Post entry

Reinkarnation av The Marketing Group

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

För ett år sen var The Marketing Group ett hett samtalsämne på börsen. Nu har de hamnat under radarn medan den nya ledningen tagit fram en ny strategi och städat bort allt gammalt skräp med fokus på framtiden - det verkar som att TMG har hamnat i riktigt goda händer.

Det gamla TMG

The Marketing Group börsnoterades i juni 2016 och blev ökänt för att vara ett engelskt bolag baserat i Singapore som noterades på svenska First North helt utan någon svensk koppling. Det lovades guld och gröna skogar när förvärven av reklambyråer trillade in ett efter ett allt eftersom aktiekursen sköt i höjden, något som möjliggjordes genom att endast förvärva via apportemissioner. 17 bolag från 4 världsdelar anslöt sig till gruppen. Länk till lång men läsvärd artikel.

De första 6 veckorna bjöd på en +800% raket, från teckningskursen €1 till all time high på €9. Sen dess har det gått utför och aktiens resa har väckt väldigt många känslor, från kärlek till hat. De som hörde talas om TMG under hösten 2016 blev antingen avskräckta eller förlorade pengar på löftena som gavs.

Men det var då.

Det nya TMG

I november förra året tillträdde Adam Graham som CEO, baserad i London. Han hade arbetat på att starta upp något som kallades Project Oak med visionen om att skapa en modern och agil marknadsföringskoncern, dock med traditionella förvärvsmetoder och med fokus på verksamheten snarare än att växa för växandets skull.

Den 28 februari i år avgick hela den gamla styrelsen och ersattes med erfaret branschfolk, bland annat styrelseordförande Don Elgie, mest känd för att ha grundat Creston 2001 som såldes förra året för £75.8m.

Adam och Don bad i våras om aktieägarnas tålamod för att ägna sommaren åt att sätta den interna strukturen, ta fram en strategi och vidta åtgärder mot underpresterande dotterbolag. Det första kvartalet såg riktigt illa ut resultatmässigt och det har varit förhållandevis tyst kring TMG sen dess. Under tiden har de jobbat på i bakgrunden och under augusti gick de ut med följande kommunikation:

  • De har helt kapat den gamla ledningens affärsmodell och kommer att genomföra framtida förvärv med cirka 75% kontanta medel och 25% aktier.
  • Den 10:e augusti tillkännagavs det att tre underpresterande dotterbolag såldes tillbaka till grundarna vilket innebar att resultatet för Q1 justerades upp och TMG levererade vinst enligt förväntan i Q2, dock med förväntade goodwillnedskrivningar.
  • De har dessutom byggt upp infrastrukturen och rekryterat nyckelpersoner, och står nu redo att växa gruppen ytterligare genom strategiska förvärv. För att finansiera uppköp kommer de i första hand att ta banklån, Adam nämner i en intervju den 18:e augusti att en nyemission inte är aktuell i nuläget.

För att citera Adam Graham: “We are very keen to create a line in the sand between the past and future”

Värdering

Det tar tid att bygga upp förtroende. Hittills har det nya TMG levererat enligt förväntan och marknaden har reagerat positivt därefter från att ha bottnat på €0.37 i slutet av juni i år.

De levererade €770k EBITDA under första halvåret med ökade marginaler i Q2 jämfört med Q1. Edison Research anser bolaget vara undervärderat och beräknar en P/E 5.6, se deras analys från 18 augusti. Branschsnittet ligger på ca P/E 20.

Om TMG bevisar att de kan förvärva en stark reklambyrå (till att börja med) står kursen inför en potentiell ökning med 150-200% från dagens kurs på €0.60. Det är ingen överdrift utan baseras på att aktien handlas till en kraftig riskrabatt idag på grund av bolagets historik och rykte på svenska börsen. Det skulle trumfas av att ett starkt förvärv som banar väg inför framtiden.

Triggers

De triggers som ligger nära till hands är just förvärv och det finns en del sannolika kandidater som kan ligga väldigt nära i tiden.

  • Den 26/9 2016 gick ett pressmeddelande ut att The Marketing Group förvärvar TDA Group. De skulle säljas av indiska Cybermedia enligt deras pressmeddelande men av någon anledning har det dröjt. Om inte köpet blir av lär aktierna returneras till TMG.
  • Den 18/11 2016 gick ett annat pressmeddelande ut att TMG ämnar förvärva fyra bolag, varav två drog sig ur några månader senare. Byråerna som fortfarande är avvaktande är Precision i England och Khemistry i Australien. De gör reklamkampanjer i världsklass och har en omsättning på ca €7m vardera. Om båda förvärv slutförs skulle hela TMG:s totala omsättning och vinst öka med 100%.
  • Bolag från Project Oak och Adams nätverk finns högst sannolikt med i deras pipeline.
  • TMG har även nämnt att de har siktet på att plocka in en svensk reklambyrå som en del av deras strategi.

Sammanfattning

En linje har dragits mellan gammalt och nytt. TMG behåller fokus på att optimera den underliggande verksamheten och har siktet inställt på att förvärva fler bolag. Att bygga upp ett brutet förtroende hos aktieägare är inte lätt, men det kommer de att klara så länge de fokuserar på fundamenta och håller förväntningarna rimliga.

Just nu är en realistisk riktkurs på kort sikt mellan €0.8 - €1 baserat på att marknaden uppmärksammar TMG:s potential och den nya ledningens förmåga att förverkliga den. När nästa strategiska förvärv sker i storleksklassen €1m EBITDA landar riktkursen istället på närmare €2.

Oavsett om man väljer att investera eller inte så är TMG garanterat bland de mest spännande bolagen att följa på den svenska börsen.

Disclaimer: Denna text skall inte ses som rådgivning och det är upp till läsaren att göra en kritisk bedömning av korrektheten i påståenden, siffror och källor. All aktiehandel innebär en risk, som kan innebära större förluster än intäkter. Jag äger aktier i bolaget.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?