild

Överlägset största ägare är Mattias Wachtmeister som har 20,56 %

VD Kaj Lehtovaara äger 781 000 st aktier motsvarande 2,79 %.

Intressant nog är näst största ägare Mattias Ekström med 6,80 %.

 Han blev invald i styrelsen i år och så här står det om honom i samband med att han blev invald:

”Mattias Ekström är en av bolagets största aktieägare och arbetar sedan 12 år tillbaka med Corporate finance via eget bolag - Elleme i Stockholm - genom vilket han har haft uppdrag för ett större antal noterade och privata bolag i projekt och transaktioner. Tidigare erfarenheter inkluderar projektledning och Corporate finance vid Remium där han varit ansvarig eller delaktig i ett hundratal transaktioner med små och medelstora bolag. Mattias är idag styrelseledamot i Effnetplattformen (First North) och större delägare samt styrelseledamot i privata aktiebolaget Fasty (Industriproduktion i Anderstorp). Mattias har en utbildning som civilekonom, inriktning nationalekonomi och företagsekonomi vid Linköping Universitet. ”

Senaste insideköpet gjordes av just Mattias, 113 245 st till kurs 0,67 kr den 19 juni

Bolagsvärde

Det finns 28 m aktier utestående och bolagsvärdet uppgår med skrivande kurs 0,785 kr till ca. 22 m kr .

Låt oss se några stororders så blir det väldigt intressant att se vart bolagsvärdet tar vägen.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?