Post entry

Tid för avgång - Railcare mot 160 SEK

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Railcare är ett lönsamt bolag som arbetar med underhåll av järnvägsinfrastruktur. Vinsterna växer kraftigt och resultatet fyrdubblades under Q32014. Socialdemokraternas utspel om förstatligande under valrörelsen skrämde investerarna. Det står idag klart att något förstatligande inte kommer att ske. Nu ges möjlighet att köpa bolaget på rabatt. Aktien bör redan idag handlas till 120 SEK. Givet en återigen stark rapport med VPA-2014 på 11 SEK / aktie och fortsatta framgångar på den snabbt växande engelska marknaden ses en potential på 160 SEK under 2015, mer än 80% över nuvarande kurs.

Disclosure: Jag är lång Railcare Group AB (publ)

EXEKUTIV SAMMANFATTNING
Railcare är ett lönsamt bolag som arbetar med underhåll av järnvägsinfrastruktur samt uthyrning av lok och maskiner relaterat till detta. Aktien är noterad på Aktietorget. Efter ett antal år av medioker lönsamhet vände utvecklingen under andra halvan av 2012 och har därefter gått från klarhet till klarhet. Det tredje kvartalet var exceptionellt starkt med ett resultat som var fyra gånger högre än året innan och som helt organiskt uppvisade en omsättningstillväxt på 96%. Parallellt med kraftigt stigande lönsamhet de gångna sex kvartalen kom Socialdemokraterna med ett utspel i valrörelsen om att satsa ytterligare pengar till järnvägsunderhåll men även att förstatliga tågunderhållet. Det sistnämnda skrämde investerarna och fick aktien att falla tillbaka något. Det står idag klart att något förstatligande inte kommer att ske. Kursen och värderingsmultiplarna har däremot inte anpassat sig därefter. Därför ges nu en möjlighet att köpa ett starkt växande, lönsamt bolag till en ordentlig rabatt. Utan denna rabatt bör aktien redan idag handlas till 120 SEK vilket är 40% över nuvarande kurs om 86 SEK. Givet en återigen stark kommande kvartalsrapport med en vinst efter skatt på helåret 2014 på 11 SEK / aktie och fortsatta framgångar på den snabbt växande engelska marknaden ses en potential på 160 SEK under 2015, mer än 80% över nuvarande kurs.

INNEHÅLLSFÖRTECKNING
1. OM RAILCARE
2. STORT UNDERHÅLLSBEHOV FÖR JÄRNVÄGEN
3. SOCIALDEMOKRATISKT VALUTSPEL SKAPADE OSÄKERHET…
4 …FÖLJT AV EN UNIK INVESTERINGSMÖJLIGHET
5. FRAMGÅNGARNA I ENGLAND GER INDIKATION OM POTENTIAL
6. SANNOLIKT ÅTERUPPTAGEN UTDELNING 2015
7. RISKFAKTORER
8. MOTIVERAT VÄRDE 120 SEK MED POTENTIAL MOT 160 SEK
9. APPENDIX
10. KÄLLOR

1. OM RAILCARE
Railcare är ett lönsamt bolag som arbetar med järnvägsunderhåll i främst Skandinavien och i Storbritannien. De inriktar sig bland annat på hantering av kablar och överskottsmassor, snöröjning på järnväg, renovering av järnvägstrummor, maskinbyggnation, tillhandahållande av dragfordon för entreprenader samt uthyrning av lok, vagnar och personal. Målet är att vara kundens utvecklingspartner och att göra sådant som inte andra gör, d.v.s. att utveckla nya, smarta lösningar på gamla problem. Railcare utför entreprenader både i egen regi och som leverantör till andra. Arbetssättet bygger enligt bolaget på att alla medarbetare har stort eget ansvar och befogenheter att ta itu problem som kan dyka upp. Detta ger effektiva och snabba insatser, något som är avgörande i dagens täta järnvägstrafik.1 Railcare har ca 100 anställda och omsatte 2013 184,3 MSEK och lär omsätta ca 310-330 Mkr 2014. Rörelseresultatet 2013 var 18,5 MSEK men ser 2014 ut att öka kraftigt och landa kring 55-60 MSEK.

