Än så länge har inte orginallurarna som följer med tex musikspelare räckt till för oss konsumenter utan vi har velat komplettera dom med ett par lite bättre hörlurar eller in ears lurar.

Marknaden för tabblets ,smartphones och musikspelare är värd ungefär 2500 miljarder kronor. Samtidigt motsvarar eftermarknaden för hörlurar mindre än 1 procent av den (sett till värde) och därför är det förmodligen inte lönt för mobiltillverkarna att utveckla riktiga hög kvalitets hörlurar skälva.

De gör halvhjärtade försök för att ha ett komplett sortiment för de märkestrogna. Detta öppnar upp stora möjligheter för snabbväxande företag att utveckla bättre modeller. Ett företag kan ju inte syssla med allt samtidigt utan är tvungen att rikta sin uppmärksamhet på sin kärnverksamhet. Undantag finns ju naturligtvis med konglomerat som General Elektrik.

Som då i sin tur är uppdelat i divisioner som sköts som enskilda företag. Eftersom hörlurarna inte är en helt integrerad del med mobiltelefonen så finns det många fördelar med att nich aktörer kommer in och knaprar marknadsandelar. Ungefär som batterier till radiostyrda bilar som produceras någon annanstans.

Skälva grunderna i ekonomisk teori är att producera mycket av det som du är bra på och köpa in det som någon annan är duktig på. Är du exvis producent av kylskåp så är det en bättre deal utav dig skälv att poducera ett kylskåp till som du säljer om du behöver en tv som du köper in än att starta upp en produktion av tv apparater.

Jays är ett företag som ni nog har läst mycket om här på Redeye som designar, utvecklar och säljer hörlurar med övervikt för in ears hörlurar. Produktionen sker hos kontraktstillverkare i Kina. Övriga logistiken är nationella distributörer som lagerhåller vidareförsäljer hörlurarna.Andra partners är onlinedetaljister, multinationella aktörer, elektronikkedjor samt specialister. Dessutom så har de en nyöppnad butik. Jays concept store på Södermalm i Stockholm.

Jays har ett stort utbud av in earslurar som T-Jays four, a-jays one+,a-Jays four samt många fler. De släpper kontinuerlig nya modeller som kan ses på deras hemsida. Där finns mycket intressant information. Vad som är den gemensamma nämnaren för produkt utbudet är att tillhandahålla kvalitetshörlurar till ganska bra priser.

Bolaget har vunnit ett stort antal utmärkelser och tävlingar hos välrenomerade publikationer.Att påstå att de befinner sig under stark tillväxt är en underdrift och omdömena och ovationerna haglar in.Deras försäljningsutveckling har sätt ut som följer med första q1 april-juli 2010.

Q1 0 mkr Q2 3 mkr Q3 6 mkr Q4 6 mkr

Q1 8 mkr Q2 12 mkr Q3 18 mkr Q4 15 mkr

Här kan man se att årstillväxten ligger på över 120 procent och det bässta kvartalen är Q1 Q2 samt Q3 som ökar jämt. Det senaste Q4 drabbas av engångseffekter som lageruppbyggnad för julhandeln hos de tidigare kvartalen samt en specifik Samsung beställning i Q3 som boostade det kvartalet. Några saker som har inträffat under det gångna året.

8/6 Jays öppnar egen webbutik för att kunna möta efterfrågan.

15/6 Jays i sammarbete med Frequency Telecom för den brittiska marknaden.

3/8 Jays i sammarbete med en av de största distributionsföretaget i Syd Korea vilkett kan öppna upp för 3000 nya butiker.

Jays har även tagit fram en Androids app som gör det enklare för användare att finkalibrera ljudupplevelsen.

I början av året så såldes Jays i 2500 butiker vilkett sedan har ökat för det nu kommande rapporterande kvartalet Q1 till 4000 st. Idag sälj de i mer än 5000 butiker i över 30 länder med Sverige som den enskilt största marknaden med 38 % av försäljningen. Det bådar gott eftersom de har sålts mest här och ökar fortfarande. Alltså andra marknader har långt kvar till sin peak om det nu finns någon inom smartphones.

Största ägare är Six sis Ag med 17.2 %, Tranferator med 11.6 % samt Rune Torbjörnsom VD med 2.9 % som kommer från Doro som ju gjort en bra resa mycket tack vare att Rune sattsade på äldreanpassade telefoner för pensionärer.

Det nyligen avslutade räkenskapsåret som ligger ännu längre tillbaks i tiden slutade med en omsättning på ca 50 mkr. Nu befinner vi oss mitt i det andra kvartalet och vi borde kunna räkna med en försäljning på 100 mkr för helåret. Gör man en prognos med rimliga antaganden så borde omsättningsutvecklingen se ut så här för de kommande fyra kvartalen.

Q1 20 mkr Q2 25 mkr Q3 30 mkr Q4 30 mkr

Alltså omsättningen det sista kvartalet ökar inte som tidigare pga säsongseffekter. Vinstutvecklingen borde bli som följer försiktigt räknat eftersom bolaget nu i princip har nått break even.

Q1 1 mkr Q2 2 mkr Q3 3 mkr Q4 3 mkr.

Vi befinner oss just nu i Q2 an som dock ej skall rapporteras på ett tag och värderingen borde bli då med pe-tal 20. 160 mkr vilkett ungefär motsvara en kurs på 23 kr. Om man tittar någr år in i framtiden och räknar med att vinnsttillväxten är 200 % per år fram tom 2017 så får vi följande värdering och börskurs.

2013 25 kr 2014 75 kr 2015 225 kr 2016 675 kr 2017 2025 kr

Det räcker alltså med att vinstutveclingen pågår under några år för att väsentliga värden skall byggas upp i företaget och det kan vara möjligt genom att den underliggande tillväxten hos smartphones och musikspelare är så stark och förväntas inte mattas på ett bra tag.

Tex hörlurstillvärkaren Zounds med Urbanears ökade till 10000 butiker på bara några år och säljer idag för 370 mkr.