mycket om Tanganyika i dessa dagar. En sak är i alla fall säker och det är att ett av Lundins Holdingbolag, Lorita, har köpt på sig lite aktier i dagarna. 200.000 st för att vara exakt och är nu listat som en av dom större ägarna. Nu är det väl ingen större mängd bröderna Lundin köpte den här gången men det bådar gott i alla fall. Bröderna Lundin äger ju redan massor av aktier i Tanganyika via sina andra bolag så som Ellegrove och Zebra holding…Några miljoner..

Inget fel på spänningen i alla fall. Som det ser ut nu så följer jag med hela vägen till the happy end..För inte faller det på mållinjen väl ?? Hur som helst så har jag nog gått ut o in i aktien runt 10 ggr under resan, men alltid haft den över natt, och även om det skulle falla på mållinjen så kommer värdet på bolaget att stiga sakta men säkert då man nu ökar produktionen för varje månad som går och vinsten blir helt enorm sett till nettoandelen som tillfaller bolaget…

Det ryktades härom dagen om ett pris på 175/aktie. C:a 11 MDR kr totalt för bolaget. En annan skribent skrev 13 MDR vilket skulle bli runt 200 kr/aktie. Stora pengar i nominella belopp men en pink i havet för ett jätteföretag som det kinesiska Sinopec är, om det nu är dom som förhandlar. Sett till det framtida avkastningsvärdet på närmare 40 MDR med ett brentpris på 100 usd/fat, så lär det bli en bra affär för en ev köpare…Oljepriset kan ju stå betydligt högre om 5-7 år och vad oljan kostar om 10 år är oerhört svårt förutse..Avkastningsvärdet kanske blir upp emot 50-60 MDR, allt beroendepå vart oljepriset tar vägen.Skulle det vara så att det finns nya data angående reserver och nya oljeflöden så borde rimligen priset vara högre än det nämda, men om detta vet vi tyvärr inget…

Det finns en logik i att ett kinesiskt bolag köper Tanganyika då kineserna har varit verksamma i Syrien under årtionden och har goda kontakter med den Syriska statsmakten. Man har ju även börjat bygget av ett nytt raffinaderi som ska stå klart 2012 . Skrev detta i en blogg för länge sedan. Det kommer att ligga i närområdet för oljefälten och det är väl inte särskilt långsökt att tänka sig att det blir dit oljan ska gå för raffinering och sedan via pipeline ner till hamnen och vidare med tankfartyg till kinasom bensin/diesel…Pipelinesystemet är väl utbyggt ända ner till havet…….

Kan vi få ett motbud från ONGC med några kronor på sluttampen tro ?

Kalles farsa