_Femårsöversikt - Källa: Introduce.se_

Kvartalsvis omsättnings- och resultatutveckling 2011-2014. Källa: Q3-rapport 2014

_Försäljningsfördelning per geografisk marknad 2014e_

2. STORT UNDERHÅLLSBEHOV FÖR JÄRNVÄGEN
Att det klagas på järnvägen i Sverige kan knappast komma som en överraskning. Varje månad kan vi läsa om hur något fallerat i det svenska järnvägsnätet och skapat förseningar eller inställda tåg.. Varje år satsas det 8,5 miljarder SEK på järnvägsunderhåll i Sverige. Dessa 8,5 miljarder SEK inkluderar 1,2 miljarder SEK som den socialdemokratiska regeringen anslog som extrapengar närmaste åren. Den alliansstyrda regeringen satsade också mer pengar på underhåll mot slutet av sin mandatperiod. Hur utkomsten blir efter extravalet 2015 är ovisst, men båda ”blocken” har i alla fall denna fråga på agendan och har väl närmast tävlat om vem som anslår mest extrapengar till underhåll. Ansvaret för järnvägen i Sverige faller under Trafikverket. Trafikverket lägger beställningar på olika leverantörer/entreprenörer, där Infranord är den största av dem. Infranord är en statlig aktör som år 2013 hade 37% marknadsandel. Infranord bolagiserades 2010 och ingick dessförinnan i dåvarande Banverket. Övriga aktörer som tar hand om resterande 63% av marknaden inkluderar Strukton Rail, (inklusive förvärvade Balfour Beatty Rail Skandinavien) VR Track, Aarsleff Rail, Leonard Weiss, Skanska, NCC m.fl. Totalt finns det ca 40 järnvägsentreprenörer (i Skandinavien) och dessa tar hand om underhållet av de 13 600 kilometer järnväg som finns i Sverige. Railcare agerar både som entreprenör åt Trafikverket men även som underentreprenör till övriga entreprenörer.

Eftersom järnvägstrafiken stadigt ökar och att det finns ett underhållsunderskott är underhållsmarknaden faktiskt en riktig tillväxtmarknad. Det finns ett enormt behov av upprustning. Infranord skriver:

”Sammantaget har nyttjandet av järnvägen ökat med 25 procent sedan millennieskiftet. Det är inom den regionala persontrafiken som den större delen av ökningen ligger, men även annan persontrafik och godstrafik har ökat. Samtidigt som belastningen ökar, förefaller det som att järnvägsnätet inte kommer att byggas ut i större omfattning före 2030. Om vår befintliga järnväg ska fungera i närmare 20 år till krävs att den är effektiv och lättillgänglig. En förutsättning för detta, och för att slutkunderna – resenärer och transportköpare – ska vara nöjda med det de får och känna förtroende för järnvägen, är ett systematiskt förebyggande underhåll. Trafikverkets kapacitetsutredning för transportsystemet som presenterades 2012, visar på en mycket sliten järnväg med eftersatt underhåll och stora kapacitetsbrister. Givet järnvägens tillstånd, kommer det att krävas investeringar både i ny infrastruktur och i systematiskt underhåll av den befintliga. Vi står också inför ett teknikskifte som kommer att påverka järnvägens och Infranords utsikter, då EU har beslutat om ett gemensamt signalsystem för järnvägstrafik i Europa, European Rail Traffic Management System (ERTMS).

Mot bakgrund av bristerna som påvisats i kapacitetsutredningen beslutade riksdagen 2013 att, i tillägg till tidigare estimat, satsa 55 miljarder kronor på järnvägen över en period om tolv år. Trafikverket rekommenderade dessutom i sitt förslag till nationell plan för transportsystemet, ökade investeringar i både nybyggnation och underhåll för att snabbare komma till rätta med problemen.”2

Situationen i Europa är liknande och bland annat Tyskland beslutades exempelvis i oktober om att anslå totalt 256 miljarder SEK till tågunderhåll i en satsning att få tågen att bli punktligare och att öka säkerheten i känsliga delar av nätet såsom broar. Av Tysklands 25 000 järnvägsbroar är 9 000 över 100 år och 1 200 bedöms vara i akut behov av renovering.3

3. SOCIALDEMOKRATISKT VALUTSPEL SKAPADE OSÄKERHET…
Den 25 augusti gjorde Socialdemokraterna ett politiskt utspel om att de vill förstatliga järnvägsunderhållet. Förutom detta vill partiet de kommande åren investera tio miljarder SEK mer på underhåll än vad dåvarande alliansregeringen ville.4) Att förstatliga underhållet ökade riskaversionen hos investerarna och Railcares aktie handlas ned 11 procent på två dagar. Efter valet stod det klart att Sverige fick en regering med väldigt svagt stöd i riksdagen och när denna analys skrivs är dessutom ett extra val ett faktum. Att för en regering med svagt parlamentariskt stöd driva igen detta förslag om ett förstatligande, som kan anses ligga långt till vänster på den politiska skalan, skulle vara mycket svårt. Redan innan extravalet utlystes tonades retoriken i frågan om förstatligande ned kraftigt. Infrastrukturministern Anna Johansson har gång på gång givit indikationer på att de backar på detta förslag, se Appendix för tre nyhetsartiklar i ämnet. I denna artikel från de 29 november kommer vi så nära ett officiellt backande i frågan som vi kan förvänta oss av en politiker:

"Det finns ytterligare ett vallöfte där Socialdemokraterna frångår bergfasta uttalanden från valrörelsen. Då lovade Stefan Löfven att återförstatliga allt järnvägsunderhåll och att göra statliga Infranord AB till en underhållsenhet inom Trafikverket. Privata underhållskontrakt skulle successivt föras dit.
– Alla delar är inte lämpliga att ta tillbaka i egen statlig regi, säger Anna Johansson nu.
– Det viktiga är att stärka statens och Trafikverkets grepp om underhållet för att göra en rimligare och effektivare planering av underhållsåtgärder.
Därför har planerna skrotats på att avlöva de privata entreprenörerna inom järnvägssektorn. Därför tänker Anna Johansson låta Infranord AB bli kvar som en viktig aktör för järnvägsunderhållet.
– Viktigast är att de pengar som avsätts för underhåll används så effektivt som möjligt med högsta möjliga kvalitet. Vi ska vidta de åtgärder som säkrar måluppfyllelse. Och då ska inte allt arbete utföras i Trafikverkets regi. Däremot finns det delar som idag ligger på privata utförare som behöver flyttas tillbaka.
– Det övergripande ansvaret ligger ju på staten. Och då måste man också se till att staten har de verktyg som krävs för att staten ska kunna ta det ansvaret och lägga ut jobb på rätt sätt, säger Anna Johansson."5

4 …FÖLJT AV EN UNIK INVESTERINGSMÖJLIGHET
Under tiden denna debatt pågått har Railcare fortsatt att leverera kraftigt stigande vinster. Bara dagar efter Socialdemokraternas utspel publicerar Railcare sin rapport för det andra kvartalet och presenterar sitt bästa kvartsresultat någonsin. Då ska man komma ihåg att bolaget redan för det första kvartalet hade rapporterat ett rekordresultat för ett kvartal som normalt är det svagaste på året. Vinstutvecklingen har varit minst sagt fenomenal. Under det första kvartalet vände man från en förlust på 0,23 SEK per aktie till vinst på 1,61. Under andra kvartalet växte vinsten mot föregående år med 39% till 1,86 SEK per aktie och i det tredje kvartalet var det åter dags med nya rekord. Vinsten ökade med 325% till 4,29 SEK per aktie. Under årets första nio månader har bolaget således tjänat 7,77 SEK per aktie efter skatt. Sannolikt kommer bolaget för 2014 göra en vinst på ca 11 SEK (Introduce.se har konservativt estimerat 10,50 SEK) vilket gör att aktien idag handlas till P/E 7,8. Ett P/E-tal understigande 8 för ett bolag som växer organiskt med 70-75% i år och vinsten med ca 280% är mycket billigt och i närmast helt unikt. Eftersom bolagets försäljning till merparten bygger på kundordrar med långa kontraktstider har de inga problem att lånefinansiera sin expansion. En mer rättvis bild är därför att studera EV/EBIT-multipeln (bolaget har en nettoskuld på 157 MSEK) som ligger på 8,9 - även det billigt i sammanhanget. I dagens lågräntemiljö ger en sådan finansiering snabbt ett positivt genomslag på sista raden.

