Rekordsiffror? Ayima tidigarelägger rapport och har en av börsens minsta freefloats
2017-11-08 10:37Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Det snabbt växande globala IT-bolaget Ayima som är noterat på Aktietorget har beslutat att tidigarelägga publiceringen av delårsrapporten för årets tredje kvartal till den 15 november, jämfört med tidigare aviserade 23 november. Det framgår av ett pressmeddelande. Ayima är ett aktiecase som vecka för vecka blir mer och mer intressant. De duktiga entreprenörerna i grundarteamet har en vision om att bli nummer 1 inom sin nisch, och den som granskar deras 2017 ser tydliga tecken på att de är på väg att lyckas. När t o m svårflirtade Dagens Industri och Dagens Nyheter är kunder till dem, då känns setupen perfekt.
Generellt sett är det positivt när en rapport tidigareläggs, och med tanke på allt Ayima kommunicerat i år känns detta som en investeringschans man kanske inte bör missa nu när aktien fortfarande kan handlas under 40 kronor. Det är ont om aktier i freefloaten. När man räknar på det totala antalet aktier kontra storägare som sitter starkt och lång ser det tomt ut på säljsidan. De som gått in i aktien efter IPO:n i april verkar vilja vara med på hela resa entreprenörerna utlovat. Gör man samtidigt en bakåtcheck vid tidigare kursrörelser i höst när nyheter om avtal dykt upp, så ligger landet redo för en rejäl uppvärdering.
- Parallellt med detta har antalet småsparare i aktien ökat från ca 200 till nästan 500 idag.
- Spännande bolag med starka duktiga profiler i ledningen
- Imponerande snabb tillväxtfas i en bransch där intäkter tickar månadsvis i långa avtal.
Känns som att det kan bli mycket positiva siffror som presenteras i den tidigarelagda rapporten, efter en höst med nykundsavtal på ca 40-50 miljoner kronor. Utsikterna för Ayima har i flera pressreleaser meddelats vara mycket positiva med ett fortsatt fokus på den framgångsrika försäljningen och nya affärsutvecklingsstrategin som ska fortsätta in i 2018 och vidare.
Här är citat från Ayimas ledning och pressmeddelanden de senaste månaderna:
"These new engagements further reinforce confidence in the company’s international growth and expansion plans, establishing Ayima as a premier supplier of SEO in the US market."
"With the new business and continued expansions from existing long-term client engagements, the outlook is extremely positive for the rest of the 2017 and into 2018."
"Ayima’s monthly revenue figures continue to follow a positive trend. In October, the preliminary figure of 11.5 MSEK is 7.5% higher than the same period in 201"
"The outlook is positive with continued focus on the successful sales and new business development strategy continuing throughout Q4 and into 2018. This is expected to produce significant further growth."
Källa: https://www.ayima.com/investors
OM AYIMA:
"Ayima was founded in 2007, by Mike Jacobson, Mike Nott, Tim Webb and Rob Kerry. Starting out as a boutique Search Marketing consultancy, the company has evolved to offer full-service digital marketing in SEO (Organic Search), PPC (Paid Search), Display, Social, Content Marketing, Web Design and Website Development. Ayima has also launched a number of SaaS (Software as a Service) products, aiding the productivity and communication of digital marketers around the world.
Headquartered in London, Ayima also has offices in Stockholm, New York, Vancouver, San Francisco and Raleigh, NC. The company employs over 130 marketing professionals and provides digital performance services to global brands including British Airways, Verizon, O2, Bwin and Worldpay, as well as local market leaders such as Dagens Nyheter and Dagens Industri, in Sweden.
Ayima develops its own data and software platforms in-house, and is ISO 27001 certified. On 20 April 2017, Ayima announced its intention to list its shares on Aktietorget in Stockholm."