Sälj RNB-aktien
2013-07-04 01:46, Edited at: 2013-07-31 09:15Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Krympande intäkter, stora förluster och hög skuldsättning gör att klädföretaget RNB:s aktie avskräcker.
Bilder
JC är ju en av klädföretaget RNB:s butikskedjor och kan sägas vara RNB:s "svarta får" som går med stora kroniska förluster trots omfattande åtgärder.
Bilderna nedan är på en av JC-butikerna ute i landet och togs vid lunchtid tis 2 juli 2013.
Kläderna var väl i och för sig rätt så snygga (även om det inte direkt är min personliga stil). Men som synes var butiken i princip tom (och det var inte perfekt badväder utan en del regn den dagen).
Butiken hade kraftig rea vilket är ett dåligt tecken. Dock oklart om de brukar ha det varje år så här års eller om det beror på att försäljningen sviktar särskilt nu i år.
Enl personalen ska i alla fall denna JC-butik inte läggas ned.
H&M har väl som grundprincip i sin strategi att ha butiker i bästa lägen där mycket folk går förbi. Den här JC-butiker ligger förvisso vid ett större torg, men samtidigt är den lite avsides i källaren av ett bostadshus och utan några direkta andra större butiker intill eller folk som går förbi.
JC har bla anlitat skådespelerskan Cecilia Forss (tvåa från vänster) i sina annonser. Hon är även känd som karaktären Cindy i matbutikskedjan ICA:s reklamfilmer. (Risk att kunderna blir förvirrade? Alternativt så kan det ju vara en fördel för RNB att hon framträder som profil även hos ICA vilket därmed ger förstärkt effekt.)
(Bild nr 5 borttagen på begäran av JC-butiken. Bilden föreställde en skyltdocka med rutig skjorta och chinos-shorts, samt hyllor med ihopvikta chinos i olika nyanser och skylten "Chinos 499:-"
Alla bilder från butikens insida togs efter överenskommelse om att dessa bilder från butikens insida skulle tas bort om butiken i efterhand begärde det.
• Butikschefen tolkade för sin del överenskommelsen enl följande (skickat per mejl):
_"Vad jag minns frågade du om det var ok att fota i butiken till ett blogginlägg du skulle göra. Jag sa att det var ok så länge du inte skrev negativt om JC.
Nu när jag läst ditt blogginlägg så förstår jag att du inte riktigt gått efter vår överenskommelse. Därför ber jag dig nu vänligt men bestämt att ta bort detta inlägg med tillhörande bilder."_
• Ett andra mejl från butikschefen:
"Som sagt, var snäll att ta bort inlägget."
• Och ett tredje mejl från JC-butikens butikschef:
"Jag sa att du får ta bilder om du lovar att inte skriva negativt om JC. Det finns mycket i ditt inlägg som inte känns positivt i våra öron, därav ber jag dig ta bort inlägget eftersom det blev ett negativt sådant.
Det var inte bara bilderna vi pratade om, men vad du skriver i din blogg kan jag dessvärre inte styra.
Det är bara tråkigt att du inte höll vad du lovade om vad du skulle skriva, för om du är riktigt ärlig tror jag att du förstår vad jag menar med vad som är negativt och positivt i ditt inlägg."
(Bild nr 6 borttagen på begäran av JC-butiken av samma skäl som ovan. Bilden föreställde t-shirts på ett bord i olika färger etc.)
(Bild nr 7 borttagen på begäran av JC-butiken. Bilden föreställde en skyltdocka med skjorta och jeans.)
(Bild nr 8 borttagen på begäran av JC-butiken. Bilden föreställde skyltdocka med t-shirt samt svart jeansjacka och svarta jeans, och hyllor med jeans etc.)
(Bild nr 9 borttagen på begäran av JC-butiken. Bilden var tagen i ena riktningen av butiken och visade att det inte var en enda kund i butiken. Bildtext: "Var är kunderna? (Foto i ena riktningen av butiken.)" )
(Bild nr 10 borttagen på begäran av JC-butiken. Bilden föreställde ihopvikta jeans av olika märken och färger på ett bord. Bildtext: "JC:s paradområde; jeans.")
(Bild nr 11 borttagen på begäran av JC-butiken. Bilden föreställde ihopvikta Levi's-jeans i högar på en hylla.)
(Bild nr 12 borttagen på begäran av JC-butiken. Bilden var tagen i andra riktningen av butiken och visade att det inte fanns några kunder där heller. Bildtext: "Inga kunder här heller. (Foto i andra riktningen av butiken.)" )
(Bild nr 13 borttagen på begäran av JC-butiken. Bilden föreställde en skyltdocka med vit tröja samt jeansjacka, jeans, stickad mössa och solglasögon. Intill fanns upphängda t-shirts, skjortor samt jeans-shorts.)
(Bild nr 14 borttagen på begäran av JC-butiken. Bilden föreställde upphängda kalsonger och förpackningar med kalsonger samt skylten "Kalsonger 2 för 199.-". Kalsongerna var av märket Size 8 Needle och hade mönster i olika färger. Text till bilden:
JC har även kalsonger i sitt sortiment, dvs delvis konkurrent med börsnoterade kalsongtillverkaren Björn Borg (som väl dock har ännu ett eller två snäpp dyrare/exklusivare kalsonger).
JC:s varumärke för dessa kalsonger heter "Size 8 Needle" (dvs "Storlek 8 Nål" på svenska, alternativt "Nålstorlek 8"). Vem vill gå omkring och skryta med det synligt i byxlinningen (med jeansen lite neddragna)?
//Edit: Det var hösten 2012 som JC lanserade sitt eget klädvarumärke Size 8 Needle. Det omfattar alla möjliga kläder och inte bara kalsonger: http://www.jc.se/inspiration/varumarken/size-8-needle )
JC:s hela klädsortiment kan för övrigt ses på bolagets hemsida:
• För män: http://www.jc.se/kille
• För kvinnor: http://www.jc.se/tjej
JC: Vad gick snett?
Artikel från Göteborgsposten i mars 2013 på det temat: http://www.gp.se/ekonomi/1.1393444-sa-forstorde-jc-sitt-varumarke
Det beskrivs bla som att klädbutikskedjan JC från början var baserad i Göteborgs-trakten (Mölnlycke) och var mycket framgångsrik, men efter RNB:s förvärv av JC år 2006 (för över 2 miljarder kr) flyttades bolagets huvudkontor till Stockholm varvid nästan all personal i JC:s huvudkontor inte följde med.
Det skulle visa sig bli ett stort bakslag eftersom det bla innebar att JC:s nyckelpersoner såsom de viktiga inköparna inte följde med till Stockholm.
Den nya personalen som tog vid gjorde en rad felsatsningar och genom åren har JC:s stora förluster byggts upp enl artikeln.
Eva Ossiansson är varumärkesexpert på Handelshögskolan i Göteborg och beskriver det som att RNB misskötte varumärket JC. Hon kallar det för "en sorglig historia".
Det gäller även Brothers & Sisters som tydligen ingick i det JC som RNB förvärvade.
Enl Ossiansson fick både JC och Brothers & Sisters otydliga framtoningar hos kunderna när nyckelpersonalen som varit med och byggt upp dessa varumärken och lagt ned sin själ på det, inte längre fanns kvar.
Hon pekar även på att JC drabbats av ökad konkurrens från bla nystartade klädföretag som Acne, Nudie, Weekday och Monki som grundades av avhoppare från JC. (Weekday och Monki har ju numera förvärvats av H&M.)
Ossiansson bedömer att det blir svårt för JC att återhämta sig till fornstora dagar.
Som nämnt betalade RNB år 2006 över 2 miljarder kr för JC (som då var ett separat börsbolag).
Men i dagsläget är hela RNB (som även innehåller en hel del annat än JC) bara värt ca 300 miljoner kr på börsen.
Och det trots att aktieägarna har gett RNB ett kapitaltillskott på 300-400 miljoner kr hösten 2008 och ytterligare 400-500 miljoner kr nu under våren 2013.
Vilket fiasko!
Klädaktier
JC är väl ett exempel på att klädföretag kan vara knepiga att investera i.
Konkurrensen är hård med ett nästan oändligt antal alternativ för kunderna att välja på, så det gäller att man som klädföretag verkligen har ett starkt koncept som är populärt hos kunderna.
Dessutom finns mer eller mindre tillfälliga faktorer som vädret och konjunkturen (privatkonsumtionen) som på kort sikt spelar in för ett klädföretags ekonomiska utveckling.
Här i bloggen har följande aktier klädföretag berörts på sistone:
• H&M-aktien fick rekommendationen "sälj" i ett tidigare blogginlägg från 8 maj 2013: http://www.redeye.se/aktiebloggen/hm/salj-hm-aktien
H&M-aktien låg då i 232,30 kr.
Nu nästan två månader senare ligger aktien i 227,90 kr (slutkurs idag ons 3 juli 2013) så sedan blogginlägget är aktien -2%.
• Odd Molly-aktien fick rekommendationen "långsiktigt köp" i ett tidigare blogginlägg från 21 maj 2013: http://www.redeye.se/aktiebloggen/odd-molly/langsiktigt-kop-odd-molly
Då låg aktien i 29 kr.
Och nu ca 1-1,5 månad senare är kursen 30 kr, dvs upp 3-4% sedan blogginlägget.
• Björn Borg-aktien fick rekommendationen "fullvärderad" i ett tidigare blogginlägg från 21 jun 2013: http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/bjorn-borg-aktien-fullvarderad
Då låg aktien i 29,30 kr.
Och nu ett par veckor senare ligger den i 29 kr (-1% sedan blogginlägget).
Dock avser rekommendationerna utvecklingen på lång sikt (dvs hur aktiekursen kan väntas utveckla sig inom typ 2-3 år) varför det är för tidigt att säga om rekommendationerna hittills varit rätt eller fel.
RNB tillhör "B-laget"?
RNB (Retail and Brand AB) är ett annat klädföretag på börsen. Är RNB-aktien köpvärd eller ej?
Om man får ha fördomar så är en uppfattning att RNB tyvärr tillhör "B-laget" bland klädföretagen utan särskilt starka klädkoncept (med vissa undantag).
Bolaget har väl lyckats etablera sig med drivna entreprenörer som storägare, men numera är det Konsumentföreningen Stockholm som är största aktieägare i RNB med en ägarandel på 33% per slutet av maj 2013.
Så förenklat kan man väl säga att RNB numera styrs av "anställda tjänstemän" istället för en driven entreprenör, och då är det ju alltid risk att ett klädföretag tappar känslan för vad kunderna vill ha.
H&M
Exempel på framgångsrika klädföretag med drivna entreprenörer som fortsatta storägare och ledare i företaget finns H&M med familjen Persson (Stefan som styrelseordförande och sonen Karl-Johan som vd).
H&M nu värt nästan 380 miljarder kr på börsen varav Stefan Persson med familj äger 38%, hans syster Lottie Tham äger 5% och systersonen Jan Bengtsson äger ca 1%.
Stefan Persson är rankad som världens tolfte rikaste person med en total förmögenhet på 180 miljarder kr per mars 2013 enl amerikanska tidningen Forbes: http://www.forbes.com/profile/stefan-persson/
Stefan Persson är fortfarande "bara" 65 år så han har väl fortfarande energi nog att styra H&M. Och sonen Karl-Johan fyller 38 år i år (2013).
Inditex
Ett annat exempel är spanska klädföretaget Inditex värt motsvarande 520 miljarder kr på Madridbörsen.
Och för Inditex är grundaren Amancio Ortega fortfarande storägare. Han är rankad som världens tredje rikaste person med en förmögenhet på 360-370 miljarder kr enl Forbes: http://www.forbes.com/profile/amancio-ortega/
Dock börjar han nu bli gammal (77 år) så frågan är hur länge han orkar leda Inditex.
Börsvärde, skuldsättning
• RNB värt drygt 300 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs 9,35 kr (slutkurs ons 3 juli 2013).
• Bolaget hade en nettoskuld (räntebärande skulder minus kassa) på över 300 miljoner kr per slutet av maj 2013, så skuldsättningen kan sägas vara klart hög vilket ökar risknivån i aktien.
Om bolaget går dåligt de närmaste åren finns därmed risk för konkurs i värsta fall, alternativt att bolaget tex kommer att behöva be aktieägarna om kapitaltillskott genom utförsäljning av nya RNB-aktier vilket i så fall ger stor utspädning av befintliga aktier och kan sänka börskursen kraftigt (allt annat lika).
Samtidigt ger en hög skuldsättning stor "hävstång" så att om bolaget går bra gör en hög skuldsättning att det snabbare blir stora resultat till aktieägarna.
Ekonomisk utveckling
RNB:s bokföringsår varar från september ena året till augusti året därpå. Innevarande bokföringsår är alltså 2012/2013 (som varar från sep 2012 till aug 2013).
RNB:s senaste resultatrapport var för bolagets q3 (mars-maj 2013).
RNB:s ekonomiska utveckling under kvartalet:
>intäkter 609 miljoner kr (-1% från q3 året innan).
>rörelseresultat -27 miljoner kr (motsvarande en rörelsemarginal på -4%)
>nettoresultat -30 miljoner kr
Dvs det ser inte alls bra ut. Intäkterna minskar och bolaget går med förlust.
RNB:s ekonomiska utveckling under senast rapporterade 12 mån (jun 2012-maj 2013):
>intäkter 2,65 miljarder kr (-7% från 12-månadersperioden dessförinnan)
>rörelseresultat -544 miljoner kr
>nettoresultat -600 miljoner kr
Dvs det var ännu värre med större nedgång i intäkterna och en brakförlust.
Nedskrivningar
Dock kan man ev säga att det ej var lika illa som det såg ut eftersom resultatet för perioden belastades med -461 miljoner kr i form av engångsnedskrivningar av RNB:s bokförda tillgångsvärden. Sådana nedskrivningar innebär normalt ingen motsvarande utbetalning utan det är bara en bokföringsmässig post.
RNB består ju av flera olika butikskedjor:
Polarn O. Pyret (uttalas väl "Polarn och pyret")
Departments & stores
Brothers
Sisters
JC (Jeans Company)
Och ovannämnda nedskrivningar på 461 miljoner kr utgjordes av:
• 201 miljoner kr i förra bokföringsårets q4 (jun-aug 2012) avseende det bokförda värdet på butikskedjan Brother & Sisters.
• 260 miljoner kr i innevarande bokföringsårets q2 (dec 2012-feb 2013) avseende det bokförda värdet på butikskedjan JC.
- - -
Summa 461 miljoner kr
Men även exkl de nedskrivningarna hade alltså RNB ett rörelseresultat på -83 miljoner kr för senast rapporterade 12 mån (juni 2012-maj 2013).
Det är en oroväckande förlustnivå för ett bolag värt 300 miljoner kr på börsen och en nettoskuld på 300 miljoner kr.
Om inte blodflödet stoppas snabbt finns alltså risk att läget försämras (och börskursen faller ytterligare).
Mer nedskrivningar framöver?
Per slutet av maj 2013 hade RNB totala tillgångar bokförda till drygt 1,5 miljarder kr men av detta utgjordes fortfarande ca 600 miljoner kr i form av potentiell "luft" (så kallad goodwill samt övriga immateriella anläggningstillgångar) som kan behöva skrivas ned om RNB:s dåliga ekonomiska utveckling fortsätter.
Som jämförelse var RNB:s egna kapital (tillgångar minus skulder) samtidigt bokfört till drygt 700 miljoner kr, dvs om bolaget skulle göra en nedskrivning med kvarvarande ev "luft-tillgångar" på 600 miljoner kr skulle det återstå ett eget kapital på drygt 100 miljoner kr.
Det skulle nog vara en för liten buffert mot konkurs om förlusterna fortsätter, så att RNB:s långivare skulle kräva mer kapitaltillskott från aktieägarna om en sådan ytterligare jättenedskrivning skulle göras.
Och vid ett sådant ytterligare kapitaltillskott genom utförsäljning av nya RNB-aktier via nyemission skulle befintliga aktier återigen spädas ut vilket skulle sänka börskursen.
Nästa hållpunkter
• RNB lämnar månadsrapporter över sin försäljning. Respektive månadsrapport brukar komma en bit in på varje ny månad och avser alltså den föregående månaden. Tex månadsrapporten för maj 2013 kom 12 jun 2013 och månadsrapporten för apr 2013 kom 10 maj.
I skrivande stund är det alltså 3 juli 2013 så månadsrapporten för jun 2013 bör komma i nästa vecka. //Edit: Den kom 12 juli 2013. Info nedan.//
• Nästa kvartalsvisa resultatrapport avser bolagets q3 (jun-aug 2013) och ska komma 24 okt 2013.
Kapitaltillskott
Våren 2013
Så sent som våren 2013 var RNB tvunget att be aktieägarna om ett kapitaltillskott på 400-500 miljoner kr.
Det erhölls genom att nästan 6,5 miljarder nya RNB-aktier såldes ut för 7 öre styck via en nyemission. Det totala antalet aktier i bolaget ökade därmed från ca 165 miljoner st till ca 6,8 miljarder st.
Efter nyemissionen har RNB genomfört en omvänd split så att 200 gamla aktier blev 1 ny. Antalet aktier minskade därmed från ca 6,8 miljarder st till ca 34 miljoner st (dvs ca 6,8 miljarder aktier delat med 200).
Vid nuvarande börskurs 9,35 kr (slutkurs ons 3 juli 2013) har RNB alltså ett börsvärde på ca 317 miljoner kr (börskursen 9,35 kr gånger antalet aktier 34 miljoner st).
Aktieägarna svek
Anmärkningsvärt att av det kapitaltillskott på 463 miljoner kr som RNB bad aktieägarna om, så ställde befintliga aktieägare bara upp med 67% av beloppet. Det indikerar ju att aktieägarna själva inte är övertygade om att RNB har en ljus framtid.
Det mesta av resterande belopp kom från utomstående investerare som anlitats som "garanter" vid nyemissionen och får en stor ersättning för det.
Det var aktiemäklarfirman Carnegie som var RNB:s finansiella rådgivare avseende nyemissionen, och Carnegie fixade ihop garanter som lovade att stå för ett kapitaltillskott på upp till drygt 400 miljoner kr i den utsträckning RNB-aktieägarna inte bidrog med det begärda kapitaltillskottet på drygt 460 miljoner kr.
Som ersättning för det fick garanterna en ersättning på 16 miljoner kr (dvs 4% av det garanterade beloppet).
Men redan besvikelse
Det var i april 2013 som RNB fick in kapitaltillskottet på 400-500 miljoner kr genom utförsäljning av 6-7 miljarder nya RNB-aktier för 0,07 kr per st.
Och redan nu lär aktieinvesterarna som bidrog till kapitaltillskottet (genom att vara med och köpa de nya aktierna) vara rejält besvikna eftersom teckningskursen 0,07 kr före den omvända spliten motsvarar 14 kr efter den omvända spliten och nu ligger börskursen i 9,35 kr (dvs 33% lägre!).
Hösten 2008
Och våren 2013 var inte första gången som RNB bad aktieägarna om kapitaltillskott.
Tex hösten 2008 bad bolaget om 300-400 miljoner kr från aktieägarna: http://www.nyemissioner.se/nyemission/rnb_retail_and_brands_ab/685
Mer om RNB
RNB är baserat i Stockholm och har 1 300-1 400 pers anställda.
Bolaget hade 384 butiker per slutet av maj 2013.
Så här har RNB:s butiksantal utvecklats de senaste kvartalen (antalet butiker per slutet av respektive månad):
maj 2012: 377 st
aug 2012: 379 st
nov 2012: 385 st
feb 2013: 380 st
maj 2013: 384 st
Trenden verkar vara något stigande, men är det rätt strategi om verksamheten går med förlust?
Av de 384 butikerna (per slutet av maj 2013) driver RNB drygt 60% i egen regi medan knappt 40% drivs av utomstående franchisetagare.
Som nämnts har ju RNB fem olika butikskedjor:
Polarn O. Pyret
Departments & stores
Brothers
Sisters
JC
Brothers och Sisters brukar väl ofta vara olika avdelningar i gemensamma butiker kallade "Brothers & Sisters".
Så här beskriver RNB sina butikskedjor i q2-resultatrapporten:
• Affärsområdena Brothers & Sisters och JC erbjuder en mix av starka egna och externa varumärken med en tydlig profil i volymsegmentet.
• Polarn O. Pyret är det ledande varumärket och butikskonceptet för baby- och barnkläder i kvalitetssegmentet på den svenska marknaden. Polarn O. Pyret har även en internationell närvaro.
• Inom affärsområdet Departments & Stores är fokus på kundmötet samt att leverera en hög kvalitet i sortiment och butiksmiljö. Butikerna erbjuder mode för dam, herr, barn accessoarer, juveler och kosmetik till kunder med högt ställda krav på service och kvalitet. Försäljning bedrivs på varuhusen NK i Stockholm och Göteborg.
http://investors.rnb.se/files/press/rnb/201306260048-1.pdf
Och så här beskrev RNB dem i sin senaste årsredovisning (som var daterad 27 dec 2012 och avsåg RNB:s bokföringsår 2011/2012 dvs sep 2011-aug 2012):
• Brothers & Sisters är två volymorienterade helhetskoncept för män och kvinnor.
Koncepten erbjuder välskräddade kläder och casualmode i en inspirerande butiksmiljö med stort fokus på service.
_Sortimentet består av både egna och externa varumärken i det övre mellanprissegmentet.