_Kvartalsvis utveckling 2014 Källa Introduce.se_

Som om inte den attraktiva värderingen skulle räcka för att göra läsaren intresserad bör det även noteras att aktien handlades till P/E 8,8 innan och P/E 8,2 efter det socialdemokratiska utspelet i slutet av augusti (Introduce.se hade 7,3 SEK/aktie som estimat för 2014 under denna tid). Parallellt med att det blivit alltmer uppenbart att ett förstatligande inte kommer att ske har vinstutvecklingen varit så stark att multipelvärderingen faktiskt sjunkit de senaste månaderna, trots en kraftig kursuppgång. Multiplarna har dessutom hållits tillbaka av denna osäkerhet och mer troligt hade snarare varit en viss successiv multipelexpansion efter dessa fyra-fem mycket starka kvartalsresultat. Med det extra val som utlystes torde möjligheterna för en multipelexpansion ha ökat.

Orsakerna till den positiva resultatutvecklingen i bolaget är flera. Framgångarna i England förklarar en del, något som berörs i nästa kapitel. Dessutom sålde Railcare i juni och juli 2013 sina andelar i bolag i Danmark och Norge som låg utanför det bolaget ville satsa på, nämligen entreprenader och specialtransporter, vilket påverkade lönsamheten positivt. Vidare har den lyckosamma satsningen på snöplogning och den produktutveckling Railcare genomfört lett fram till att vintermånaderna, främst första kvartalet, numera inte innebär något större stillastående för bolagets lok och utrustning vilket tidigare lett till svag lönsamhet. Samma typ av diversifiering pågår även för närvarande genom att expandera verksamheten inom trumrenovering till att även inkludera väg. På så vis gör sig bolaget mindre beroende av enbart järnvägsunderhåll.

5. FRAMGÅNGARNA I ENGLAND GER INDIKATION OM POTENTIAL
År 2010 tog Railcare ett omtag vad gällde marknadsföringen och försäljningen i England. De byggde en mindre typ av maskin anpassad för det engelska järnvägsnätet. Beläggningsgraden blev successivt allt bättre och de valde att bygga en större version, Railvac RA7. Denna började marknadsföras under 2012 och responsen var omedelbart mycket positiv både avseende ballastbyte men även borttagning av lerutfällningar (wetbeds), ett mycket stort problem i Storbritannien. De lyckades snart teckna ett nationellt avropsavtal med Network Rail via Bridgeway Railcare LLP.

Under 2012 var dock omsättningen i England endast 12 MSEK - för låg för att ha en påverkan på koncernen totalt sett. Men försäljningen fortsatte att stiga och 2013 mer än dubblades omsättningen i England till 27 MSEK. Den positiva utvecklingen hade accelererat och den 2 december 2013 kunde bolaget meddela att deras orderbok för 2014 i England var fulltecknad. De hade då vunnit ett tvåårskontrakt med start 1 april 2014 samt ytterligare ett kontrakt på 4-5 år. Redan då ansåg de sig ha grund för att kommunicera att omsättningen för 2014 skulle uppgå till närmare 90 MSEK, en tillväxt på 230% mot året innan. De skrev även:

”Ledningen förväntar sig att marknaden i Storbritannien år 2016 är lika stor, som marknaden i Sverige och att det finns minst 6 Railvac-maskiner i arbete på den engelska marknaden, säger Railcare Group´s VD Ulf Marklund. ”6

Under 2013 hade Railcare en maskin driftsatt i landet. Den 1 april 2014 driftsattes en maskin till och den 1 oktober driftsattes den tredje maskinen. Enligt bokslutskommunikén som publicerades 27 februari planerar de dessutom under 2015 att bygga 2-3 maskiner till för att klara efterfrågan. Givet informationen kan England omsätta mellan 160-180 MSEK redan 2016. Alla andra verksamhetsområden i Railcare skulle alltså kunna växa med noll procent och bolaget skulle ändå gå från en totalomsättning på ca 320 MSEK 2014 till 390-410 MSEK 2016, vilket i sig motsvarar en årlig tillväxt på 10-13%. Starkt.

6. SANNOLIKT ÅTERUPPTAGEN UTDELNING 2015
Railcare har ett soliditetsmål på 25% efter utdelning och en utdelningspolicy på 30-40% av årsresultatet efter skatt. Vid slutet av det tredje kvartalet uppgick soliditeten till 28,5%. Vi vet även från kommunikationen i kvartalsrapporten och efterföljande intervjuer att de går ett starkt fjärde kvartal till mötes. Troligtvis stiger soliditeten därmed över 30%. Omsättningstillgångarna ligger efter tredje kvartalet på 99 MSEK, varav kundfordringar utgör merparten. Likvida medel är 11 MSEK (6,3 MSEK vid årets början) och bolaget har inget betydande varulager eller liknande som kan ha nedskrivningsbehov (Varulagret uppgick till 2,6 MSEK år 2013). Eftersom bolaget växer kraftigt kan det diskuteras om de väljer att använda överskottslikviditet till att finansiera expansionen. Dock skall detta ses i ljuset av den kommunikation som gavs av bolaget i våras. I kommunikation från nyhetsbyrån Finwire skrevs följande:

Styrelsen redovisade då bolagets utdelningspolicy vilken innebär att 30-40 procent av årsresultatet efter skatt skall skeppas ut till aktieägarna. Soliditetsmålet efter utdelning är 25 procent. [..]
Trots ett positivt resultat för 2013 blev det dock inte någon utdelning för aktieägarna för 2013. Idag klubbade stämman att det inte skulle utgå någon utdelning för 2013.
Men framöver skall det bli ändring på det och planen är att företaget skall följa ovanstående finansiellt mål.
- Det är planen, säger Railcare Groups vd Ulf Marklund till Finwire.
Enligt Railcare-chefen har företaget begränsat med investeringar framöver och en expansion styrs dessutom av kundorder, vilket gör att företaget inte har något finansieringsbehov.”7

Företaget har en historik av utdelningar och senast aktieägarna fick en utdelning var i april 2011. Även år 2010 gav företaget utdelning till aktieägarna, enligt SIX Edge.

_Kassaflödesutveckling 2011-2015e Källa: Introduce.se_

Tittar vi på kassaflödet har det starka operationella kassaflödet klarat av att finansiera det växande rörelsekapitalet. Inför det fjärde kvartalet noterar vi dessutom att detta kvartal historiskt uppvisat ett starkt kassaflöde, främst som följd av att betalda kundfordringar vilket frigjort rörelsekapital. På investeringssidan har bolaget investerat kraftigt den senaste tolvmånadersperioden. För Sverigeverksamheten bedöms investeringsbehovet vara mindre framöver medan England kommer fortsätta att kräva kapital för att driftsätta de 2-3 maskiner de förutspår för 2015. Eftersom allt detta är kundorderstyrt och dessutom med materiella tillgångar att använda som panter har Railcare goda möjligheter till lånefinansiering.

