Post entry

Raketen som flyger under radarn

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Gjorde min första amatöranalys av Fenix outdoor redan 2009, då stod kursen i 144 SEK. Sedan gjorde jag 2 nya analyser 2010, rubrikerna var Oupptäkt raket, Raketen som vägrar lyfta och sist raketen som lyfter. Efter 8 år gör jag nu en ny analys, Raketen som flyger under radarn, där mycket av faktorerna 2009-2010 finns kvar. Läs och kommentera. Min undran är när detta bolag skall upptäckas av den stora massan.....

Raketen som flyger under radarn

Ett bolag som fortfarande inte blivit upptäckt av den stora massan. De flesta av de förutsättningar som krävs finns nu på plats. Redan 2009 gjorde jag min första amatöranalys av detta fina bolag, då under rubriken Oupptäckt raket. Kursen var då 114 kr. Följde sedan upp med en ny analys 2010 under rubrikerna Raketen som vägrar lyfta och sist i december 2010 en analys med rubriken Raketen som lyfter. Dessa analyser finns fortfarande på Redeye. Nu är kursen 964 kr med en toppkurs februari 2018 på 1144 kr. Efter Q3 rapporten kan man konstatera att resan bara fortsätter med ett antal nya faktorer som kan bidra mycket till framtidens utveckling.

Fenix har under många år på ett fantastiskt sätt förvaltat och utvecklat sitt varumärke och sin affärsidé. Affärsidén med Brands och Retail (Frilufts och Global sales) är densamma med Naturkompaniet, Partioaitta, Globetrotter och Friluftsland  som  konceptbutiker men där även andra leverantörers märken finns.. Att ha andra kvalitetsvarumärken kan till och med vara mer positivt än konceptbutiker med endast egna produkter. Senaste förvärvet Royal Robbins i USA har endast kommit med i redovisningen efter kvartal 2.

Tillväxtbolag under lång tid. Under de senaste 10 åren har tillväxen varit ca 20 % per år.  I denna siffra ligger att Globetrotter har förvärvats och det gav ett stort bidrag till tillväxten. Mycket positivt är att under samma period har resultatet ökat ännu mer. Den absoluta tillväxt detta givit gör nu att framtida omsättning och resultatökning ger stora absoluta tillskott varje år. Under denna tid har inga emissioner gjorts varför resultat per aktie inte spätts ut. Mitt antagande kommande år är en omsättningstillväxt på 10 % per år.

Positivt rörelseresultat. Har lärt mig att bolag som hela tiden gör vinst lämnar mer korrekt information om framtida förväntningar. Nedsidan för aktien blir därmed lägre. Det positiva resultatet varje år gör också att kassan byggs upp och nya affärer kan göras eller att överlikviditeten går tillbaka till oss aktieägare. Hur många bolag spekulerar inte i framtiden utan substans bara för att kunna göra nya emissioner. Låg utdelning gör att stor del av vinsten stannar i bolaget och borgar för att investeringar och förvärv kan göras med egen kassa. Mitt antagande är att rörelseresultatet kommer att följa omsättningstillväten alltså 10 % per år.

Affären . Fenix produkter är efterfrågade och av hög kvalitet. Hög kvalitet och därmed produkter i det högre prissegmentet visar sig nästan alltid vara bättre än motsatsen.

Ledning . Viktig faktor är en ledning man som aktieägare kan lita på. I Fenix fall är ledningen lika med de största aktieägarna varför drivkrafterna inte innebär någon risk för övriga aktieägare. Den dag man börjar med riktade emissioner eller liknande är det dags att fundera.

Liten aktie . Låg omsättning och liten uppmärksamhet är en viktig faktor för att vara med på hela resan. Vi väntar fortfarande på klart ökad omsättning, den är extremt låg för att bolag med denna utveckling. Dags att kliva på tåget för de som inte redan är med.

Royal Robbins . Efter de integrationsinvesteringar som krävs vid förvärv har Royal Robbins inte givit något bidrag till vinsten ännu (samma gäller för Friluftsland). Spännande att se hur detta förvärv kommer att påverka resultatet kommande kvartal.

USA. Redan 1977 köpte jag min första Kånken (liten ryggsäck med stjärtvärmare), redan då en måste pryl. Nu finns  Kånken i USA, kan bli hur stort som helst. Antal egna butiker skall öka med5-10 st 2019, detta enligt senaste VD kommentaren (Q3 rapporten). I rapporten står att den nordamerikanska tillväxten är mycket bra och dessutom med god lönsamhet.

Ägarna . Fenix ägs till största delen av en (1) familj. Att i längden betala stora noteringskostnader med den låga omsättning som nu är känns inte hållbart. Det kan resultera i storsatsning (med stora möjligheter) eller utköp från börsen vilket brukar ge minst 50 % premie.

Antal fysiska butiker . Antalet egna butiker är förhållandevis lågt, 2018 finns ca 30 st. I en tid då större andel av försäljning tenderar att göras via E-handel känns det tryggt att inte sitta med ett mycket stort antal butiker som kanske måste avvecklas till stora avvecklingskostnader. Framtiden kan mycket väl bli att totalt utbud visas i konceptbutiker men själva köpet sker via E-handel. Det kommer att ställa stora krav på logistikcentra. Bolaget satsar mycket på en effektiv logistik, kan vara ett helt avgörande faktum i framtiden.

Rekommendation till köp:

På ett års sikt (nu 2018-11-06) ger min analys följande ( Euro 10,35 SEK):

- Omsättningsökning 15 % => (5 961 x 1.10)   6 557 MSEK

- Resultatökning10 % => ( 931 x 1.10)  1 024 MSEK

- Resultat per aktie => ( 1 024 / 13.5 M aktier) 76 SEK/aktie 

(11 Milj B aktier + 2.4 M  A aktier (har 1/10 utdelning) => 13.5 M aktier)

- Aktiekurs (slutet av 2019) vid PE 17  (lågt för tillväxtbolag) => ( 76 x 17)  1 292 SEK

Undertecknad äger sedan 10 år aktier i bolaget.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?