Vision: "The ultimate shopping trip". För Brothers & Sisters innebär det att bli branschledande på att skapa och upprätthålla långsiktiga kundrelationer genom produkter, service och butiker.
Affärsidé: Att genom ett tydligt koncept och ett attraktivt sortiment inom mode skapa starka kundrelationer som genererar en hög lönsamhet._
Bland Brothers konkurrenter finns butikskedjor som MQ och Dressman samt fristående klädbutiker.
• JC är ett koncept som baseras på jeans och kläder som passar till jeans.
De interna varumärkena kompletteras med ett antal av världens ledande jeansvarumärken till ett brett och djupt utbud av jeans.
Målet för JC är att fortsätta vara bäst på jeans och därmed försvara sin ledande marknadsposition.
_Vision: "The ultimate shopping trip". Det innebär att man på JC får en inspirerande och bra service genom en personal som kan allt om jeans och jeansmode.
Affärsidé: JC ska vara bäst på jeans, och mode som passar till._
Bland JC:s konkurrenter finns främst bolag som H&M, Dressman, Kappahl men även MQ och Carlings.
• Polarn O. Pyret är ett helintegrerat varumärke för baby- och barnkläder vars produkter designas, produceras och distribueras via egna butiker och franchisebutiker i Sverige och utlandet.
Företagets mission är glada, torra och varma barn i alla väder.
_Polarn O. Pyret har sedan starten 1976 etablerat sig som det ledande varumärket och butikskonceptet för barnkläder i kvalitetssegmentet på den svenska marknaden och dess kläder är kända för sin höga kvalitet, funktionalitet och design.
Vision: "The ultimate shopping trip". Polarn O. Pyrets kunder söker upplevelser och vill bli inspirerade. Genom kreativitet, innovation och kunnig personal skapar vi attraktiva butiker med exponering och bemötande som ger våra kunder en lustfylld köpupplevelse vid köptillfället och efteråt.
Affärsidé: Vad: Smarta kläder för barns alla behov (0-12 år). Vilka: Föräldrar och presentköpare. Hur: I butiker vars personal kan mest om hur man klär barn. Unikt: Kombinationen av design, funktion och kvalitet._
Bland POP:s konkurrenter finns övriga traditionella klädbutikskedjor men en ganska ny kategori av konkurrenter är sportbutikerna som ofta kör med aggressiva reklamkampanjer och låga priser.
_• Departments & Stores erbjuder en unik distributionsplattform för nationella och internationella varumärken på starka marknadsplatser. Vi har en omfattande verksamhet på Nordens ledande varuhus; NK Stockholm, NK Göteborg samt en mindre verksamhet på Kosta Outlet.
Vision: "The ultimate shopping trip". Departments & Stores ska erbjuda en köpupplevelse i världsklass till kunderna.
Affärsidé: Departments & Stores utvecklar koncept inom varuhus med varumärken och service i världsklass._
Departments & Stores butiker är indelade i olika kategorier:
>Skönhet (främst kosmetik och hudvårdsprodukter).
>Mode (Dam, Herr och Barn).
>Juvel (NK juvelsalong på NK i Stockholm).
http://investors.rnb.se/files/press/rnb/RNB_AR_2011_2012.pdf
Så här beskriver RNB nu sina butikskedjor på sin hemsida:
_"Polarn O. Pyret är ett varumärke för baby och barn vars produkter designas, produceras och distribueras via egna butiker och franchisebutiker i Sverige och utlandet.
Polarn O. Pyret har sedan starten 1976 etablerat sig som ledande varumärke och butikskoncept för barnkläder i kvalitetssegmentet på den svenska marknaden och dess kläder är kända för sin höga kvalitet, funktionalitet och design."
"JC Jeans Company grundades 1962 och är idag marknadsledande på jeans i Sverige. Jeans har en unik energi och lockelse. Det är demokratiskt och jämlikt, står för frihet och kreativitet. Vi är ett jeansföretag och vi rör oss i ett jeanssamhälle. Vår övertygelse är att jeans inte handlar om stil eller mode. Jeans är för alla. Alla är för jeans. Jeans for all!"
"Brothers öppnade första butiken år 1992. I våra butiker hittar du den kompletta manliga garderoben; från välsittande kostymer och kavajer med tillhörande accessoarer ner till kalsongerna och allt däremellan. Brothers har både plaggen och kunskapen som gör att du lever livet lite snyggare."
"Sisters öppnade första butiken år 2000. I Sisters koncept finns också en tanke om användbarhet och plaggen i kollektionerna matchas enkelt med varandra. På så sätt kan du som kund skapa din egna personliga stil. Personlig service är också en del av Sisters."
"Departments & Stores erbjuder en unik distributionsplattform för nationella och internationella varumärken på den starka marknadsplatsen NK i Stockholm och Göteborg._
Departments & Stores erbjuder ett noga sammansatt sortiment av kvalitetsprodukter från externa varumärken inom sortimentsområdena mode, skönhet och juveler/klockor i det övre kvalitets- och prissegmentet."
Butiker per RNB-butikskedja
Antal butiker per RNB-butikskedja (i slutet av maj 2013):
Polarn O. Pyret 139 st (36%)
JC 114 st (30%)
Brothers & Sisters 85 st (22%)
Varuhus 46 st (12%)
- - -
Summa 384 st (100%)
Polarn O. Pyret är alltså RNB:s största butikskedja mätt utifrån antal butiker men även JC är förhållandevis stort av hela RNB.
Andel franchisebutiker per kedja:
Polarn O. Pyret 57% (79 st)
Brothers & Sisters 34% (29 st)
JC 33% (38 st)
Departments & Stores 0% (0 st)
- - -
Summa 38% (146 st)
Dvs över hälften av Polarn O. Pyret-butikerna sköts av utomstående franchisetagare.
Ekonomisk utveckling per butikskedja
Sorterat per bokföringsår:
Bokföringsåret 2010/2011 (sep 2010-aug 2011)
Intäkter (andel av RNB:s totala intäkter):
Departments & stores 1 028 miljoner kr (35%)
JC 879 miljoner kr (30%)
Brothers & sisters 586 miljoner kr (20%)
Polarn O. Pyret 481 miljoner kr (16%)
- - -
Summa 3,0 miljarder kr (-3%)
Intäktsförändring jämfört med föregående bokföringsår:
Polarn O. Pyret +10%
Brothers & sisters -1%
JC -4%
Departments & stores -8%
- - -
Summa -3%
God intäktsökning för Polarn O. Pyret medan alla andra butikskedjor minska intäkterna.
Rörelseresultat (rörelsemarginal):
Departments & stores 74 miljoner kr (7%)
Polarn O. Pyret 69 miljoner kr (14%)
Brothers & Sisters 6 miljoner kr (1%)
JC -587 miljoner kr (-67%)
övrigt -72 miljoner kr
- - -
Summa -510 miljoner kr (-17%)
God rörelsemarginal för Polarn O. Pyret men brakförlust för JC.
Bokföringsåret 2011/2012 (sep 2011-aug 2012)
Intäkter under bokföringsåret 2011/2012 dvs sep 2011-aug 2012 (andel av RNB:s totala intäkter):
Departments & Stores 957 miljoner kr (34%)
JC 779 miljoner kr (28%)
Brothers & Sisters 549 miljoner kr (20%)
Polarn O. Pyret 515 miljoner kr (18%)
- - -
Summa 2,8 miljarder kr (100%)
Varje butikskedja utgör alltså en betydande del av RNB:s totala intäkter men D&S är intäktsmässigt störst.