Bedömningen blir av ovanstående är att det finns utrymme till utdelning igen till våren. Med 11 SEK / aktie i vinst efter skatt bör utdelningen om policyn följs hamna på 3,3-4,4 SEK per aktie och totalt 14,5-19,4 MSEK överföras till aktieägarna. Likväl kan vi tänka att ledning och styrelsen väljer att hushålla lite med utdelningen, och en mer försiktig uppskattning på 2-3 SEK / aktie bedöms mer rimlig. Till dagens aktiekurs om 86 SEK ger det en direktavkastning på 2,3-3,4%. Introduce.se prognostiserar 3,15 SEK / aktie i utdelning.

7. RISKFAKTORER
Utvecklingen för bolaget i England är en viktig komponent i tillväxtmotorn. När bolaget i maj rapporterade sin rapport för det första kvartalet skrev de att det snart skulle klarna vilka entreprenörer som vunnit de stora underhållskontrakten i England, vilka löper under 5-10 år. Railcare har tidigare jobbat med samtliga entreprenörer och hade lämnat offert till dem alla (som underentreprenörer). Bolaget har senare inte följt upp mer specifikt om utvecklingen här, annat än i november i rapporten för det tredje kvartalet att ”Förhandlingar pågår för närvarande gällande ytterligare maskiner till Storbritannien.” Dock skriver de även betryggande att övriga maskiner fortsätter som tidigare att rulla på enligt kontrakt och fortsätter arbeta året runt. Kommunikation gällande vunna ordrar vore en viktig informationspunkt och något som skulle kunna få investerarna att känna sig tryggare, något som kan förväntas närmaste månaderna.

En annan komponent att följa är bolagets skuldsättning. Att de har skulder är i sig inget problem, som vi beskrivit tidigare gällande långa kundkontrakt, betydande materiella tillgångar etc. (de äger bland annat två fabriksnya toppmoderna lok, vilka är de enda fabriksnya lok på svenska järnvägar sedan början av 80-talet). En hög skuldsättningsgrad ger även bra utväxling på avkastningen på eget kapital, men kan även leda till finansiell stress om utvecklingen vänder och blir negativ. I prognoserna som Introduce.se gör bedöms nettoskulden till 126,2 MSEK vid årets slut och det egna kapitalet till 114,5 MSEK. Kvoten skulder/Eget kapital ligger på 1,1 och där någonstans kan man anse att ett bolag börjar få en högre skuldsättningsgrad. Idag är detta inget bekymmer, särskilt inte heller med den kassagenerering som sker, men det kan vara ett skäl till att bolaget eventuellt ger en lite mindre utdelning än förväntat i vår för att stärka upp balansräkningen.

8. MOTIVERAT VÄRDE 120 SEK MED POTENTIAL MOT 160 SEK
Utan den osäkerhet som varit på grund av Socialdemokraternas valutspel i augusti skulle en multipelexpansion mot P/E 10-12 varit trolig under hösten med hänsyn till den goda vinstutvecklingen. Bolag i allmänhet är helt enkelt inte så här billiga om de 1) uppvisar sådan omsättnings-, vinst- och(!) kassaflödesutveckling 2) dessutom har långa kundkontrakt och låg risk i sina belåningsbara tillgångar samt 3) verkar i en växande marknad i en lågräntemiljö.

Motiverat värde redan idag anses ligga kring 120 SEK, vilket motsvarar P/E 11 och EV/EBIT 11,4. Fortfarande ganska konservativt och sansade multiplar på grund av att bolaget inte har en riktigt lång konsekvent historik i sin lönsamhet, Just nu är det sex kvartal i rad med stigande rörelseresultat och elva kvartal i följd med positivt rörelseresultat. Låga multiplar ger även rum för multipelexpansion allteftersom bolaget kan bevisa att sin intjäning är uthållig.

I ett bull case-scenario fortsätter bolaget att under 2015 växa kraftigt i England parallellt med att Sverigeverksamheten också växer, främst med ytterligare framgångar inom liningverksamheten och att den även sprider sig till väglining. Bolaget lyckas även sälja ett fåtal Railvac:ar på export , något de idag endast gör sporadiskt. Omsättningen stiger då mot 400 MSEK och rörelseresultat landar på ca 80 MSEK. VPA blir ca 14,3 SEK.

I det valda normal-caset forsätter expansionen i England under 2015 men Sverige ligger kvar på ungefär samma nivå som i år eller svagt uppåt. De når då en mer trolig och uthålligare nivå om ca 15-20% i omsättnings- och resultattillväxt. Räknar vi på P/E 13 och ett resultat för 2015 på 12,6 SEK / aktie hamnar riktkursen under 2015 på strax över 160 SEK, alltså 80% över dagens kurs. Bolaget bör under vintern ge ytterligare besked om hur Englandsmarknaden fortskrider, något som skulle bringa klarhet och ge ytterligare uppsida på kort sikt. Återupptar bolaget dessutom sin utdelning under våren fås ytterligare stark fundamenta till aktien. Railcare är ett fundamentalt billigt bolag och kan starkt rekommenderas.

9. APPENDIX
_”__Anna Johansson, S, ny infrastrukturminister, säger att regeringen behöver undersöka vad som är möjligt att göra i det korta perspektivet.
– Men problemet är att det har skett en uppsplittring av planering, beställning och utförande av järnvägsunderhållet. Det har inte gynnat effektiviteten. Men exakt vad man kan göra åt det är jag för ny för att kunna säga ännu.”
”__Underhållskontrakten hos privata entreprenörer skulle successivt föras över […], enligt förslaget. Nu är det inte längre självklart att det är så det blir, enligt Anna Johansson.
– Det är ett sätt att se på det, en tänkbar modell. Men det är inte nödvändigtvis så vi kommer att göra. Jag är öppen för en diskussion om olika modeller.”8_

_”__Fast nu, en liten stund innan Anna Johansson själv ska göra ännu en tågresa hem till Göteborg är hon lite mer avvaktande till hur det ska skötas.
– Staten ska ha det övergripande ansvaret och vi måste få ett bättre helhetsgrepp. Fast det betyder inte att allt ska göras i egen regi. Av effektivitetsskäl kan Trafikverket fortsätta handla upp vissa delar, säger Anna Johansson.9_

”I morse lät det tyvärr mest som att Anna Johansson inte ville svara alls. Som P1-Morgons Johar Bendjelloul påpekade tyckte S innan valet att järnvägsunderhållet skulle förstatligas. Nu löd svaret ”man [ska] se över möjligheterna att åtminstone delar av det som i dag ligger på andra utförare tas tillbaka.”
Hon säger förvisso att hon delar analysen att privatiseringspolitiken är det som har varit problemet. Men att det har varit det i perspektivet att – och häng med nu – ”vem som har ansvar och vem som har helhetssynen och har möjligheten att se just helhet och system tappar man om man har för många som har ansvaret och därför är det viktigt att staten får ett tydligare grepp”.
Inte ens den mest välvilliga lyssnare kan här känna att det kommer bli särskilt mycket action i järnvägsfrågan framöver.
Det duger inte.10

10. KÄLLOR

1) http://www.railcare.se/om-railcare/
2) http://www.infranord.se/Documents/Rapporter/arsredovisning2013_web.pdfsid 5-6
3) http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article3856654.ece
4) http://www.socialdemokraterna.se/Pressrum/nyheter/Fungera-nu-/
5) http://www.sydsvenskan.se/sverige/regeringen-vill-lana-till-nya-snabbtag/
6) http://www.railcare.se/pressmeddelande/railcare-exports-orderbok-ar-fulltecknad-for-2014-i-storbritannien/
7) http://www.aktietorget.se/finwire/NewsItem.aspx?guid=FWS0000D2D&Language=1
8) http://www.publikt.se/artikel/aterforstatligande-ar-en-oppen-fraga-48178
9) http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/hoghastighetstag-ett-sjalvklart-val-for-nya-ministern_4091659.svd
10) http://www.dagensarena.se/redaktionen/lamt-anna-johansson/

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?