Post entry

Russian Real Estate rusar 32,6%

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Senaste tidens nedgång har till stor del bestått av panikutförsäljningar och Öhman J:or fondkommission har ståtat på topplistan som överlägsen största säljare. Som tredje största ägare 8% av ruric, men med 30% av rösterna pga sina A-aktier, har dom skrämt upp småspararna. Nu har Öhman J:or sålt en stor del av sitt innehav och övriga inser detta och börjar återköpa. En del nya köpare har hittat till aktien också noterar jag. Då jag gjort en analys av bolaget nyligen pga nyfikenhet och stått som åskådare är det kul att se denna lilla återhämtning och vill gratulera er som köpt billigt. Långsiktigt så finns potential i ruric och även kortsiktigt vill jag tillägga. Ingen bör dock tokköpa då detta är en extremt volatil aktie. Att aktien handlas under substansvärdet på 62SEK/aktie beror på osäkerheten i återfinansieringen av utestående obligationslån och bolagets riskabla kontraktsbundna åtagande att bygga 9,5hektar på moika/glinkij senast 2011-11-31.

Vad är potentialen om allt går rätt?

Tja araben som drog sig ur köpet av halva moika/glinkij slutet av 2007 ville ju betala 1300MSEK bara för 50% av denna tomt.

I en brinnande högkonjunktur skulle vi kunna värdera upp bolagets tillgångar med 1000-1500 MSEK. Fördela detta på 11,36 Miljoner aktier så får vi en substans på (706+1500) / 11,36 = 194 SEK/aktie.

Låter detta som en fantasi? Tänk på ruric aktien kostade över 400SEK/aktie under högkonjunkturen.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?