RIKTKURS - 19998 SEK / AKTIE!!!
2010-11-19 21:52, Edited at: 2010-11-19 21:52Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Ja jag kan väl erkänna att rubriken är lite provocerande men den passar ändå till bloggen.
Det har i ett flertal bloggar belysts problemet och relevansen med riktkurser. Vi ser dessa riktkurser överallt, i bloggar, analyser, från professionella analytiker och från amatörer så som jag själv. Det är ju inte ovanligt att riktkurserna är flera 100% från dagskursen. Efter StockUp´s kommentar till min SensoDetect blogg idag så började jag reflektera över hur jag jobbar med riktkurser på mina innehav samt vikten av riktkurserna.
Stockup frågade bl.a. i min SensoDetect blogg hur jag räknat fram den riktkurs jag satt och han / hon hade själv några räkneexempel (se länk nedan).
När jag räknar fram riktkurser på mina innehav så är de MYCKET grovt framräknade. Ofta för att i de småbolag som jag investerar i så finns det för lite historik och för många hypotetiska faktorer att ta hänsyn till. En riktkurs, på kronan rätt, i ett sådant bolag är därför helt meningslös enligt mig. Jag behöver inte heller någon exakt riktkurs. Att aktien är för lågt värderad och att det finns betydlig potential är det viktiga för mig.
På något sätt måste jag ju ändå räkna på bolaget och dess potential. Jag gör då bedömningar, jämför med konkurrenter, försöker värdera chansen för positiva respektive risken för negativa utfall, bedömningar om hur stor marknadsandel som bolaget kan ta och så vidare. Riktkursen som jag sedan kommer fram till ger en liten fingervisning om hur köpvärt bolaget är. Jag räknar alltid lägre än vad som jag anser vara motiverat för att ha ordentliga marginaler.
Tidsaspekten är såklart ännu en faktor att ta hänsyn till. Det är kanske inte är helt omotiverat med en riktkurs likt rubrikens för en aktie som idag ligger kring 300 SEK om riktkursen är på 10-20 år.
Det är egentligen inte det viktigaste för mig om det är en 50%, 100% eller 1000% upprida. Bara uppsidan är rejäl vid ett positivt utfall och att chansen för ett sådant är stort.
Jag brukar räkna på vad jag anser är motiverat värde på aktien idag eller de närmaste året / halvåret. Riktkursen använder jag som en del i att jämföra mitt innehav mot andra alternativa placeringar.
Att använda sina "personliga riktkurser" som jag och andra gör i sina bloggar kan således bli missvisande då läsaren inte alltid vet vilka variabler som är med i beräkningarna. När jag har en rubrik i stil riktkurs XXX så är det i huvudsak inte den exakta riktkursen jag vill belysa utan att det finns en betydande potential i aktien. Jag förutsätter sedan att den som blir intresserad även gör en egen utvärdering av bolaget. En del bloggare / skribenter som t ex Kalles Farsa och Löparen, som har ett bra trackrecord, har nog en hel drös som blint följer dem utan att själv analysera bolagen. Men för mer anonyma bloggare så som jag själv tror jag nog att läsarna lägger ner lite krut själva innan de investerar.
Med ovan sagt menar jag inte att det är en värdelös idé att "ta rygg" på någon erkänt duktig aktiehaj. Det kan nog vara lönsamt för den som inte har tid att granska sina innehav närmare. Det är dock inte så jag investerar och inget jag starkt rekommenderar.
Riktkursen blir ofta kraftigt varierande beroende på vilken värderingsmodell som används. Jag tänker inte gå in på de olika värderingsmodellerna men som bekant är det ju allt från fundamentala till tekniska och allt där emellan. Kan lite kort nämna att jag utgår från en fundamental analys och försöker hitta en teknisk attraktiv nivå att kliva in på.
Om min uppsida på riktkursen blir kraftigt över dagens kurs, oavsett hur man räknar, så anser jag att man är något mycket intressant på spåren och då är det värt att forska vidare i caset. Mitt senaste case där är SensoDetect.
I de större etablerade bolagen är det aningen lättare med riktkurser då de oftast är vinstgivande, har produkter på marknaden, har lång historik och är mer transparenta.
Men, ärligt talat, hur kul är det att investera i gamla "gubbaktier" ; )
Ha en trevlig helg och kom gärna med synpunkter.
//HUNDEN
Länkar:
Min SensoDetect blogg som StockUp kommenterat:
http://bridge.redeye.se/aktiebloggen/sensodetect/sensodetect-varderingen
Löparns blogg där riktkurser diskuteras vilt:
Björnes analys av Dignitana där riktkursen ifrågasätts: