Post entry

Pricer "ESL-BOOM" i världen? Nu eller omedelbart?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Metro Cash&Carry i Tyskland uppdaterar varje natt samtliga 2,5 miljoner etiketter i sina för närvarande 57 butiker med aktuell lagerstatus. ESL från PRICER är en ekonomisk vinst

Stenålderns tid är förbi. Gårdagens Carrefour-Order på 300 Msek (194 st Hypermarkets) är möjligen en ren uppvärmning. Hur skall Carrefour göra med övriga 15,000 butiker när man nu skall modernisera? Rimligt är väl att alla stora Hypermarkets även utanför Frankrike kommer installera ESL från Pricer i steg 2.

ESL kommer nu på bred front. På posten, apoteket, mobiltelefonbutiker, byggvaruhus etc. Se tidigare blogg för bolag som kan vara aktuella i närtid.

Nedan lite mer info kring Pricer och ESL

Prisändringar

Pricers ESL-system förenklar arbetet med prisjusteringar i butik och sparar därmed både tid och kostnader. Den tid som personalen vanligen lägger ner på att administrera prisändringar manuellt kan istället användas för aktivt säljarbete. Ökad service och kundvård leder till nöjda och lojala kunder, som i förlängningen blir butikens ambassadörer.

För konsumenten spelar prisläget en avgörande roll. Därför är det viktigt att kunna jämföra konkurrerande butikers prissättning. Olika tekniska lösningar och tillgången till Internet har gjort det enklare för kunderna att bevaka och jämföra olika butikskedjor.

Med ett ESL-system kan priset snabbt anpassas till rådande tillgång och efterfrågan, och på så sätt minska det svinn som uppstår när varorna inte längre går att sälja.

I vissa fall kan en butikskedja ha behov av att bestämma och styra priser centralt. Med hjälp av Pricers ESL-system kan butikskedjan snabbt implementera centralt tagna beslut i samtliga butiker, vilket säkerställer att korrekt information visas.

Behov av att visa priser i olika valutor finns exempelvis på flygplatser och i områden där gränshandel förekommer. Detta är en intressant tillämpning för ESL-system. Trots att växelkursen varierar från dag till dag kan butiken med enkelhet visa pris både i lokal och främmande valuta. Pricer-systemet kan användas för att räkna ut aktuella priser och uppdatera etiketterna vid varje ny växelkurs.

Kampanjprissättning

Pricers ESL-system gör det lätt för butiken eller butikskedjan att snabbt genomföra olika kampanjer. Till exempel kan butiken sänka priset på vissa varor under den del av öppettiden då det normalt inte kommer så många kunder.

Det har i flera fall visat sig att butiker som marknadsför en "happy hour"-liknande prispolitik utökar sin kundbas och därigenom också sin omsättning. Den japanska kedjan Summit genomför omfattande kampanjer med 14 dagars intervall på stora delar av sitt sortiment. Införandet av Pricers ESL-teknik har avsevärt förenklat implementeringen av kampanjerna.

Strategisk prissättning

Pricers ESL-system gör det enkelt att sätta optimalt pris på produkterna. Genom att använda ett prisoptimeringsprogram analyseras och utvärderas olika prisalternativ. Därigenom anvisas varans optimala prissättning.

Med manuell prisändring är det omöjligt att i tid hinna med alla ändringar som en sådan optimering föreslår. Med elektroniska etiketter görs ändringarna snabbt och vid avsedd tidpunkt. Pricer har samarbete med ledande leverantörer av prisoptimeringsprogram

Prisintegritet

Undersökningar har visat att i genomsnitt tre procent, men ibland väsentligt högre andel, av önskade prisändringar inom livsmedelshandeln inte blir genomförda när de görs manuellt. De fel som inträffar i den manuella processen resulterar i många fall i höga kostnader i form av ökad arbetsinsats, felaktig prissättning och missnöjda kunder.

Med ett ESL-system sker prisändringen samtidigt och automatiskt både på varans etikett och i butikens kassasystem. Därigenom försäkrar sig handlaren om varornas prisintegritet. För kunderna innebär det en säkerhet att priset på hyllan är detsamma som priset i kassan. Prisintegriteten är viktig både för kunden och för handlaren. Genom att båda parter kan vara säkra på att priset på hyllan alltid stämmer överens med priset i kassan minskar antalet besvikna kunder som avstår från köp och/eller byter inköpsställe.

Space management

En stor del av lönsamheten i detaljhandeln beror på hur butiken använder sina tillgängliga utrymmen för varuexponering, det vill säga hur många förpackningar som ska stå i bredd samt om de ska placeras lågt eller högt.

Med hjälp av ESL-system kan sådan information visas i direkt anslutning till varan på hyllan. ESL-systemet ger därmed bättre möjligheter för personalen att underhålla och fylla på butikens hyllor. Det ger även information om var och hur varorna ska placeras. Butikspersonalen får tillgång till information om varans placering genom att klicka med en IR-nyckel mot den elektroniska hylletiketten. Istället för pris visas då ett underliggande register i etikettens display.

Lagerkontroll och produktinformation

Normalt visar etiketterna pris- och varuinformation som främst är avsedd för kunderna. Med hjälp av en så kallad IR-nyckel kan butikspersonalen enkelt skifta till ett underliggande register i ESL-systemet. IR-nyckeln riktas mot etiketten och personalen klickar sig fram till önskad produktinformation eller lagerstatus.

Detta underlättar för butikspersonalen att ge kunden relevant information samt förenklar också påfyllnings- och beställningsarbetet. Metro Cash&Carry i Tyskland uppdaterar varje natt samtliga 2,5 miljoner etiketter i sina för närvarande 57 butiker med aktuell lagerstatus.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?