Intäktsförändring under bokföringsåret 2011/2012 jämfört med föregående bokföringsår:
Polarn O. Pyret +7%
Brothers & Sisters -6%
Departments & Stores -7%
JC -11%
- - -
Summa -6%
Bara intäktsökning för Polarn O. Pyret men intäktsminskningar för övriga butikskedjor.
Rörelseresultat under bokföringsåret 2011/2012 (rörelsemarginal):
Departments & stores 58 miljoner kr (6%)
Polarn O. Pyret 33 miljoner kr (6%)
JC -111 miljoner kr (-14%)
Brothers & Sisters -244 miljoner kr (-44%)
- - -
Summa -303 miljoner kr (-11%)
Brakförlust för både Brothers & Sisters samt för JC. Negativt även att Polarn O. Pyrets rörelsemarginal mer än halverats jämfört med året innan.
Bokföringsåret 2012/2013 (9 månader, dvs sep 2012-maj 2013)
Intäkter:
Departments & stores 684 miljoner kr (35%)
JC 509 miljoner kr (26%)
Brothers & sisters 407 miljoner kr (21%)
Polarn O. Pyret 379 miljoner kr (19%)
- - -
Summa 2,0 miljarder kr (100%)
Intäktsförändring:
Brothers & sisters -1%
Polarn O. Pyret -4%
Departments & stores -6%
JC -14%
- - -
Summa -7%
Rörelseresultat (rörelsemarginal):
Departments & stores 34 miljoner kr (5%)
Polarn O. Pyret 15 miljoner kr (4%)
Brothers & sisters -25 miljoner kr (-6%)
JC -58 miljoner kr (-11%)
övrigt -21 miljoner kr
- - -
Summa -55 miljoner kr (-3%)
Därtill kommer alltså nedskrivningen i q2 med 260 miljoner kr avseende det bokförda tillgångsvärdet på JC.
Rörelsemarginalerna för D&S och POP verkar fortsätta krympa medan B&S och JC går med fortsatta förluster.
Omsorterat per butikskedja blir utvecklingen alltså följande:
Departments & Stores
Antal butiker:
2010/2011: 49 st
2011/2012: 47 st
2012/2013 (9 mån): 46 st
Intäkter:
2010/2011: 1 028 miljoner kr (-8%)
2011/2012: 957 miljoner kr (-7%)
2012/2013 (9 mån): 684 miljoner kr (-6%)
Rörelseresultat (rörelsemarginal):
2010/2011: 74 miljoner kr (7%)
2011/2012: 58 miljoner kr (6%)
2012/2013 (9 mån): 34 miljoner kr (5%)
Fallande intäkter och krympande rörelsemarginal.
Polarn O. Pyret
Antal butiker:
2010/2011: 117 st
2011/2012: 130 st
2012/2013 (9 mån): 139 st
Intäkter:
2010/2011: 481 miljoner kr (+10%)
2011/2012: 515 miljoner kr (+7%)
2012/2013 (9 mån): 379 miljoner kr (-4%)
Rörelseresultat:
2010/2011: 14%
2011/2012: 6%
2012/2013 (9 mån): 4%
Intäktstillväxten har bytts till krympande intäkter, samtidigt som rörelsemarginalen krymper.
Brothers & sisters
Antal butiker:
2010/2011: 80 st
2011/2012: 85 st
2012/2013 (9 mån): 85 st
Intäkter (intäktsförändring från samma period föregående år):
2010/2011: 586 miljoner kr (-1%)
2011/2012: 549 miljoner kr (-6%)
2012/2013 (9 mån): 407 miljoner kr (-1%)
Rörelsemarginal (rörelsemarginal):
2010/2011: 6 miljoner kr (1%)
2011/2012: -244 miljoner kr (-44%)
2012/2013 (9 mån): -25 miljoner kr (-6%)
Fallande intäkter och förluster.
JC
Antal butiker:
2010/2011: 146 st
2011/2012: 117 st
2012/2013 (9 mån): 114 st
Intäkter:
2010/2011: 879 miljoner kr (-4%)
2011/2012: 779 miljoner kr (-11%)
2012/2013 (9 mån): 509 miljoner kr (-14%)
Rörelseresultat (rörelsemarginal):
2010/2011: -587 miljoner kr (-67%)
2011/2012: -111 miljoner kr (-14%)
2012/2013 (9 mån): -58 miljoner kr (-11%)
Dvs intäktsminskningen verkar tillta samtidigt som förlustnivån är fortsatt hög.
RNB totalt
Antal butiker (i slutet av respektive period):
2010/2011: 392 st
2011/2012: 379 st
2012/2013 (9 mån): 384 st
Intäkter:
2010/2011: 3,0 miljarder kr (-3%)
2011/2012: 2,8 miljarder kr (-6%)
2012/2013 (9 mån): 2,0 miljarder kr (-7%)
Rörelseresultat (rörelsemarginal):
2010/2011: -510 miljoner kr (-17%)
2011/2012: -303 miljoner kr (-11%)
2012/2013 (9 mån): -55 miljoner kr (-3%)*
*Därtill kommer -260 miljoner kr pga nedskrivning av bokfört tillgängsvärde för JC.
Intäktsminskning tilltar och förlustnivån är fortsatt hög.
RNB:s ekonomiska utveckling per kvartal
Intäkter:
2011/2012:
q1 (sep-nov 2011): 754 miljoner kr (-4%)
q2 (dec 2011-feb 2012): 754 miljoner kr (-2%)
q3 (mars-maj 2012): 613 miljoner kr (-9%)
q4 (jun-aug 2012): 671 miljoner kr (-8%)
2012/2013:
q1 (sep-nov 2012): 668 miljoner kr (-11%)
q2 (dec 2012-feb 2013): 702 miljoner kr (-7%)
q3 (mars-maj 2013): 609 miljoner kr (-1%)
Dvs i bästa fall kan man ev tolka det som att intäktsminskningarna har börjat avta.
Rörelseresultat (rörelsemarginal):
2011/2012:
q1 (sep-nov 2011): -15 miljoner kr (-2%)
q2 (dec 2011-feb 2012): -25 miljoner kr (-3%)
q3 (mars-maj 2012): -34 miljoner kr (-6%)
q4 (jun-aug 2012): -29 miljoner kr (-4%)*
2012/2013:
q1 (sep-nov 2012): -1 miljon kr (0%)
q2 (dec 2012-feb 2013): -28 miljoner kr (-4%)**
q3 (mars-maj 2013): -27 miljoner kr (-4%)
*Exkl nedskrivning av bokförda tillgångsvärden på 201 miljoner kr för Brothers & sisters.
**EXkl nedskrivning av bokförda tillgångsvärden på 260 miljoner kr för JC.
Nettoresultat:
2011/2012:
q1 (sep-nov 2011): -28 miljoner kr
q2 (dec 2011-feb 2012): -20 miljoner kr
q3 (mars-maj 2012): -32 miljoner kr
q4 (jun-aug 2012): -250 miljoner kr*
2012/2013:
q1 (sep-nov 2012): -11 miljon kr
q2 (dec 2012-feb 2013): -300 miljoner kr**
q3 (mars-maj 2013): -30 miljoner kr
*Inkl nedskrivning av bokförda tillgångsvärden på 201 miljoner kr för Brothers & sisters före skatt.
