Stenålderns tid slutar nu.
2010-05-06 15:19, Edited at: 2010-06-11 12:57Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Manuell prismärkning är stenålder och historia.
Dagens blogg hämtar lite info från annat forum, sign Lubrication på BS, där innehållet kompletterar mina tidigare bloggar om Pricer. Notera gärna att tisdagens order på 57 Msek till franska Castorama på sikt kan bli över miljarden. Marknaden har ännu inte fattat vad som är på gång.
Nedan ett axplock av de kedjor som idag är kunder hos pricer och som är i färd med att uppgradera befintliga system och även utöka Esl till fler av sina butiker. Nya kedjor som ex Castorama och Migros visar att fler nu är på väg in.
Carrefour Den största livsmedelskedjan i världen som installerar Pricers ESL-system
Carrefour var den första stormarknaden som installerade ESL-system i Frankrike. Installationen av Pricers lösning inleddes 2004 och i slutet av 2006 hade Pricer redan installerat mer än 24 000 kommunikationsenheter, så kallade transceivrar, i taken på Carrefours stormarknader för snabb infraröd kommunikation inom ESL-systemet.
Att Pricer har installerat så pass många transceivrar inom ramen för Carrefours program är ett bevis på den höga nivå som Pricers projektteam håller inom branschen och vad de kan erbjuda. Den viktigaste siffran är dock 11 miljoner, vilket är det antal ESL-etiketter som hittills har levererats till och installerats i Carrefours butiker.
För närvarande installerar Carrefour ännu fler ESL-system från Pricer i stormarknader i Europa, Asien och Sydamerika.
Metro Cash & Carry
Första kunden som installerar och på nytt väljer Pricers ESL-system globalt
Metro, världens tredje största detaljhandelskedja, valde Pricers system till sin tyska Cash & Carry-division när denna uppgraderades till nästa generations ESL-system. Efter en noggrann utvärdering av olika ESL-lösningar valde Metro åter Pricers system till installationen som gjordes mellan 2006 och 2009.
Metro var den första stora detaljhandelskedjan i världen som installerade ett ESL-system. Under 1996?1999 installerades systemet i Metros Cash & Carry-butiker i Tyskland. Idag är alla 58 Cash & Carry-butiker utrustade med Pricers ESL-system med cirka 2,2 miljoner ESL-etiketter.
Det nya systemet består av den nya generationens etiketter med bästa displaykvalitet och Pricers nya kommunikationsplattform. Metro kommer att kunna optimera prissättningen på hyllorna och lagerkommunikationen samtidigt som kedjan lägger grunden till tredje generationens system.
I Frankrike har Metro 84 Cash & Carry-butiker som också har valt Pricers ESL-system. En första order på 17 butiksinstallationer lades 2007.
Idag installerar Metro Cash & Carry ESL-system i nya länder som Turkiet och Japan.
Casino Casino väljer Pricers ESL-system till alla sina butiksformat
Under 2003 genomförde Casino den första installationsomgången av Eldats ESL-etiketter i sina franska företagsägda hypermarkets. Installationen blev framgångsrik och programmet utökades under 2004 till att omfatta både hypermarkets och franska stormarknader.
Casino var ett av de första detaljhandelsföretagen som fullt ut insåg värdet med ESL-system och som redan från första början lämnade lagerinformation direkt på hyllkanten. Pricer har arbetat hårt med att integrera Eldats medarbetare och produkter i implementeringsprocessen för att se till att alla kunder gynnas av de fusionerade verksamheterna.
Under 2008 gjorde Casino en ny utvärdering av sitt ESL-system och valde att ersätta Eldats system med Pricers. Pricer och Casino har utvecklat ett nytt Continuum-baserat ESL-system som ska användas i alla nya butiksinstallationer.
Idag finns Pricers ESL-system i alla Casino-koncernens butiksformat, inklusive snabbköpskedjan Spar. Enbart i Frankrike har nästan 400 butiker installerats med totalt cirka 7 miljoner ESL-etiketter.
