Post entry

Safe at Sea – Payback time !

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Det var ett tag sedan det var drag runt Safe at Sea. Annat var det våren 2014 när aktien under stor omsättning var uppe och printade på toppnoteringen 25,827 kr.

Klen försäljning där stororders lyst med sin frånvaro har gjort att bolaget fått kämpa med näbbar och klar för att få räddningsbåten, ( bolaget) över vattenytan.

Men nu verkar det äntligen vänt för det lilla Spotlight bolaget. Efter att aktien varit under kronan och tragglat så har aktien i skrivande stund lyft drygt 20 % denna vecka, senaste betalkurs 1,30 kr.

Och det känns som att detta borde vara början på ett större lyft. Efter att ha dissekerat pm, rapporter, VD brev och årsredovisning så har jag vaskat fram följande:

Igår slog man till med en volymorder, 7 st SafeRunners till den finska marknaden, ordervärde 2,25 m SEK

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter//nyhets-artikel?id=58194

Och i förrgår fick man en order till Torhavn på Färöarna:

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter//nyhets-artikel?id=58048

Även om det bara rörde sig om en RescueRunner så är nog ordern värd mer än bara det blygsamma ordervärdet 375 000 SEK. Betänk bara vilka häftiga referensvideos man kan filma i några av världens mest farliga och utmanande vatten.

Och i Årsredovisningen som publicerades igår skriver VD Henrik Hertmann att ”Våra projekt hyser en stor potential och det är en kittlande tanke att när vi nu kan konstatera att vi har förutsättningar för att i närtid realisera dem”. Och med ”dem” syftar han på ELEcoRunnern och potentiell stororder i Norge.

Till att börja med så ska vi snabbt gå igenom Safe at Sea:s produktsortiment:

Rescuerunner

Trotjänaren som hängt med från början

https://www.safeatsea.se/wp-content/uploads/RescueRunner-Leaflet-2019.pdf

SafeRunner

Något enklare och billigare modell än Rescuerunnern

https://www.safeatsea.se/wp-content/uploads/SAS_SafeRunner_190403.pdf

GuardRunner

Utvecklad för kustbevakningar och militär

https://www.safeatsea.se/guardrunner/

Och så har vi då ELEcoRunnern som är på gång. En helt ny elektrisk fossilfri drivlina som man utvecklar i samarbete med Sjöräddningssällskapet:

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel/?id=54701&publisher=370

Det finns idag inga konkurrenter med elektrisk drift så detta borde ju kunna bli en megahit !

Det ska bli mycket spännande att följa detta projekt, mer info borde kunna komma snart enligt orden i årsredovisningen.

Relativt ny VD är Henrik Hertmann som började februari 2019. Han har slimmat organisationen och verkar ha gjort det bra. Senaste rapporten visade svarta siffror så Henrik är på väg att göra en klassisk ”turnaround”.

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel/?id=57700&publisher=370

Och så då några stora triggers. Potentiella storordern i Norge handlar om Avinor:

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel/?id=53851&publisher=370

Vi pratar om en potentiell stororder på ca. 20 Runners som alltså mycket väl skulle kunna komma ”i närtid”.

Enligt VD-ordet i bokslutet ser bolaget intressanta affärer i Kina, Saudiarabien, Frankrike och Montenegro där man har egna distributörer så det kan nog poppa orders lite här och där.

Noterar att styrelseledamot Patrik Gustavsson gjorde ett insynsköp i veckan på 40 000 st aktier. Patrik arbetar på Case Kapitalförvaltning, ( som Stefan Edberg och Nicklas Lidström driver) så han borde kunna det här med aktier. 

Värderingen trots veckans uppgång är mikrolåga 12 m och detta trots alltså svarta siffror i senaste kvartalsrapporten och en order på 2,25 m igår.

Tror det kan bli ett riktigt bra år för bolaget/ aktien och att det är Paybacktime !

Carpe Diem

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?