Så var det då dags!
Efter storstädning och utrensning av dammiga icke-presterare, samt temporär flytt av onödig likviditet undan skattekrav i K-försäkring, är det nu dags att starta långkoket av 2010 års soppa. Kommer det att bli samma välsmakande endorfin-höjande guld-dryck som förra året eller kommer det att, likt 2008, bli en illaluktande sörja som får slängas ut långt innan året har gått? Endast framtiden får utvisa.
I år tar jag den stora soppskålen och börjar som vanligt med utvalda basingredienser. Generellt är jag skeptisk till västvärldens aktiemarknader. Allt för mycket redovisningsakrobatik och stimulans-stimulering. Vad händer när detta upphör/skall reverseras? Och var tog de latenta förlusterna i finanssektorn vägen? Hur djupt begravna är dessa synnerligen otäcka hundar?
Nåja, viss exponering mot aktier är säkert nyttigt och Sverige tycks ligga med vissa möjligheter till god risk/reward. I brist på goda idéer (förutom avseende råvaror som jag kommer till senare) nöjer jag mig med en indexfond (ZERO) och en förhoppningsvis högpresterande småbolagsfond (Tangent). Blandas efter behag och blir första bottenskylan i skålen.
Jag tror att man underskattar den lyftkraft som kommer av en positiv tillväxt och pågående industrialisering i raketfart. Nästa basingrediens i soppan blir därför Emerging Markets! Fondalternativet synes vara enda rimliga så jag tar ett par goda aktiva fonder (Skagen och Carlson) och blandar med en handfull ETF\\\’er på intressanta länders index. Tror att jag i år viktar över lite av förra årets vinster från Kina, Indien o Brasilien (Ryssland vågar jag mig inte på) till mindre utvecklade länder som EWT EWY TUR etc.
Som tredje grundingrediens stjälper jag ned en rejäl skopa råvaror i soppskålen. Energi och Ädelmetaller får det bli. Passar på att delvis valutaskydda direktexponeringar mot råvaran genom OEV Guld (tveksam till dollarn) och ligger kvar med guld o silver-tackor indirekt via Central Fund i Canada. I övrigt gillar jag den hävstångseffekt som finns i välskötta bolag som agerar i guld- och oljesektorn. Vad gäller Energi har redan Kalles F\\\‘a på ett eminent sätt beskrivit goda alternativ inom olja och gas. Jag kompletterar endast med ETF\\\’en OIH (oljeserviceföretag) och de gamla trotjänarna Statoil och Fred Olsen.
På Ädelmetallfronten lägger jag i soppan ned en rejäl skopa GDX och en handfull utvalda juniorer inom gruvbranschen i hopp om uppköp el god utvinning, nu när priset är i positiv trend.
Lite kryddor vill till för att höja smakupplevelsen (alternativt generera kroniskt magsår). Lagom är som alltid bäst och var o en får ju avgöra hur starkt man vill ha det. Jag börjar med en nypa GDXJ, en tämligen nystartad ETF med mindre gruvbolag som har ännu större kursfluktation än storasyster GDX. Lägger till en gnutta Strathmore, uranutvinningsbolag där kursen länge varit nedtryckt p g a utförsäljning av uranlager. En normalisering bör gynna detta bolag. Någon gång bör man väl också börja övergången från olja/gas-beroendet och kärnkraft tycks f n vara ett av de mest rimliga alternativen.
För att slutföra referensen i rubriken lägger jag också i några Zhongpin i soppan, fläskkotletterna ger ju en mustig smak och nyckeltalen är gynnsamma, enda uppenbara risken är för mig att bolaget ju ligger i Kina. Slutligen, för att ge en avrundad arom på soppan tar jag tre rejäla slevar av ProShares inverterade räntehävstång på långa amerikanska statsobligationer (Eller TBT kortare uttryckt). Stiger i fas med räntan och kan bli årets smaksensation. Tror att frågan snarare är NÄR än OM.
Sådan, då rör vi om i långkoket och lutar oss tillbaks. Provsmakning och korrigeringar görs vid behov under året. Redan ett par dagar in på nya året tycker jag mig förnimma väldoftande aromer . . .