Seven and I Seven and I
En ledande japansk detaljhandelskoncern med Pricers ESL-lösning hos flera av sina varumärken
Seven and I är en av världens ledande detaljhandelskedjor och har under många år installerat ESL-lösningar med infraröd teknik i flera olika butiksformat, bland annat snabbköp, hypermarkets, stormarknader och varuhus. Bland koncernens största varumärken som har installerat Pricers och Eldats ESL-system finns Ito-Yokado, York Benimaru, Yorkmart och Seibu.
Traditionellt sett är Japan en viktig marknad för Pricer. Japan har alltid haft den största acceptansen för ESL-system och framför allt nästa generations pixelbaserade lösningar.
E.Leclerc Den första livsmedelskedjan som installerar kompletta DotMatrix-lösningar
E.Leclerc är en fransk oberoende stormarknadskedja. E.Leclerc har i genomsnitt 25 000 ESL-etiketter per butik. Under 2007 valde två stora E.Leclerc-företag, Socamil och Socamaine, Pricers ESL-lösning. Just nu finns Pricers lösningar i 15 E.Leclerc-organisationer i Frankrike och i E.Leclerc-butiker i södra Europa.
E.Leclerc är den första detaljhandelskedjan i världen som har gjort omfattande installationer med den nya generationens grafiska DotMatrix-displayer. Under 2008 slutfördes DotMatrix-installationer i tre av E.Leclercs stormarknader i Frankrike med totalt mer än 100 000 DotMatrix-displayer i alla format.
Sedan dess har andra av E.Leclercs stormarknader valt Pricers ESL-lösning med DotMatrix i hela eller delar av sina installationer
Soriana Ledande detaljhandelskedja i Mexiko väljer Pricers ESL-system med tvåvägskommunikation
Soriana är Mexikos näst största livsmedelskedja med över 470 butiker runt om i landet.
Soriana inledde installationen av Pricers ESL-system 2009 efter att ha installerat ett annat ESL-system i 100 butiker. De viktigaste faktorerna för den här integrerade livsmedelskedjan är snabbhet, tvåvägskommunikation och att systemet är skalbart.
Praktiker Pricers första ESL-installation inom övrig detaljhandel
Praktiker är en världsledande butikskedja inom gör-det-själv-segmentet.
2008 beslutade Praktiker att satsa på elektroniska hyllkantsetiketter och valde Pricers ESL-lösning i Ungern. Praktiker var Pricers första stora kund inom övrig detaljhandel.
2009 installerade Praktiker Pricers ESL-lösning i flera butiker i Tyskland. Lösningen innehöll samtliga Pricers produkter.
Hittills har Pricer installerat mer än 150 000 Continuum- och DotMatrix-etiketter i Praktikers butiker.
Spar Redovisar betydande vinster tack vare Pricers ESL-lösning
Spar är en oberoende stormarknadskedja och en av de ledande kedjorna i Sydafrika. Spar började installera Pricers ESL-teknik 2007 och har hittills installerat tekniken i närmare 50 butiker.
För Spar blev ESL-investeringen snabbt lönsam. Den förbättrade också prisintegriteten och gav betydande marginalvinster
Coop En stor detaljhandelskedja på Pricers hemmamarknad
Den här stora detaljhandelskedjan är en av Pricers viktigaste kunder i Norden, Pricers hemmamarknad. Hittills finns Pricers system i mer än 60 butiker i Sverige, Norge och Danmark. Sedan de första installationerna gjordes i slutet av 1990-talet har Coop visat stort förtroende för Pricers skalbara och framtidssäkra ESL-lösningar.
Nyligen beslutade Coop att genomföra den första kompletta DotMatrix-installationen i en butik i Danmark. Till den installationen har Pricer utvecklat en helt kundanpassad DotMatrix-lösning.
Groupement des Mousquetaires Detaljhandelskedjan med flest butiker i Frankrike har valt Pricer ESL-etiketter
Intermarché, som är Groupement des Mousquetaires stormarknadsvarumärke, är Frankrikes största livsmedelskedja sett till antal butiker.
2007 förespråkade STIME, Mousquetaires IT-avdelning, Pricers ESL-lösning. Sedan dess har allt fler Intermarché-butiker installerat Pricers system.
2009 började Pricer installera sitt ESL-system hos två av koncernens andra varumärken, Bricomarché som är en gör-det-själv-kedja och Roady, en butikskedja för underhåll och reparation av fordon.