Produktlivscykeln
2007-09-25 20:35, Edited at: 2010-06-11 10:27Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Mitt första inlägg här på Redeye, har jag den äran att tala lite kort om något som är enligt min mening väldigt intressant på marknaden och att även se förståelsen hur företag agerar i vissa situationer från att de introducerar en produkt till att man följer med i alla de fyra stegen, introduktion, tillväxt, mognad och det mest intressanta, nedgången. För er som minns Ericsson och den väldigt moderna räknemaskinen Facit, för er som inte kommer ihåg (själv var jag inte född på den tiden, men det är för den delen otroligt intressant) var detta under 1970-talet. Facit var störst i världen på räknemaskiner och köpte upp små "konkurrenter" konstant, även Ericsson var stora med sina telefoner då också. Sen hände det något intressant i denna produktlivscykel, den nya generationens räknemaskiner kom ut på marknaden. Miniräknaren introducerades på marknaden och Facits dagar var räknade. Det scenario som uppstod var att vad skulle Facit göra nu, "ska vi sluta med dem stora och klumpiga räknemaskiner eller ska vi följa trenden och köra stenhårt på miniräknaren". Det är uppenbart att Facit tog fel beslut genom att fortsätta med den gamla, stora och klumpiga räknemaskinen vilket straffade sig och det tog inte lång tid innan man fick se nedgången, vilket resulterade i konkurs.
Minns ni detta? Förstod det, ingen minns.
Ericsson, hur gick det för dem? Det rätta Ericsson gjorde i detta läge var att följa trenden, man lanserade kretskortet på marknaden efter japanerna förstås. Och på så sätt hängde man med i utvecklingen och gör det än idag vilket bara är att konstatera. Under 1970 hade Ericsson 20 000 anställda, idag fler än 100 000 och ett världsledande företag! GRATTIS till framgångarna.
Här vill jag förklara vad produktlivscykeln är och vad det är bra för.
Produktlivscykeln är en modell som beskriver försäljningen och vinstutvecklingen under en produkts livstid. Med själva modellen kan man öka sin förståelse för de olika situationer företagets produkter befinner sig i. Härigenom kan man ta bättre beslut vid utformningen av strategier och aktiviteter.
Vill även nämna i vilka områden som kan göras tydligare genom att använda produktlivscykeln:
- Sambandet mellan de olika stadierna i produktlivscykeln och konkurrensmedlens effektivitet. Konkurrensmedlen har olika effektivitet i olika stadier vilket bör påverka utformningen i marknadsmixen.
- Vilka åtgärder som kan påverka hur lång tid man befinner sig i de olika stadierna samt produktens livslängd.
- Betydelsen av att i tid starta framtagningen av nya produkter som ska avlösa dagens bästsäljare.
- Förståelsen och beredskapen för kommande nya krav på produkten och vår marknadsföring allteftersom produkten genomlöper sin livscykel.
Den praktiska användningen av produktlivscykelmodellen är att våra produkter placeras in i det stadium vi upplever att de befinner sig. Detta visar om vi har balans i hela vårt produktprogram. Om vi inte har balans, bör vi söka alternativ för att fylla luckor.
Varje dag ser man företag som utnyttjar marknaden maximalt och sedan dör dem. Sorgligt tycker jag, varför inte vara strategisk och försöka se det mer långsiktigt och istället ta stora marknadsandelar med produkten. På så sätt gör man konsumenten van med produkten och kan då börja skörda, i mognadsfasen. Det leder till en längre produktlivscykel. Lönsamt enligt mig
Tack för att ni orkade läsa, hoppas ni förstod min mening med inlägget?!
Vänliga hälsningar D.Öz