Dags att göra en tidig sammanfattning över investeringsåret 2011. Det har inte varit nåt lysande år men jag kan summera att investeringsverksamheten gått med -30 000 SEK under och året men att min nettoförmögenhet ändå ökat med 121 000 SEK från ca 1 095 000 SEK till 1 216 000 SEK.

Investeringsverksamheten gick då med en förlust på 2,7%, men den totala förmögenheten ökade med 11%. Det är den lägsta procentuella takten vad gäller förmögenhetsökning som jag haft sedan jag började arbeta. Givet det turbulenta året som varit är jag ändå ganska nöjd med utvecklingen även om mina val av aktier får underkänt. Jag kunde ha sparat mer pengar (bommade målet med ca 15%) men jag unnade mig allt jag ville ha utan prut så det är ok.

Jag gjorde en bra aktieaffär i Entraction som blev uppköpt. Jag gjorde några ok aktieaffärer (pengarna tillbaka typ) i SCA och SHB. Jag gjorde två aktieaffärer som gick ungefär som index i Softronic och Investor. Och sen åkte jag på en stjärnsmäll i Wesc. Jag tjänade en del pengar på guld och silver. Min swing-trading var sparsam men gick ungefär jämnt upp. Undantar man mina investeringar utanför OMX30 så hade jag gått nästan plus minus noll. Jag lär mig läxan, mönstret är tydligt sedan flera år. Från och med nu blir det endast aktier i OMX30, inga undantag. Jag är för dålig på att analysera småbolag och det är inte min passion.

Jag har under året minskat min exponering mot börsen och sitter med en rejäl krigskassa. Har endast 27,6% av mina nettotillgångar i aktier och fonder. 44,5% ligger i cash, 3,2% ligger i silver, 16,5% i fastighet och 8,2% i övriga tillgångar (varav en del cash).

Investeringsverksamheten får betyget G+ då jag trots allt gått lite bättre än index. Stockpickingen får dock IG. Sparandet får betyg VG-. Mitt helhetsbetyg för året blir G+.

Dags att formulera nya mål för 2012. Sparandet kommer inte bli lika stort under 2012 då jag numera till min glädje ingår i en delad privatekonomi. Men jag har som mål att kunna spara undan 100 000 SEK. För aktierna nöjer jag mig med målet att gå bättre än index.

På mitt yrkesmässiga plan blir mitt mål att blåsa ordentligt liv i familjeföretaget och ta mig från att vara enmansföretagare till entreprenör.

Hälsningar Whimsical