Proaktivt larm för kontokortbedrägerier
2016-06-17 13:24, Edited at: 2016-06-17 14:00Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Sveriges Radio rapporterade i maj 2016 att antalet kortbedrägerier i Sverige ökar lavinartat. Under årets tre första månader har polisen fått in 25 000 anmälningar, vilket är dubbelt så många som förra året. Företaget EyeOnId är ett svenskt företag som i flera år har utvecklat en unik tjänst inom IT-säkerhet. Bolagets primära tjänst är scanning och bevakning för att föregå intrång på såväl privata som företags inloggningsuppgifter. Jag har intervjuat Daniel Söderberg, tillträdande VD, för att få en större inblick i tjänsten och framtiden.
Fråga 1: Kan du berätta om personerna bakom och bakgrunden till varför ni startade bolaget?
Svar: Grundarna och människorna som jobbar på Eyeonid har bred erfarenhet från internetsäkerhet. Vi har jobbat med allt från signalspaning och internetbaserade brottsutredningar till infiltration av brottsorgan och teknisk utveckling i såväl Sverige som utomlands. Genom åren har vi sett hur enorma mängder personlig information tillgängliggörs på Internet utan personers kännedom. Information som sedan används för att utsätta vanliga människor för olika brott, som till exempel kontokorts-bedrägerier. Något som den drabbade inte märker förrän det är försent. Och när det väl uppdagas är det obehagligt och det kostar mycket pengar att hantera. Ur denna insikt och kunskap växte affärsidén fram: att skapa ett proaktivt larm som ger bättre förutsättningar än vad som erbjuds på marknaden idag att varna när ens personliga och privata uppgifter finns tillgängliga på platser där de inte ska finnas.
Fråga 2: Er tjänst har väckt stort intresse hos stora internationella bolag. Hur ser ni på er roll på marknaden?
Svar: Under utvecklingen av plattformen och vår tjänst har vi varit i kontakt med potentiella samarbetspartners i både Norden och övriga världen för att få deras input. Responsen har varit väldigt positiv. Vi är tydliga med vad vi gör och inom vilket område vi verkar. Vår ambition är inte att bli någon form av försäkringsförmedlande bolag/distributör. På det viset konkurrerar vi inte med andra bolag på området som erbjuder någon form av ID-Skydd. Vi är snarare ett komplement till dessa genom att vår tjänst passar in i deras paketutbud och produktutbud. Vi kan tydligt se hur till exempel renodlade försäkringsbolag och banker numera erbjuder, eller är på gång att erbjuda, ID-Skydd som en produkt eller inkluderat i någon annan tjänst. Ställer man samtliga av dessa bolags erbjudanden bredvid varandra ser man att de är väldigt snarlika och få, om ens någon, erbjuder den del Eyeonid arbetar med. Vi ser oss först och främst som en samarbetspartner som förstärker etablerade aktörers erbjudande till sina kunder.
Fråga 3: Hur många kan egentligen drabbas av bedrägerier på nätet?
Svar: Potentiellt kan alla människor drabbas. Och man ska vara medveten om att många gånger kan till exempel inloggningsuppgifter blivit stulna långt före informationen når allmänheten. Ett bra sådant exempel skedde nyligen då Linkedin nu i maj 2016 gick ut och informerade att de blivit hackade och att förövarna hade kommit åt användarnamn och lösenord. Här handlade det om cirka 164 miljoner uppgifter, som blev hackade redan i juni 2012. I nuläget finns det inte någon lag som kräver att den som har blivit hackad eller bestulen på känslig information måste delge detta omgående. Det innebär att mörkertalet är väldigt stort.
Fråga 4: Hur fungerar den tekniska lösningen i praktiken? Ni säger att det handlar om att tillhandahålla en ”automatisk varning” för kunden?
Svar: Eyeonid:s IT-plattform söker i realtid i olika databaser och nät efter uppgifter som användaren har registrerat och vill skydda. Sökningarna sker i både synliga och dolda nätverk som finns på internet. De så kallade ”dolda utrymmena” på Internet, Deep Web och Dark Web, beräknas vara 4000 till 5000 gånger större än det synliga nätet som den vanliga användaren k��nner till. Genom att analysera och jämföra omfattande mängder data i realtid från mängder av datapunkter världen över kan Eyeonid matcha de uppgifter kunden vill skydda med läckt eller stulen information vara tillgänglig via plattformen hela tiden, varje dag, dygnet runt, året om.
Fråga 5: Vad händer efter att man har fått en varning?
Svar: När en matchning har identifierats, det vill säga när Eyeonid:s plattform har hittat uppgifter kunden vill skydda i fel forum, genererar systemet automatiskt en notifiering via E-post och/eller SMS. Varningsnotifikationen som skickas innehåller rekommendationer om hur den specifika läckan bör hanteras.
Fråga 6: Ni är ett svenskt bolag, men ni tänker verka globalt?
Svar: Ja, det är oundvikligt, ID kaparna ser inga landsgränser. Och även om behovet är enormt i Norden, är det ännu större i mindre it utvecklade länder. Varje dag kommer nya fall av intrång där inloggningsuppgifter, kreditkortsinformation och annat läcker. Och eftersom användarna kommer från hela världen blir också vår marknad global.
Fråga 7 : Ni har annonserat en kommande listning på NGM börsen. Varför vill ni komma ut publikt?
Svar: Det finns flera olika motiv till en börsintroduktion. Det innebär en kvalitetsstämpel av bolaget då noteringen ställer höga krav på bolagets informationsgivning till marknaden med ökad transparens som följd. Det bidrar även till ökad kännedom om bolaget och dess produkter eller tjänster.
Förutom det underlättar det för bolaget att skaffa nytt kapital från kapitalmarknaden om det skulle behövas, det möjliggör att egna aktier kan användas som betalning vid förvärv, det möjliggör aktierelaterade incitamentsprogram vilket förbättrar rekryteringsmöjligheterna.
Fråga 8: Finns det konkurrenter till era tjänster?
Svar: Ser man IT-säkerhet ur ett vidare perspektiv har vi naturligtvis fler konkurrenter. Alla företag som arbetar med IT säkerhet är en form av konkurrenter. Men de allra flesta vi känner till arbetar främst med reaktivt skydd. Det vill säga att hjälpa konsumenten att reducera skadan när den väl är skedd. Till exempel att hjälpa till med att spärra/byta kreditkort, bestrida betalningskrav och juridisk hjälp.
Det finns även företag som genom sms och mejl snabbt kan upplysa kunderna om att någon försöker utnyttja deras personuppgifter. Men när man får det meddelandet är bedrägeriet/köpet förmodligen redan gjort, tyvärr.
Skillnaden med vårt system och erbjudande är att vi varnar innan bedragaren har hunnit agera.
Fråga 9 : Hur fungerar er säljorganisation? Hur bearbetar ni kunderna?
Svar: Svaret kanske kan låta nonchalant, men behovet på marknaden är så stort och intresset vi mött likaså. Vi har fler intressenter än vi hinner ta hand om för tillfället. Varje samarbete kräver noggrann förberedelse och analyser, och det fuskar vi inte med. Bolaget har redan idag, kontakt med personer och bolag som står redo att representera och presentera Eyeonid:s tjänster för sina nätverk i ett flertal länder och världsdelar. Vi jobbar intensivt med att utvärdera dem och se hur och på vilket sätt vi kan skapa ett samarbeta som alla är nöjda med. Nästa steg är att bygga ut agent- och återförsäljarnätverket. För det fall något land/region/världsdel kräver fysisk närvaro i form av en ”Hub” kommer även detta vare ett alternativ.
Fråga 10 : Hur har ni delat upp kunderna?
Svar: Vi har delat in kunderna i tre kategorier; Samarbetspartner, Privatkund och Företagskund. Primärt fokuserar vi på samarbetspartners då vi har funnit ett stort behov och intresse av vår tjänst till deras befintliga utbud.
Fråga 11 : Hur mycket avser ni att växa?
Svar: Att växa i storlek i form av många anställda är inget självändamål. Vår affärsmodell, med en unik sökmotor på internet, ger oss möjligheten att växa kontrollerat och med mycket god lönsamhet – det ska vi ta vara på. Så svaret är att vi först och främst kommer att fokusera på att bygga lönsamhet. Tillväxttakten i form av storlek kommer att anpassas efter den.
Fråga 12: Hur skulle en eventuell Brexit påverka er?
Svar: Ur mitt perspektiv vore ett beslut av Storbritannien att gå ur EU olyckligt. Jag gillar samarbeten och tror att det är vägen fram. Men ironin i detta är att det vore bra för oss. Oroligheter, dåligt samarbete och turbulens på finansmarknaden skapar möjligheter för brottslingarna på nätet och då ökar behovet och betalningsviljan för våra tjänster drastiskt i hela Europa. Men som sagt, efterfrågan är stor nog redan nu, så låt oss hoppas på samarbete i Europa.
Fråga 13: Var befinner sig bolaget utvecklingsmässigt om två år?
Svar: Vårt mål är att vara ledande inom segmentet proaktivt IT skydd. Marknaden är gigantiskt och troligtvis finns vi representerade med kontor i andra delar av världen för att kunna serva våra kunder och se till att följa utvecklingen i varje enskild världsdel. IT-mognaden och utmaningarna ser ju väldigt olika ut i olika världsdelar.
Fråga 14: Vad är den största risken med att investera i Eyeonid?
Svar: Den största risken är att tjänsten inte tas emot väl av marknaden. Och den största utmaningen är att säkerställa att bolaget fortsätter hitta tillräckligt mycket och relevant data. Vilket i sin tur bygger på att ha rätt kompetens och rätt personal. Och det har vi just nu och vi känner oss trygga. Men i takt med att vi växer kommer vi behöva attrahera fler medarbetare med kompetens och speciell utbildning och talang. Kort sagt; vi har kunderna, men det kan bli svårt att rekrytera rätt team. Här vill jag tillägga att vi kommer att lägga mycket energi på att säkerställa att vi hittar och anställer rätt team.
Fråga 15: Varför skall man välja att investera i EyeonId?
Svar: En investering i Eyeonid-aktier innebär en investering i en ny typ av ID-skydd, som bevisligen har en stor efterfrågan, stor potential och en gigantisk marknad. Idag sker det ID-kapningar över hela världen, dagligen, med förödande konsekvenser. Eyeonid möter hotet både på den privata och professionella marknaden. En investering i Eyeonid innebär dessutom att man gör en samhällsinsats i kampen mot IT-brott, samtidigt som det finns stora möjligheter för värdetillväxt i aktien.