Post entry

Psykologisk projektion

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Det är inte helt ovanligt att aktieägare blir oerhört negativa och starkt kritiska till vissa bolag i takt med uteblivna resultat och förväntningar på aktiekursen. Man tenderar sakta men säkert att projicera sin besvikelse på bolaget och börjar skriva spaltkilometer och lägga ner massor av tid och tankemöda på att klanka ner, svartmåla, och förutse den förväntade undergången via olika chattsidor och bloggar. Man vill helt enkelt att det ska gå åt pipan för företaget.

Man har gjort det klassiska misstaget att sälja den aktien eller aktierna som har presterat bra i portföljen samtidigt som man har behållit den eller dom aktierna som gått riktigt dåligt. Jag har själv gjort det flera gånger men genom årens lopp så händer det numera ytterst sällan. Så fort en aktie börjar underprestera så säljer jag av den ögonaböj och köper ev tillbaka den vid ett senare tillfälle om fundamenta fortfarande är tilltalande för mig....Botten är inte helt enkel att hitta...

Konkurs är enda alternativet tycker man och det skräds inte med domedagsprofetiorna. Man misskrediterar ett bolag vilket det än månde vara av olika anledningar, men den enskilt största anledningen till att man lägger ner så mycket ork och tid är förmodligen det att man har kommit in helt fel i aktien och har fått se aktiekapitalet minska i värde rejält. Man börjar sakta men säkert projicera sina egna tillkortakommanden med att flytta över ilskan, besvikelsen, och ångesten på bolaget genom s.k projicering. Man börjar inse misstaget och så börjar man skämmas lite granna.

Man sålde inte i tid och är allmänt förbannad på sig själv , och förlusten börjar nu bli pinsamt stor och då byter man snabbt fot och hoppar över till motståndarsidan. Projiceringsklubben har fått ännu en medlem....

Det är mentalt negativt att hålla på med dålig spammning bara för att man gjort en eller annan dålig affär. Det är bättre att bita i det sura äpplet direkt och gå vidare i sina andra placeringar. Man blir inte en bättre placerare om man inte kan släppa den där dåliga affären i det där bolaget som är så sanslöst dåligt att det borde avnoteras, för att ..för att...ja ett skitbolag är det i vilket fall som helst..

Vi gör alla dåliga affärer då och då men det gäller att inte låta en dålig affär ta upp all energi och kraft, utan det är bara att se framåt mot nästa placering. Man ska inte lägga så mycket fokus på dom dåliga affärerna som man har gjort. Jag har gjort mängder med kassa placeringar genom åren. Kommer att hända fler gånger, och jag ser det som en del i min verksamhet. Man jobbar ju med risker och då riskerar man naturligtvis en del ibland. Ni vet, risk/reward. Förbannad ska man tillåta sig att bli, men man behöver ju inte kölhala sig själv, och aldrig att jag skulle orka älta och tjata hål i skallen på hela bloggvärlden. Man ska ta smällen, ev kölhalning, glömma, och köra vidare...Läropengar........Jag gjorde ett misstag, punkt.

Man agerar allt för ofta som aktieplacerare precis så som fotbolls supporters gör när laget inte levererar vinster i tillräckligt hög grad. Från att älska sitt lag - aktie - så börjar man att kasta glåpord, håna, bua, när resultaten inte kommer så som det är tänkt. Nästa steg är att ta till hot och våld, och man börjar bete sig som riktiga neanderthalare. Antingen så har man missbedömt lagets - aktiens - kapacitet fullständigt eller så klarar man inte av att laget - aktien - spelar längst nere i bottenregionen av (kurs)-tabellen. Man identifierar sig så starkt med laget - aktien - att man ser ser det som ett personligt misslyckande. Man börjar att bli allt mer negativ till laget -aktien - och dess aktörer. Nu letar man syndabockar och fel, samt spammar, - analyserar - varför det inte som det är tänkt. Klubb o bolagsledningen gör likadant fast på ett mera sofistikerat sätt genom att sparka tränaren - VD - i ett desperat försök att visa handlingskraft och det fungerar nästan aldrig. Resultaten uteblir även med den nya tränaren - VD:n - för motståndarna -konjunkturen - är dom/den samma....

Aktieägare tenderar att göra precis samma sak, fast i blogg och chattvärlden....

Kalles farsa

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?