Post entry

Pricer - Q3-Rapporten

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Kort kommentar Q3
Att döma av kursreaktionen verkar någon (ENS) felaktigt trott på mirakel redan under q3.(Eller så är säljaren i akut behov av pengar). För undertecknad var rapporten som väntat ett steg i rätt riktning även om jag hade hoppats på fler installationer från franska Castorama. Intentionen är emellertid tydlig och det finns ett ram-avtal på plats. VD räknar med fullt pådrag nästa år. Trenden i orderingången är stigande. Bra. Resultatet efter skatt var exkl "valuta effekter och kostnader för VD-sparken", nära 15 Msek, vilket endast är 2 Msek från Pricers bästa Q3 någonsin. Att Pricer, liksom många andra företag, har så svårt att skydda sig mot valutaeffekter begriper jag inte. Har de så usla rådgivare?.

Redan nu är vi inne i Pricers starkaste kvartal och det skall bli spännande att följa utvecklingen resterande del av 2010. Rekordordern på ca 300 Msek från Carrefourlägger grunden för 2011 och den påbörjas under q4. Även övriga order kommer bli mer synliga på sista raden under avslutningen av året. Jag ser ingen anledning att ändra min nuvarande riktkurs på 1,40 kr och jag passar själv på att öka mitt innehav.Pricer är fortfarande världsledande på en marknad som väntas växa stort de närmaste årtiondet.Nu har Pricer dessutom en VD som vet hur man når fram till kund samt når avslut.

Nedan något av det jag tycker är av betydelse från rapportenEuropaFrankrike är fortfarande det land där Pricers försäljning är störst. Norden och de flesta marknader i södra och östra Europa är svagare än tidigare år. Här är det dock värt att lyfta fram Italien som en marknad med stora detaljhandelskunder som fortsätter att växa stadigt**. Det finns dessutom flera viktiga pilotprogram i dessa områden för vilka beslut förväntas fattas under 2010.** Tillväxtmöjligheterna blir allt bättre inom andra delar av detaljhandeln. Ett sådant exempel är att Castorama, som ingår i Kingfisher-koncernen och är den näst största gör-det-själv-kedjan i Frankrike, har inlett en omfattande installation av Pricers system runt om i Frankrike. Installationen i de 20 första butikerna har slutförts till ett totalt värde om 45 MSEK. Enligt planerna ska programmet fortsätta under nästa år. AmerikaFlera viktiga kontrakt visar vilken betydelse - och framför allt vilken potential - regionen har för Pricer.
En nordamerikansk detaljhandelskedja med över 250 livs-medelsbutiker har under året bedrivit ett omfattande installationsprojekt med Pricers lösning. Soriana, en stor livsmedelskedja i Mexiko, inför Pricers system över hela landet. Sorianas installation leder till många nya möjligheter i regionen**. I Mexiko och flertalet andra latinamerikanska länder pågår flera nya pilotprojekt.** Som ett resultat av Pricers arbete med nya detaljhandelssegment, inför Cellular Connection, den största återförsäljaren av Verizon Wireless i den amerikanska mellanvästern, Pricers grafiska elektroniska hylletiketter, DotMatrix, i alla sina 215 butiker
FramtidsutsikterTidigare bedömningar om högre omsättning och väsentligt högre resultat i 2010 än i 2009 är oförändrade

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?