**Inkl nedskrivning av bokförda tillgångsvärden på 260 miljoner kr för JC (varav -203 miljoner kr i resultateffekt efter skatt).
Intäkter per månad
Som nämnts ovan anger RNB månadsvisa rapporter över intäktsutvecklingen.
Månadsrapporterna avser intäkterna i RNB:s egna butiker (dvs ej butiker som drivs av franchisetagare). De egna butikerna svarar för ca 80% av RNB:s totala intäkter.
Så här har intäkterna per månad sett ut i RNB:s egna butiker under innevarande bokföringsår:
sep 2012: 241 miljoner kr (-2%)
okt 2012: 236 miljoner kr (-6%)
nov 2012: 217 miljoner kr (-4%)
dec 2012: 361 miljoner kr (-5%)
jan 2013: 244 miljoner kr (+6%)
feb 2013: 148 miljoner kr (-5%)
mars 2013: 192 miljoner kr (-6%)
apr 2013: 218 miljoner kr (+5%)
maj 2013: 214 miljoner kr (+3%)
Dvs positivt med ökade intäkter de två senaste månaderna.
Återstår nu att se om den utvecklingen kommer att hålla i sig.
Nästa månadsrapport väntas alltså komma i nästa vecka (mån 8 juli 2013 till fre 12 juli 2013) eller möjligen veckan därpå.
//Edit: Månadsrapporten för juni 2013 kom 12 juli 2013 och blev enl följande:
jun 2013: 247 miljoner kr (-6%)
Intäktsförändringen var -7% i jämförbara butiker exkl valutaeffekter.
http://investors.rnb.se/files/press/rnb/201307105836-1.pdf
//
De senaste kvartalen per butikskedja
Departments & Stores
Intäkter:
2011/2012:
q4 (jun-aug 2012): 228 miljoner kr (-11%)
2012/2013:
q1 (sep-nov 2012): 228 miljoner kr (-11%)
q2 (dec 2012-feb 2013): 254 miljoner kr (-6%)
q3 (mars-maj 2013): 202 miljoner kr (-1%)
- - -
Summa senast rapporterade 12 mån: 912 miljoner kr (-8%)
Oroväckande intäktsminskningar för D&S, men har läget börjat förbättras nu?
Rörelseresultat (rörelsemarginal):
2011/2012:
q4 (jun-aug 2012): 27 miljoner kr (12%)
2012/2013:
q1 (sep-nov 2012): 19 miljoner kr (8%)
q2 (dec 2012-feb 2013): 17 miljoner kr (7%)
q3 (mars-maj 2013): -1 miljon kr (0%)
- - -
Summa senast rapporterade 12 mån: 62 miljoner kr (7%)
Polarn O. Pyret
Intäkter:
2011/2012: 121 miljoner kr (+12%)
q4 (jun-aug 2012):
2012/2013:
q1 (sep-nov 2012): 134 miljoner kr (-15%)
q2 (dec 2012-feb 2013): 134 miljoner kr (-1%)
q3 (mars-maj 2013): 111 miljoner kr (+9%)
- - -
Summa senast rapporterade 12 mån: 500 miljoner kr (-1%)
Rörelseresultat (rörelsemarginal):
2011/2012:
q4 (jun-aug 2012): -2 miljoner kr (-2%)
2012/2013:
q1 (sep-nov 2012): 11 miljoner kr (8%)
q2 (dec 2012-feb 2013): 5 miljoner kr (4%)
q3 (mars-maj 2013): 0 kr (0%)
- - -
Summa senast rapporterade 12 mån: 14 miljoner kr (3%)
JC
Intäkter:
2011/2012:
q4 (jun-aug 2012): 187 miljoner kr (-18%)
2012/2013:
q1 (sep-nov 2012): 174 miljoner kr (-14%)
q2 (dec 2012-feb 2013): 171 miljoner kr (-19%)
q3 (mars-maj 2013): 164 miljoner kr (-8%)
- - -
Summa senast rapporterade 12 mån: 696 miljoner kr (-15%)
De kraftiga intäktsminskningarna för JC förklaras väl både av att butiker stängts och minskad försäljning i kvarvarande butiker.
Rörelseresultat (rörelsemarginal):
2011/2012:
q4 (jun-aug 2012): -23 miljoner kr (-12%)
2012/2013:
q1 (sep-nov 2012): -21 miljoner kr (-12%)
q2 (dec 2012-feb 2013): -290 miljoner kr* (-170%)
q3 (mars-maj 2013): -8 miljoner kr (-5%)
- - -
Summa senast rapporterade 12 mån: -342 miljoner kr** (-50%)
*-30 miljoner kr (rörelsemarginal -18%) exkl engångsnedskrivning på 260 miljoner kr.
**-82 miljoner kr (rörelsemarginal -12%) exkl engångsnedskrivning på 260 miljoner kr.
Brothers & Sisters
Intäkter:
2011/2012:
q4 (jun-aug 2012): 136 miljoner kr (-6%)
2012/2013:
q1 (sep-nov 2012): 133 miljoner kr (-10%)
q2 (dec 2012-feb 2013): 143 miljoner kr (+5%)
q3 (mars-maj 2013): 132 miljoner kr (+1%)
- - -
Summa senast rapporterade 12 mån: 544 miljoner kr (-3%)
Positivt med stigande intäkter för Brothers & Sisters de två senaste kvartalen.
Rörelseresultat (rörelsemarginal):
2011/2012:
q4 (jun-aug 2012): -221 miljoner kr* (-163%)
2012/2013:
q1 (sep-nov 2012): -6 miljoner kr (-5%)
q2 (dec 2012-feb 2013): -9 miljoner kr (-6%)
q3 (mars-maj 2013): -10 miljoner kr (-8%)
- - -
Summa senast rapporterade 12 mån: -246 miljoner kr** (-45%)
*-20 miljoner kr (-15%) exkl engångsnedskrivning på 201 miljoner kr.
**-45 miljoner kr (-8%) exkl engångsnedskrivning på 201 miljoner kr.
Strukturförändringar bla
RNB har på sistone genomfört flera strukturförändringar med sina butikskedjor för att försöka få ordning på lönsamheten:
• I Sisters har de egna varumärkena upphört och de separata Sisters-butikerna lagts ned. Kvar finns endast vissa Sisters-avdelningar i butiker tillsammans med Brothers, där Sisters-avdelningarna endast säljer kläder från utomstående klädföretag. I vissa kombinerade Brothers- och Sisters-butiker (så kallade "duo-butiker") har Sisters-avdelningen lagts ned. Sisters ska nu läggas ner helt till och med feb år 2014.
• JC har lagt ner sin verksamhet i Norge. Under bokföringsåret 2010/2011 (sep 2010-aug 2011) beslutades om att minska antalet JC-butiker i Norge från 21 st till 5 st i ett första steg. Under bokföringsåret 2011/2012 lades JC:s verksamhet i Norge ner helt.
Under bokföringsåret 2012/2013 stänger JC ner butiker i Sverige och Finland. 23 st JC-butiker ska stängas i de två länderna under bokföringsåret. Fokus ligger på att snarast möjligt stänga ner JC-butiker som går med förlust.
JC har totalt sett gått med förlust under lång tid och RNB har inlett en utredning av JC:s framtid. Utredningen ska presenteras i samband med resultatrapporten för q1 i bokföringsåret 2013/2014 som väntas komma i jan 2014. Besluten om hur RNB ska göra med JC kommer att fattas under hösten 2013.
RNB verkar inte utesluta några alternativ såsom en avyttring av JC, nedläggning eller att behålla JC och försöka få ordning på butikskedjan genom förändringar (eller en kombination av de tre alternativen?).
• Under bokföringsåret 2011/2012 la RNB ner sin verksamhet i Danmark för Departments & stores.
Sedan år 2006 har RNB haft butiken Kosta Outlet Mode som haft lagerutförsäljning billigt av varumärkeskläder. Butiken har ingått i Departments & stores. Butiken har nått upp till intäkter på 50-60 miljoner kr per år och ett rörelseresultat på några miljoner kr i vinst. I slutet av maj 2013 kom besked om att RNB säljer butiken vilket ger ett kassatillskott på 10 miljoner kr.
• I samband med att RNB i feb 2013 bad om det senaste kapitaltillskottet på 400-500 miljoner kr uppgavs att RNB:s strategi är att fokusera på Polarn O. Pyret samt Departments & Stores. Det meddelades även att en utredning av JC:s framtid genomförs eftersom JC har haft en dålig utveckling under lång tid utan förbättring.
Vd Magnus Håkansson
I början av 2011 kom besked om att skåningen Magnus Håkansson skulle tillträda som ny vd för RNB.
Men han var inte helt ny på bolaget utan var styrelseordförande sedan år 2010.
Innan han tillträdde som vd för RNB var han vd för hemelektronik-butikskedjan Expert i Sverige som väl gick i konkurs. Det var dock under hösten 2012 som Expert i Sverige gick i konkurs, dvs en bit efter att Håkansson lämnade Expert.
Här pratar han i ett videoklipp (upplagt i apr 2010) då han fortfarande var vd för Expert: http://www.youtube.com/watch?v=_eJLFc_4vzc
Vd-ersättning
Under RNB:s bokföringsår 2011/2012 (sep 2011-aug 2012) kvitterade Håkansson ut en lön på 3,2 miljoner kr plus en bonus på 0,25 miljoner kr och pensionsförmåner på 1 miljon kr (30% av grundlönen) enl RNB:s senaste årsredovisning: http://investors.rnb.se/files/press/rnb/RNB_AR_2011_2012.pdf
Håkanssons bonus kan uppgå till max 0,75 miljoner kr per år och baseras på utvecklingen för RNB:s resultat och kassaflöde.
Som jämförelse kan nämnas ett tidigare blogginlägg (från 1 juli 2013) enl vilket industriföretaget Sandviks vd Olof Faxander under 2012 fick ut en grundlön på drygt 10 miljoner kr plus bonus på drygt 4 miljoner kr plus pensionsförmåner på 35% av grundlönen: http://www.redeye.se/aktiebloggen/sandvik/salj-sandvik-aktien
Men Sandvik har ett börsvärde kring 100 miljarder kr så frågan är om Håkanssons lön i så fall är lite väl mastig med tanke på att RNB:s börsvärde bara ligger kring 300 miljoner kr.
Vd-kommentarer
Ur Håkanssons vd-ord i RNB:s senaste resultatrapporter:
Resultatrapporten för q3 (mars-maj 2013) som är daterad 27 jun 2013:
• Klädmarknaden var generellt svag under kvartalet, och förväntas fortsätta vara det.
• För RNB gick Brothers & sisters samt JC dåligt under kvartalet medan Polarn O. Pyret samt Departments & stores gick bättre.
• RNB:s resultat är något mindre dåligt, men framför allt JC går med fortsatt stor förlust.
• Polarn O. Pyret fortsätter att fila på och förbättra sitt koncept inkl produktsortiment och reklam. POP fortsätter att öppna nya butiker i Sverige och har även börjat öppna butiker i Holland.
• JC fortsätter stänga butiker och för kvarvarande butiker fokuseras ytterligare på jeans och jeans-relaterade kläder.
• Department & stores har i mars 2013 öppnat en butik för franska lyxvarumärket Hermès i NK:s varuhus i Stockholm. Butikens intäkter har sedan dess utvecklats bra.
• Det finns tillväxtpotential i POP och D&S.
• Målet är att RNB ska nå sin lönsamhetspotential under bokföringsåret 2013/2014 (dvs sep 2013-aug 2014).
http://investors.rnb.se/files/press/rnb/201306260048-1.pdf
Ur Håkanssons vd-ård i RNB:s årsredovisning för bokföringsåret 2012/2013. (Årsredovisningen är daterad 27 dec 2012.)
• Under bokföringsåret var klädmarknaden generellt fortsatt svag och konkurrensen ökade.
• Under bokföringsåret var förändringen av försäljningen på den totala klädmarknaden i Sverige -4% jämfört med bokföringsåret dessförinnan samtidigt som RNB:s jämförbara butiker hade en försäljningsförändring på -6%.
• Under tre av bokföringsårets fyra kvartal hade RNB dock bättre försäljningsförändring i sina butiker än klädmarknaden som helhet. Det var särskilt q4 i bokföringsåret som RNB hade en dålig försäljning i sina butiker.
• Bland olika satsningar inom RNB finns tex att alla bolagets butikskedjor börjat sälja sina kläder via internet (utöver butiksförsäljningen). Satsningar har även gjorts på att minska RNB:s varulager. RNB har även tagit över en del butiker som tidigare drivits av franchisetagare.
http://investors.rnb.se/files/press/rnb/RNB_AR_2011_2012.pdf
I övrigt ur RNB:s prospekt om nyemissionen. (Prospektet är daterat 4 apr 2013.)
• POP har god tillväxtpotential genom att öppna nya butiker utomlands och att satsa på försäljning via internet. För butiksexpansionen utomlands prioriteras Storbritannien och Holland. POP har goda möjligheter att höja sin rörelsemarginal via inköp, produktsortiment och intäktsökningar.
POP har som mål att öka antalet butiker (främst utomlands) med 15-20 st per år (jämfört med att POP hade 139 butiker per slutet av maj 2013). Rörelsemarginalen ska uppgå till minst 10%.
• För Departments & stores är utvecklingen stabil med stabila kassaflöden. Tillväxtpotential finns i att öppna nya butiker fokuserade på lyxvarumärken. D&S kan köpa mer butiksyta i NK-varuhusen i Stockholm och Göteborg och även etablera butiker i andra varuhus.
D&S ekonomiska mål är en rörelsemarginal på 6-7%.
• Brothers har en stabil marknadsposition och potential finns att utveckla (stärka?) den positionen. Det underlättas av att Sisters nu läggs ner så att ökat fokus kan läggas på Brothers.
Brothers ekonomiska mål är en rörelsemarginal på 4-6%.
• Vad gäller intäktsutvecklingen för RNB som helhet ligger fokus på kort och medellångsikt på att förbättra RNB:s resultat snarare än att öka intäkterna.
