Intervju med QuickCools vd John Wennborg.
2015-12-18 16:00, Edited at: 2015-12-18 16:42Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
I samband med introduktionen av QuickCool ville många (aktieägare och andra intresserade) veta mer om bolaget. Därav en intervju med vd John Wennborg.
Marknad- och försäljningskanaler, upplever ni att det är svårt att hitta den kompetens ni vill rekrytera?
Just nu befinner sig QuickCool i en utvecklingsfas som främst involverar organisationsuppbyggnad inom produktutvecklingsområdena mekanik, elektronik, mjukvara & design. QuickCool har goda historiska kontakter inom samtliga dessa områden och upplever inte att det föreligger några svårigheter med att rekrytera in de kompetenser vi efterfrågar. Marknadsresurser planerar vi att rekrytera under hösten 2016.
Konkurrenter? Många undrar ju om skillnaden samt ev. fördelar med ert system jämfört med Braincool.
Naturligtvis har QuickCool konkurrenter, bland de större spelarna på marknaden hittar man bl a Medivance med sitt Arctic Sun system, ett ytkylningssystem som innebär att man kyler kroppen utifrån och in. Ytterligare en stor spelare är Zoll med sitt Thermoguard XP, ett intravenöst system som kyler kroppen inifrån kroppen.
Lite mer lokalt har vi naturligtvis BrainCool, också det ett ytkylningsbolag, den stora skillnaden mellan våra kylmetoder är att BrainCool har valt att kyla hjärnan utifrån och QuickCool har valt att kyla hjärnan och kroppen inifrån via näshålan.
Vi anser att vårt system har många fördelar, men en av den främsta är att vår metod är patientnära, med det menar vi att det i mycket liten utsträckning är i vägen för övrig vård då vi endast tar näshålorna i anspråk och inte täcker övriga delar av kroppen.
Uppskattat försäljningspris?
Vi räknar med ett försäljningspris på vår kylapparat på ca 100 ksek och 5-7 ksek per behandlingsset. Konkurrenters priser vill jag inte uttala mig om.
Triggers i närtid?
Som jag nämnde inledningsvis så befinner sig QuickCool just nu i en utvecklingsfas där vi fokuserar på att bygga upp en utvecklingsorganisation via samarbetspartners så några uppenbara triggers i närtid utöver generellt utvecklingsarbete kan jag inte kommunicera.
Varför investera i bolaget?
Näsan är kroppens naturliga värmeväxlare. QuickCool anser att genom att använda den kan leverera en produkt som inte bara kyler patienter på ett effektivt sätt utan som även gör det utan att vara i vägen för övrig vård.
QuickCools primära indikering är plötsligt hjärtstopp, men samtidigt pågår det stora internationella studier inom t ex stroke där QuickCool är övertygade om att vi kan bidra med ett enkelt och användarvänligt system som kan hjälpa strokepatienter och förbättra deras utsikter till ökad livskvalitet.
Mässor/Seminarium?
Planering gällande QuickCools deltagande på mässor och seminarier pågår, dock kan jag i nuläget inte meddela vilka.
Forskningsprojekt?
QuickCool ingår i konsortiet för EuroHYP1 (http://www.eurohyp1.eu/the-consortium/consortium/) med vårt befintliga system, dvs det som just nu vidareutvecklas.
Uppköpsintresse?
QuickCool ämnar inleda försäljningen av TTM 2.0 i Sverige och Skandinavien under 2017 med egen försäljningsorganisation för att visa på produktens mottagande på marknaden.
För att nå global framgång har QuickCool för avsikt att söka distributörer som vill addera en innovativ kylprodukt till sin produktportfölj.
Jag har inga ytterligare kommentarer gällande uppköpsintresse.
Risker på kort eller lång sikt?
Jag kan inte kommentera om QuickCool specifika risker i nuläget, men det finns alltid osäkerheter kring utvecklingstakten för nya tillämpningar av teknologin inom nya marknadssegment som t ex stroke. Detta gäller för alla kylbolag.
Tack för visat intresse av att besvara mina frågor.
Mr Stockpicker