Pricer..Tag Plats o luta er bakåt
2010-12-02 15:03, Edited at: 2010-12-19 22:14Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Omfattande förändringar sker för närvarande i detaljhandeln. Strukturförändringar, hårdnande konkurrens och allt större fokus på priset gör att automatiseringsstrategier blir allt mer utbredda. Detta kommer att gynna ESL-branschen på sikt på en marknad där penetrationen ännu är försumbar, endast dryga 1 %, men där potentialen av Pricer har beräknats till mellan sex och tio miljarder etiketter. Pricer är väl positionerat för att möta en ökande efterfrågan. Det som i första hand kommer driva på denna utveckling nu och framåt:
1. Manuell prissättning kostar och kräver tid. En stormarknad ändrar i genomsnitt 7.000-10.000 priser per vecka. Efter Esl-systemens dramatiska prisnedgång sedan slutet av nittio-talet är återbetalningstiden idag blott 12-18 månader. Nu tjänar butiksägare pengar på esl. Den generella automatiseringstrenden inom handeln har redan påbörjats. ESL är, och förväntas bli, en större del av hela denna trend. För Pricer har frågan hela tiden varit när… inte om. Med några knapptryck från kontor eller högre ort förändras priserna i hela butiken. Endast ESL klarar att hantera detta.
2. I stort sett alla butiker har stora svårigheter med prisskillnader mellan hylla och kassa. Konsumentverket presenterade i januari 2010 en omfattande marknadsundersökning som visar på stora brister med prisfel på mellan 5-15% av varorna. http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Pressmeddelanden/Pressmeddelanden-2010/Dagligvaruhandeln-slarvar-med-priser/ Bristerna i butikerna är givetvis inget nordiskt fenomen. Problemet är globalt och den enda lösningen på problemet är ESL. En tidsfråga innan kraven på butikerna skärps. Fram till dess förstår de flesta ledningsgrupper hos de stora kedjorna att rätt pris är en konkurrensfördel.
Pricer har en stark marknadsnärvaro, det starkaste varumärkte i dagligvaruhandeln och marknadens bredaste installationsbas med närmare 5 500 installationer i drift hos prestigefyllda kunder.
Tack vare flera års kontinuerlig utveckling bedömer Pricer att bolaget har en modern och rationell teknisk plattform som möjliggör marknadens mest effektiva och högpresterande system. Plattformen rymmer dessutom en potential för vidareutveckling och en rad anpassade tillämpningar. Pricer erbjuder ett helhetsgrepp i sitt åtagande mot kunden och har också byggt upp förutsättningar för ett utökat tjänste- och produktutbud på en lönsam eftermarknad. Pricer har ett öppet och skalbart system, frihet att blanda de kostnadseffektiva segmentetiketterna med de flexibla DotMatrix™-etiketterna och använder tvåvägskommunikation för full kontroll. Dessa faktorer har varit avgörande för att flera stora internationella och lokala detaljhandelskedjor valt Pricer. För att möta framtida behov av låg kostnad, snabba leveranstider och stora volymer har Pricer under 2009 investerat väsentligt i effektivisering, ökad kapacitet och alternativa leverantörer av kritiska komponenter. Pricers utvecklingsfilosofi är öppenhet – ett modulärt system med tydliga gränssnitt som tillåter snabb integration av nya tekniker, enkel anpassning till kundsystem och olika möjligheter för infästning av etiketterna i butik. Öppenhet ökar trygghet för såväl kunder som leverantörer och säkerställer att det alltid finns en lösning som tillgodoser deras behov. Genom att vara öppen för idéer från både leverantörer och partners kan Pricer dra nytta av kombinerade erfarenheter och resurser och därmed markant öka kapaciteten för utveckling. Pricer har både industriella och akademiska partners inom många områden för att vara vid frontlinjen av nya teknologier.Därutöver pågår ett antal projekt som syftar till att ytterligare förbättra installationsprocesser och handhavande i butik. Utvecklingsarbetet under 2009 leder till nya produkter med planerad lansering 2010.
Pricer kommer snart börja värderas som det skall. Som ett skuldfritt tillväxtbolag med stark nettokassa, över 100 Msek efter Q4, och med marknadens starkaste varumärke samt med stora värden i gamla tiders förlustavdrag överstigande 1 miljard. Börsvärdet idag njugga 780 Msek. Vinsten 2011 kan dra iväg över 100 Msek. Tillväxtbolag skall värderas med minst p/e 20 jmf Börsens snitt på p/e 15-16. Inkluderat nettokassa samt värden på gamla förlustavdrag värderas Pricer idag till p/e 9 på min förväntade vinst för 2010. ( Intervallet 40-50 Msek.) Riktkursen till julen 2011 är 2 kr.