• Vad gäller resultatutvecklingen är RNB:s mål att nå positivt rörelseresultat under bokföringsåret 2013/2014 (sep 2013-aug 2014) och att långsiktigt nå en rörelsemarginal (rörelseresultat delat med intäkter) på 5%.
http://www.rnb.se/PageFiles/1524/RNB%20Retail%20and%20Brands_prospekt_130404_556495%204682.pdf
Ett positivt scenario
Ett enkelt grepp vore att avyttra eller lägga ner allt i RNB utom de "friska" delarna Polarn O. Pyret samt Department & stores.
Intäkter och rörelseresultat (rörelsemarginal) under senast rapporterade 12 mån (jun 2012-maj 2013):
• POP: Intäkter på 500 miljoner kr och ett rörelseresultat på 14 miljoner kr (rörelsemarginal 3%).
• D&S: Intäkter på 912 miljoner kr och ett rörelseresultat på 62 miljoner kr (rörelsemarginal 7%).
- - -
Summa RNB: Intäkter på 1 412 miljoner kr och ett rörelseresultat på 76 miljoner kr (rörelsemarginal 5%).
Säg att RNB får betala en ränta på 8-9% per år på sin nettoskuld.
Efter avdrag för 22% skatt återstår då ett nettoresultat på ca 40 miljoner kr per år för RNB (motsvarande drygt 1 kr per aktie).
RNB-aktien handlas med de förutsättningarna i så fall vid nuvarande börskurs på drygt 9 kr till ett p/e-tal kring 8 vilket ju låter billigt.
Obs då att de är när POP bara har en rörelsemarginal på 3% medan målet som nämnt ligger på 10%.
Och om POP ska öppna 15-20 nya butiker per år innebär det en tillväxttakt på 11-14% åtminstone det första året. Andra året blir det i så fall en tillväxttakt på 10-13% osv.
Med både en sådan intäktstillväxt och höjd rörelsemarginal kommer POP:s rörelseresultat att stiga ganska kraftigt framöver.
Säg att POP når en intäktstillväxt på 8% per år de kommande fem åren och i slutet av den femårsperioden når en rörelsemarginal på 10%.
Då kommer POP att ha intäkter på 700-750 miljoner kr per år och en rörelsemarginal på 70-75 miljoner kr.
Och säg att D&S kan ha en intäktstillväxt på 5% per år de kommande fem åren och en rörelsemarginal på 6-7% enl målnivån.
Då kommer D&S att om fem år ha intäkter på 1,1-1,2 miljarder kr per år och ett rörelseresultat på ca 70-80 miljoner kr.
Det ger alltså RNB om fem år totala intäkter på 1,9 miljarder kr och ett rörelseresultat på ca 140-160 miljoner kr.
Efter avdrag för samma årliga räntekostnad som idag (8,5% gånger en nettoskuld på ca 300 miljoner kr = årlig räntekostnad ca 26 miljoner kr) och 22% skatt på rörelseresultatet minus räntekostnaden, blir det kvar ett resultat efter skatt på 90-100 miljoner kr motsvarande ett resultat per aktie på knappt 3 kr (i årstakt om fem år alltså).
Och med ett sådant resultat per aktie om fem år handlas alltså RNB-aktien vid nuvarande börskurs på 9,35 kr till ett p/e-tal på 3-4.
Men utmaningar kvarstår
Ett p/e-tal på 3-4 låter ju i så fall jättebilligt vid nuvarande RNB-aktiekurs kring 9.
Men för det första ligger det alltså flera år framåt i tiden.
Och för det andra är det om man antar att RNB bara består av POP och D&S, och för det tredje att POP och D&S får en positiv utveckling de kommande åren i linje med sina mål.
Men tyvärr finns ännu så länge surdegarna Brothers och JC kvar i RNB och frågetecken finns hur de kommer att utvecklas.
JC
Utgångspunkten är väl att JC:s förluster kommer att fortsätta, och att det kan bli stora engångskostnader för att lägga ner JC inom 1-2 år.
Ev finns risk för att RNB med sin fortsatt höga skuldsättning i dagsläget trots vårens kapitaltillskott, kommer att behöva be om ytterligare kapitaltillskott för att kunna bekosta en nedläggning av JC.
Under senast rapporterade 12 mån (dvs jun 2012-maj 2013) hade JC intäkter kring 700 miljoner kr och en förlust på drygt 80 miljoner kr (rörelsemarginal -12%) exkl engångsnedskrivningen på 260 miljoner kr.
Säg att det blir engångskostnader på 150-200 miljoner kr (om man tar i lite) för att lägga ner JC:s kvarvarande 114 butiker, säga upp JC:s 400-500 anställda och sälja ut JC:s varulager.
Säg att RNB finansierar hela den engångskostnaden med ett kapitaltillskott från aktieägarna.
Förenklat skulle RNB vid nuvarande börskurs 9,35 kr behöva ge ut ca 15-20 miljoner nya aktier till den börskursen för att få in 150-200 miljoner kr för att lägga ner JC.
Antalet RNB-aktier ökar i så fall från dagens 34 miljoner st till 50-55 miljoner st.
Ovannämnda bedömda resultatpotential på 90-100 miljoner kr per år i resultat efter skatt inom fem år för RNB (bestående av bara POP och D&S) blir då ett resultat per aktie på 1,60-1,80 kr i årstakt med 50-55 miljoner utestående RNB-aktier (istället för ett resultat per aktie på knappt 3 kr med nuvarande 34 miljoner aktier).
Då får man alltså ställa sig frågan om det är värt att köpa RNB-aktien för drygt 9 kr idag om bolaget kan generera ett resultat per aktie på 1,60-1,80 kr per år inom fem år.
Det blir alltså ett p/e-tal på 5-6 vilket är högre än p/e 3-4 utan en ytterligare nyemission.
På sikt så är säkert p/e 5-6 också billigt om RNB tex får fart på intäktstillväxten hos POP. Då kan aktien säkert värderas uppåt p/e 12-15 om det vill sig väl.
Men när RNB ev kommer att behöva be om detta ytterligare kapitaltillskott på 150-200 miljoner kr så lär aktien falla kraftigt från dagens nivå.
Och då kan det bli bra köpläge om RNB-aktien kommer ner i säg motsvarande 4-5 kr (eller åtminstone kan man utvärdera då om det är läge att gå in i aktien).
Brothers
För enkelhetens skull har här antagits att Brothers i princip i alla fall kommer att klara av att nå nollresultat långsiktigt, vilket gör den butikskedjan värd noll kr (dvs i alla fall ingen belastning på övriga RNB med POP och D&S som russinen i kakan).
Under senast rapporterade 12 mån (jun 2013-maj 2013 hade Brothers intäkter på 544 miljoner kr och ett rörelseresultat på -246 miljoner kr (inkl engångsnedskrivningen på 201 miljoner kr). Exkl engångsnedskrivningen blev rörelseresultatet -45 miljoner kr motsvarande en rörelsemarginal på -8%.
Dvs Brothers (som ju fortfarande även innehåller Sisters) går med fortsatt stora förluster och lär så göra tills Sisters är helt avvecklat i feb 2014.
Det innebär alltså en ytterligare resultatbelastning tills dess.
Det är åtta månader kvar tills feb 2014 så med en förlusttakt på 40-50 miljoner kr tills dess blir det fortsatta förluster på 30 miljon… [content has been truncated]