Pricer: Intressanta datapunkter för ESL
2011-12-15 13:37Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Letar lite info om ESL-marknaden och hittade två intressanta datapunkter:
1) Pricers största konkurrent rapporterade stark tillväxt för de första nio månaderna 2011 i mitten av november. En mycket intressant kommentar är följande;
"It should be noted that recurring turnover alone accounts for 39% of the total".
Det riktiga haussecaset för Pricer och ESL-branschen är ju att antalet installationer nu är så stort att en stor del av framtida intäkter kommer från byten av uttjänta etiketter. Detta minskar ju risken avsevärt eftersom en retailer som har installerat ESL knappast byter tillbaka till pappersetiketter... Men att så mycket som 40% av intäkterna kommer från detta är betydligt högre än jag trodde. Jag har inte sett ngt siffra från Pricer, men den borde ju ligga i samma härad, givet att Pricer och SES har ungefär lika många installationer.
2) En gammal men intressant kommentar av Tescos VD (intervju från mars 2011) avslöjar han att Tesco nu börjar installera ESL. Eftersom Frankrike hittills har stått för majoriteten av installationerna i Europa vore det fenomenalt om ESL äntligen bryter in på allvar i UK;
"The current economic climate continues to challenge how the company maintains and increases its market share within the retail industry. As a result, we are constantly looking for new ways to meet and exceed our customers’ expectations. Current initiatives include the setting up of small format stores, electronic shelf labels, self-service checkouts and going green."
Länkar nedan;
http://www.onwindows.com/Articles/Tesco-puts--the-customer-first/5817/Default.aspx